5 SEO Tips: De eerste positie in Google behalen

SEO bureau Hoger Scoren in Google Logo

De eerste positie in de Google zoekresultaten behalen, droom jij er ook van? Na het lezen van onze SEO tips kan je eraan beginnen om die droom werkelijkheid te maken. Toegegeven, die eerste plaats moet je verdienen en behaal je niet op 1, 2, 3. Er schuilt een hoop werk achter het organische scoren in Google en het duurt een aantal maanden eer je vooruitgang zichtbaar wordt.
Alle begin is moeilijk, maar met onze SEO tips wordt het toch stukken makkelijker.

 

Er zijn twee manieren om bovenaan de ranking te geraken: SEO en SEA. Wij als SEO-bureau zetten natuurlijk volledig in op de zoekmachineoptimalisatie en organische scoren: zo geef je geen geld uit aan advertenties, behoud je jouw positie voor lange tijd en heb je ze écht verdiend.

Voor je met onze SEO tips aan de slag gaat, raden we je aan een SEO-scan van je website te laten uitvoeren. Zo krijg je inzicht in jouw SEO-score en weet je meteen waarmee je aan de slag kan en welke tips voor jou extra belangrijk zijn.

 

1.    Zorg voor kwalitatieve content

 

Google kickt op kwaliteit. Je mag jouw site nog zo optimaliseren voor SEO, als de inhoud niet kwalitatief is, heb je er niets aan. Google beoordeelt jouw kwaliteitsscore op basis van het E-A-T principe. Maar hoe schrijf je nu kwalitatieve content?

 

Inhoud en lengte

Kwalitatieve content is geschreven voor mensen, voor een doelgroep. Welke vragen hebben je prospects? Wat willen zij écht weten? Zorg ervoor dat je tekst deze vragen zo goed mogelijk beantwoordt. Schrijf in duidelijke taal die je lezers begrijpen maar die ook expertise uitstraalt.
Een blog is de ideale manier om op regelmatige basis nieuwe content te voorzien op je website. Je kan verschillende, relevante onderwerpen aanhalen en zo je bezoekers meer informatie geven.

Hoe lang je tekst is, hangt natuurlijk af van het onderwerp. Niet elk onderwerp leent zich om een boek over te schrijven. Vanaf 250 woorden zit je goed, teksten van minder dan 250 woorden worden door Google als dunne content gezien en zullen dus geen voordeel in de ranking krijgen.
Long form content (vanaf 1500 woorden) heeft natuurlijk een hoop voordelen. Je kan veel meer informatie geven aan je lezers en ze blijven ook langer op je website. Natuurlijk moet deze tekst wel goed geschreven zijn en een relevante, interessante inhoud hebben. Blijven lezers lang op je website, dan tonen ze aan Google dat je een interessant artikel geschreven hebt.

Extra SEO-tip: Maak je tekst niet langer dan nodig. Nutteloze informatie toevoegen om je bericht meer woorden te laten tellen heeft absoluut geen meerwaarde. Schrijf voldoende, maar denk vooral aan jouw lezer en wat hij of zij te weten wil komen.

 

Structuur

Een ander belangrijk onderdeel van je tekst is de structuur. Een duidelijk gestructureerde tekst leest vlot en leent zich om specifieke antwoorden op te zoeken. Structuur heeft een grote invloed op de gebruikerservaring en dus een impact op je SEO.

Om structuur toe te brengen in je tekst zorg je eerst en vooral voor een duidelijke inleiding, midden en slot. Denk ook aan de titels. Je tekst heeft een titel (H1) en een of meerdere tussentitels (H2, H3, H4, …). Tussen die titels bevindt zich de tekst die je in verschillende alinea’s schrijft. Voorzie ook genoeg witruimte, dit zorgt voor rust en overzicht in je tekst.

Kort samengevat: Kwalitatieve content, hoe schrijf je dat?

  • Schrijf voor je publiek, niet voor de zoekmachine;
  • Beantwoord de vragen van je prospects;
  • Houd een minimum van 250 woorden aan;
  • Zorg voor structuur in je tekst:
    • Inleiding – midden – slot
    • Titel (H1) en tussentitels (H2, …)
    • Schrijf in alinea’s met voldoende witruimte

 

2.    Gebruik de juiste zoekwoorden

 

De volgende SEO tip gaat over zoekwoorden, want die zijn enorm belangrijk binnen SEO. Het zijn de woorden die gebruikers intypen in Google, waarna ze relevante resultaten te zien krijgen. Maar welke zoekwoorden moet je dan gebruiken? Om dat te weten te komen, ga je een zoekwoordenonderzoek uitvoeren. Het belangrijkste is dat je zoekwoord relevant is voor je onderwerp.

De plaats van het zoekwoord

Je zoekwoorden plaats je op strategische plaatsen op je pagina. Ze komen best voor in de H1 titel en in een of meerdere tussentitels (H2, H3, …) Doorheen je tekst laat je het zoekwoord terugkomen. Belangrijk hierbij is dat je zeker niet overdrijft. Keyword stuffing wordt niet getolereerd door Google en zal je niet helpen om die eerste plaats te behalen. Om keyword stuffing te vermijden, kan je synoniemen en long-tail versies van het zoekwoord gebruiken.

Long-tail zoekwoorden

Een long-tail zoekwoord bestaat uit meerdere woorden die samen horen. Zo’n 70% van alle uitgevoerde zoekopdrachten bestaat uit long-tail zoekwoorden. Ze zijn dus enorm belangrijk en je kan er veel profijt van hebben. Ze zijn veel specifieker en brengen daardoor gerichte en relevante content aan de gebruiker. Wil je graag op de eerste plaats in Google verschijnen? De concurrentie op long-tail zoekwoorden is veel kleiner, je kansen zijn dus groter.

Hoeveel zoekwoorden heb ik nodig?

Meestal kies je één zoekwoord of combinatie van zoekwoorden per onderwerp/pagina. Zo krijg je de beste resultaten. Probeer teksten die onder hetzelfde zoekwoord vallen, samen te voegen op dezelfde pagina om keyword cannibalization te vermijden.

Zoekwoorden, wat moet ik onthouden uit deze SEO tip?

  • Zorg voor relevante zoekwoorden;
  • Plaats ze strategisch op je pagina;
  • Maak gebruik van long-tail zoekwoorden;
  • Gebruik ze genoeg, maar niet te vaak.

 

3.    Linken, linken, linken

 

Linkbuilding is een van de belangrijkste factoren als het om SEO gaat. Interne links, externe links en backlinks tellen mee. Om de eerste plaats in de Google ranking te behalen, is een sterk linkprofiel essentieel. Ga je aan de slag met links, dan is ook je ankertekst belangrijk. Deze moet relevant zijn en mag niet elke keer hetzelfde zijn.

Backlinks

Bij backlinks is het belangrijk dat ze afkomstig zijn van kwalitatieve en betrouwbare websites. Hoe meer autoriteit en expertise de website heeft, hoe beter. Het geeft een boost aan je kwaliteitsscore en brengt je dichter bij die eerste positie in de Google rankings. Vermijdt natuurlijk links die niet werken of die naar een verkeerde pagina leiden. Alles moet relevant zijn en het gebruikersgemak vergroten.

Interne links

Voor interne links geldt ook dat de ankertekst relevant moet zijn en de link relevant en werkend moet zijn. Denk er aan dat interne links meer zijn dan enkel de blauwe, klikbare woordjes in een tekst. Ook breadcrumbs zijn interne links die een positieve invloed hebben op je SEO en je dus helpen hoger te scoren in Google.

Welke links helpen je de eerste positie te behalen?

  • Links met een goede, relevante ankertekst;
  • Links van en naar een kwaliteitsvolle website;
  • Links van en naar relevante websites;
  • Links die correct werken.

Het verkrijgen van kwalitatieve backlinks is het moeilijkste onderdeel van deze SEO tip. Geen idee hoe je hieraan begint? Schakel dan een SEO-bureau in.

 

4.    Wees mobile-first

 

Wil je naar de eerste plaats in de ranking stijgen, dan is een website die binnen Google’s mobile-first beleid past een must. Er wordt tegenwoordig meer gesurft via smartphone dan via de computer dus het is van groot belang dat jouw website goed werkt op mobiele apparaten. Daar komt dus bij kijken dat je site een responsive design nodig heeft dat zich aanpast aan het schermformaat van je bezoeker. Een andere ranking factor die bepaalt of jij het verdient bovenaan in Google te verschijnen is mobile site speed. Een snelle laadtijd betekent dat bezoekers snel je website kunnen betreden en doorzoeken. Met deze SEO tip scoor je zeker punten bij Google.

Hoe zorg ik dat mijn website mobielvriendelijk is?

  • Een responsive design;
  • Een snelle laadtijd, zowel op mobiel als desktop.

 

5.    Blijf altijd optimaliseren

 

Dit is misschien wel de belangrijkste SEO tip van allemaal: blijf optimaliseren. Het internet staat nooit stil en Google blijft zichzelf ontwikkelen om steeds betere en relevantere resultaten te tonen. Door je website up to date te houden met kwalitatieve en relevante content kom je al een heel eind. Vergeet daarbij ook de technische kant van het SEO-verhaal niet en zorg ervoor dat alles tiptop in orde is.

Omdat het algoritme van Google steeds wijzigt, kan het zijn dat bepaalde technieken opeens niet meer werken (of plots erg beloond worden!). Door de wijzigingen in het oog te houden en op tijd in te spelen op veranderingen, kan je organisch blijven scoren.

De eerste positie in Google behalen is écht niet vanzelfsprekend. Misschien moet je je eerst even gelukkig prijzen met positie 10, maar daarna kruip je stilaan omhoog naar 5, naar 3, … en zo beland je dankzij onze SEO tips uiteindelijk helemaal bovenaan. Wij wensen je alvast veel succes op je tocht en staan altijd klaar om jou onderweg te helpen.