17 SEO tips om hoger te scoren in Google

Droom jij ook van de eerste positie in de Google zoekresultaten? Met deze praktische SEO tips komt dat ideaal binnen handbereik. Alle begin is moeilijk, maar met deze aanwijzingen schiet je vol vertrouwen uit de startblokken.

Toegegeven, die eerste plaats moet je verdienen en behaal je niet op 1-2-3. Er schuilt een hoop werk achter organisch scoren in Google. SEO is een lange termijn strategie, het duurt een aantal maanden voor je vooruitgang zichtbaar wordt. Maar dankzij deze tips voor zoekmachineoptimalisatie zit je vanaf het begin op het juiste pad.

 

17 SEO tips om hoger te scoren in Google

SEO tip #1: denk goed na op voorhand

Waar sta je vandaag? Waar wil je naartoe? Hoe wil je daar geraken? Wie zijn je concurrenten? Hoeveel geld en tijd wil je investeren? Door op voorhand goed na te denken, weet je of jouw SEO mindset goed staat. Heb je bijvoorbeeld al gekozen tussen SEO en SEA? Zoekmachineoptimalisatie werpt op lange termijn blijvend vruchten af, advertenties leveren onmiddellijk resultaat. Deze denkoefening geeft je ook een idee in welke richting jouw SEO strategie gaat.

    SEO tip #2: voer een SEO scan uit

    Met een nulmeting weet je hoe je website er vandaag voor staat op het vlak van techniek, inhoud en linkbuilding. Je behoudt wat je goed doet en gaat aan de slag met de verbeterpunten. Als ervaren SEO bureau voeren wij met plezier een gratis SEO scan van jouw website uit. Je ontvangt concrete actiepunten om je online zichtbaarheid te verbeteren.

      SEO tip #3: zorg voor een stevige basis

      SEO of zoekmachineoptimalisatie rust op 3 pijlers: techniek, content en autoriteit, in die volgorde. Het fundament is je technische SEO. In onze uitgebreide gids geven we je heel wat praktische tips voor de achterkant van je website mee. Denk bijvoorbeeld zeker aan volgende zaken:

        weergaven van de snelheid van de website van Digital Climax

        Toegegeven, hoe mooi we ze ook verduidelijken, technische SEO tips zijn niet altijd weggelegd voor beginners. Vertrouw daarom voor het oplossen van je technische SEO problemen op een ervaren SEO bureau of op een websitebouwer die beschikt over ons SEO Label. Die ontwikkelt gegarandeerd een SEO-proof website voor jou.

        SEO tip #4: pluk laaghangend fruit met lokale SEO

        Dient jouw website om je doelpubliek naar jouw onderneming te lokken, of om locatiegebonden producten of diensten in de markt te zetten? Duik dan in onze gids voor lokale SEO. Het grote voordeel: de concurrentie is doorgaans kleiner en het verkeer is hyperrelevant.

        Zorg er eerst en vooral voor dat je Google Bedrijfsprofiel (vroeger bekend als Google Mijn Bedrijf) perfect ingevuld is. Daarmee verschijn je op de zoekresultatenpagina onder het kopje ‘Bedrijven’ op een Google Map. Een kleine inspanning levert je zo heel wat meer zichtbaarheid en verkeer op.

        SEO tip 5: visualisatie van een contentcluster

        SEO tip #5: vertrek vanuit je onderzoek

        Niemand kent jouw bedrijf en jouw sector zo goed als jijzelf. Je buikgevoel stuurt je ongetwijfeld een heel eind in de goeie richting. Toch loont het ongetwijfeld de moeite om van nabij te kijken wat je concullega’s doen en op welke zoekwoorden je best inzet.

        Een SEO concurrentieanalyse leert je hoever anderen staan met hun inhoud en autoriteit en welke inhoud momenteel scoort in de zoekresultaten. Met een zoekwoordenonderzoek ontdek je welke zoekopdrachten jouw doelpubliek ingeeft in zoekmachines. Drie gouden tips:

        • Ga voor zoekwoorden die relevant zijn voor jouw producten of diensten.
        • Beperk je tot één zoekwoord (inclusief synoniemen) per pagina.
        • Verbind zoekwoorden die bij elkaar horen in contentclusters.

        SEO tip #6: gebruik ook long-tail zoekwoorden

        Een long-tail zoekwoord bestaat uit meerdere woorden die samen horen. Een voorbeeld maakt het verschil met een short-tail keyword onmiddellijk duidelijk:

        • short-tail keyword: SEO tips
        • long-tail keyword: de beste SEO tips voor beginners

        Zo’n 70% van alle uitgevoerde zoekopdrachten bestaat uit long-tail zoekwoorden. Bovendien is de concurrentie hierop veel kleiner, je kansen zijn dus groter om er hoog op te scoren. Deze SEO-strategie noemen wij daarom Sniper SEO. Long-tail zoekwoorden zijn dus enorm belangrijk en potentieel heel rendabel. Lange zoekwoorden zijn erg specifiek, je gebruiker heeft een precies idee van wat hij wilt. Het is dan ook zaak om hem gerichte en relevante content voor te schotelen.

        SEO tip #7: zorg voor helpful content

        Een van de belangrijkste van onze SEO tips. Google wil zijn gebruikers helpen met kwalitatieve inhoud. Bied jij die, dan zet Google jou bovenaan, zodat meer mensen kunnen genieten van jouw helpful content. Dus: ga geen SEO teksten schrijven om hoog te scoren in de zoekmachines, maar om antwoorden te geven die je doelgroep verder helpen. Zo beland je “vanzelf” hoog in de zoekresultaten.

        SEO tip #8: houd rekening met zoekintentie

        Een goede SEO tip om helpful content te schrijven is rekening houden met zoekintentie. Waarnaar is je doelpubliek echt op zoek, welk antwoord willen ze krijgen op hun vraag? Wie ‘SEO tips’ googelt, is allicht op zoek naar informatie om zelf mee aan de slag te gaan. Daarom delen we hier uitgebreid onze kennis en proberen we je bijvoorbeeld niet ons SEO boek aan te smeren (terwijl ook daar natuurlijk heel wat praktische SEO tips in staan 😉).

        SEO tip 8: houd rekening met zoekintentie

        SEO tip #9: gebruik korte URL’s

        Geef je nieuwe pagina een zo kort mogelijke URL. Dat is aangenamer en duidelijker voor zowel bezoekers als zoekmachines. Laat bijvoorbeeld in je webshop gerust de ‘/categorie/’ weg in de URL’s van je producten. Die verduidelijk je door de juiste interne links te leggen.

        SEO tip #10: size does(n’t) matter

        Inhoud primeert op lengte. De tijd dat lange teksten per definitie boven korte copy stonden, is voorbij. Vertel daarom wat je wilt en kunt vertellen, zonder rekening te houden met het aantal woorden. Zorg er vooral voor dat je lezer op het einde antwoord krijgt op de vraag die hij in de zoekmachine ingaf.

        In de praktijk merken we wel dat teksten van minder dan 250 woorden het altijd lastig hebben om hoog te geraken in de zoekresultaten. Rond de 750 woorden is de gemiddelde lengte van een scorende pagina. Met long form content vanaf 1.500 woorden heb je alle ruimte om informatie te geven en je lezers op je pagina te houden – zolang je tekst relevant en interessant is, uiteraard.

        Blijf dus niet schrijven gewoon om woorden toe te voegen. Diep wel een onderwerp uit zolang je je lezer blijft boeien. Wij gaan hier richting de 2.000 woorden, maar geef toe, je blijft toch geïntrigeerd verder lezen?

        SEO tip #11: geef je tekst structuur

        Een duidelijk gestructureerde tekst leest vlot en leent zich om specifieke antwoorden te zoeken. Structuur heeft een grote invloed op de gebruikerservaring en dus een impact op je SEO. Zorg daarom voor een duidelijke inleiding, een midden en een conclusie.

        Verdeel je copy verder onder in inhoudelijk bij elkaar horende alinea’s. Witruimte zorgt voor extra rust en overzicht. Voeg zeker titels toe. Je tekst heeft één hoofdtitel (H1) en een of meerdere tussentitels (H2, H3 en H4, de rest komt in de praktijk weinig voor).

        SEO tip #12: plaats je zoekwoord strategisch

        Een van onze belangrijkste SEO tips: zet je zoekwoorden niet te weinig en niet te vaak in je tekst, en zeker op de belangrijke plaatsen. Denk wat dat laatste betreft aan volgende plekken:

        • vooraan in je page title
        • in je meta description
        • vooraan in je H1
        • in enkele tussentitels, hoeft niet in allemaal
        • organisch in je tekst

        Sommige plugins geven met kleurtjes aan of je best je keyword nog wat vaker of net wat minder vaak in je tekst stopt. Daar geloven we zelf niet in. Opnieuw: schrijf voor je doelpubliek, niet voor zoekmachines. Op die manier beland je zoekwoord, het onderwerp van je tekst, organisch in je copy. Probeer zeker niet te overdrijven, vermijd liever dergelijke keyword stuffing door synoniemen en long-tail versies te gebruiken.

        SEO tip #13: leg interne links zoals het hoort

        Interne links zijn verbindingen van één pagina van je website naar een andere pagina van dezelfde website. Deze klikbare woordjes zijn het hulpmiddel om crawlers rond te sturen en contentclusters te groeperen. Interne links leg je op een relevante ankertekst, die verband houdt met de pagina waarnaar je linkt.

        • slechte interne link: “Lees hier meer over ankerteksten.”
        • goede interne link: “Over ankerteksten valt nog heel wat meer te vertellen.”

        Ook breadcrumbs zijn interne links die een positieve invloed hebben op je SEO en je dus helpen hoger te scoren in Google.

        SEO tip 14: optimaliseer je afbeeldingen

        SEO tip #14: gebruik en optimaliseer afbeeldingen

        Ook beeldmateriaal is belangrijk om lezers te informeren, te entertainen en te overtuigen. Maar voorlopig hebben de crawlers van zoekmachines nog geen ogen. Om toch hoog te scoren in Google Images, geef je je beelden de juiste bestandsnaam, titel en beschrijving mee. Ontdek alle tips in onze handleiding voor SEO voor afbeeldingen.

        SEO tip #15: denk aan je metadata

        Wat er op je pagina te zien is, is belangrijk. Maar vergeet zeker niet wat er aan je pagina hangt. De metadata, concreet je page title en meta description, is wat zoekmachines tonen in de zoekresultaten. Op basis hiervan beslist jouw doelpubliek of het doorklikt of niet. Hou daarom zeker rekening met volgende zaken bij het invullen van je metadata:

        • Je page title is maximum 60 karakters lang, je meta description 120 à 160 karakters.
        • Zorg dat je paginatitel je zoekwoord vooraan bevat en dat het, eventueel samen met een synoniem, terugkeert in je metabeschrijving.
        • Gebruik je paginatitel om USP’s in de verf te zetten en je meta description om CTA’s toe te voegen.

        Test je metadata met onze SERP simulator en ontdek hoe de poort naar jouw pagina eruit gaat zien in de zoekresultaten van Google.

        SEO tip #16: verzorg je linkprofiel

        Interne links zijn een broodnodige eerste stap, linkbuilding de belangrijke volgende om de eerste plaats in de zoekresultaten te halen. Door aan linkbuilding te doen krijg je backlinks, van een externe website naar jouw website. Die komen liefst van kwalitatieve, betrouwbare en relevante websites met veel autoriteit en expertise.

        Linkbuilding is misschien wel de moeilijkste pijler om praktische SEO tips voor te geven. Zorg in de eerste plaats opnieuw voor kwalitatieve inhoud, waarin je je eigen autoriteit en expertise toont. De kans is groter dat die opgepikt wordt door anderen. Een andere methode is digital PR. Backlinks van bekende media zijn erg sterk. Je kan ook zelf je content aanbieden aan anderen.

        Zo verzamelden wij backlinks voor onze eigen tool.

        SEO tip #17: blijf optimaliseren

        Dit is misschien wel de belangrijkste van onze SEO tips. Het internet staat nooit stil en er blijven Google updates komen, in de hoop dat de zoekmachine steeds betere en relevantere resultaten toont. Het is zaak om in te spelen op die wijzigingen om organisch te blijven scoren. Door je website technisch en inhoudelijk up-to-date te houden, kom je gelukkig al een heel eind. Bovendien blijft de kern al 20 jaar hetzelfde. Iedere update bewijst dat het leveren van kwaliteit de snelste weg naar de top van de zoekresultaten is.

        De eerste positie in Google behalen is écht niet vanzelfsprekend. Je begint letterlijk vanuit het niets, kruipt omhoog van positie 50 naar 20, maar moet wachten tot je in de top 10 of zelfs de eerste 3 resultaten geraakt voor je business resultaten ziet. Dankzij deze SEO tips beland je uiteindelijk helemaal bovenaan. Toch ergens vastgeraakt? Aarzel niet om ons te contacteren, dan zetten we je met plezier weer op weg.

        Axl Van Steenacker

        Over de auteur

        Axl Van Steenacker

        Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.