Hoe werkt SEO?

SEO bureau Hoger Scoren in Google Logo

De werking van SEO

Je weet ondertussen wat SEO juist is, maar hoe werkt het? Om te scoren in zoekmachines moeten de zoekmachines enkele stappen doorlopen.

Crawlen

Vooraleer je website nog maar kan verschijnen moeten zoekmachines door je website crawlen. Daarmee bedoelen ze dat een robot, ook wel spider, door je website gaat en deze probeert te begrijpen en in kaart te brengen.

Indexeren

Nadat de spider je website in kaart heeft gebracht is het de bedoeling dat die gegevens opgeslagen worden. Je website wordt mee opgenomen in de index. Dat kan je vergelijken met het opnemen van een bedrijf in de telefoonboek.

Opvragen

Wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert gaat de zoekmachine door alle geïndexeerde websites en pagina’s. De relevante pagina’s worden gefilterd uit de index en deze worden opgehaald om te tonen aan de gebruiker.

Ranken

Om de gebruiker een zo goed mogelijk resultaat te bezorgen worden de opgevraagde resultaten in een bepaalde volgorde gezet. De zoekmachine bepaalt de volgorde op basis van heel wat SEO factoren.

Met SEO probeer je in te spelen op al deze elementen. Eerst en vooral is het belangrijk dat de zoekmachines je website makkelijk kunnen crawlen en indexeren. Dat doen we met een duidelijke website architectuur.

Daarnaast gaan we met SEO inzetten op het beïnvloeden van je ranking. Dat begint al bij het opvragen van de resultaten. De zoekmachine moet weten waarover je website en pagina’s gaan. Zo ben je zeker dat je resultaat door de filter komt en relevant is voor de uitgevoerde zoekopdracht.

Als laatste is het de bedoeling om zo hoog mogelijk te scoren tussen al die opdrachten.

Wat kunnen zoekmachines zien?

Zoekmachines gebruiken robots, ook wel spiders genoemd, om door je website te gaan. Zij bepalen waarover je website gaat en hoe die zal worden opgenomen in de index van de zoekmachine.

Pure HTML

Iedere website, webshop of webapplicatie is opgebouwd uit HTML. Dat is de programmeertaal die de structuur van een website aangeeft. Die taal bevat heel wat informatie over de elementen op je website. Die inhoud wordt door de zoekmachines doorgenomen en maakt duidelijk over wat een website juist gaat.

Meta tags

Iedere pagina krijgt, in het beste geval, meta data mee. Dat zijn velden die bijvoorbeeld de titel van een pagina weergeven. Andere meta elementen zijn de beschrijving en de zoekwoorden. Deze laatste hebben geen directe invloed op jouw positie in de zoekmachine. Ze werden vaak misbruikt en volgepropt met zoekwoorden.

De beschrijving wordt wel nog gebruikt om weer te geven in de zoekmachines. Ze heeft dus een impact op hoe je website verschijnt in de zoekmachines en beïnvloed dus je CTR.

Alt tag

De alt tag werd officieel in het leven geroepen om aan blinden en slecht zienden duidelijk te maken wat er juist in een afbeelding te zien was. Zoekmachines hebben deze tag overgenomen om ook te kunnen begrijpen wat er juist gebeurt in een afbeelding. Het is dus aangeraden om ook hier je zoekwoord in te verwerken, niet vol te proppen met zoekwoorden.

No script tag

De no script tag wordt gebruikt voor wanneer een bezoeker javascript heeft uitgeschakeld. De laatste jaren kunnen zoekmachines als Google beter en beter javascript crawlen en indexeren. Niet iedere zoekmachine kan dit al even goed en daarom is de no script tag tot vandaag de dag nog steeds van belang. Het geeft aan wat er juist voortkomt uit de javascript.

Samenhang van zinnen

Zoekmachines worden steeds slimmer. Vandaag de dag kunnen ze zelfs de samenhang tussen verschillende zinnen analyseren. Hierdoor kunnen ze de context van een website beter begrijpen en zo betere resultaten tonen. Het heeft dus geen zin om je teksten vol te proppen met een zoekwoord aangezien dit aanzien wordt als een slechte samenhang.

Documenten

Zoekmachines als Google kunnen ook documenten crawlen en indexeren. Een waardevolle pdf kan dus bijdragen aan hogere posities in Google.

Kwaliteit

Google kan ook begrijpen hoe kwalitatief je website geschreven is. Veel schrijffouten duiden vaak op een lage kwaliteit inhoud. Maar ook het niveau van gebruikte woorden kan geanalyseerd worden. Wanneer je moeilijkere woorden gebruikt word je mee geclassificeerd en weet Google dat je tekst niet bedoeld is voor kleuters. Afhankelijk van je doelgroep is het dus extra belangrijk hier rekening mee te houden.

Wat zien ze niet?

Afbeeldingen

Het internet is zo gigantisch groot dat het niet mogelijk is om iedere afbeelding te analyseren op inhoud. Het analyseren van een afbeelding vraagt veel rekenkracht van een computer en is op die schaal niet mogelijk. Zoekmachines kunnen vage tinten herkennen maar kunnen (nog) niet exact bepalen wat er te zien is in een afbeelding.

Videos

Hetzelfde geld voor videos. Dit zijn nog grotere bestanden die nog moeilijker zijn om te analyseren. Ook hier geld dat het te veel rekenkracht zou vereisen om ze te interpreteren.

Flash

Op het oude internet werd nog wel eens gebruik gemaakt van Flash. De laatste jaren komt dit niet meer voor. Enkel op sterk verouderde websites kunnen we nog Flash terugvinden. Ga er niet mee aan de slag. Moest je website toch nog gebruik maken van Flash is het misschien tijd om een nieuwe website te laten maken.

Factoren die je positie in Google bepalen

Zoals we eerder al zagen gaan zoekmachines je positie bepalen door je website te ranken. Er zijn heel wat factoren die een impact maken op waar je website eindigt in die ranking. Het is uiteraard de bedoeling dat jouw website zo hoog mogelijk scoort op relevante zoekwoorden.

Positieve invloed op je positie

Domein autoriteit

Ieder domein krijgt een score toegewezen. Die score geeft aan hoe autoritair je website is. De score wordt bepaald op basis van het aantal links dat naar eender welke pagina op jouw website verwijst. Het aantal verschillende websites en hun score speelt daarin een belangrijke rol.

Daarnaast is het belangrijk dat die links op een natuurlijke manier verkregen zijn. Er wordt dus rekening gehouden met hoe je de links verkrijgt. Gebeurt dat op een SPAMMY manier met 1000’en tegelijk of komen er geleidelijk aan meer. Maar ook hoe relevant die links zijn en nog vele andere elementen spelen daarin een rol.

Pagina autoriteit

Naast je domein krijgt ook iedere pagina een score toegewezen. Daarbij tellen de links die naar die specifieke pagina verwijzen.

Content op de pagina

Dit gaat vooral over de content op je website en hoe zoekwoorden gebruikt worden doorheen die content. Zo is het belangrijk dat je zoekwoord voorkomt in de titel, de hoofding (<h1>), alt attribuut en doorheen de tekst.

Pagina elementen

Naast de inhoud en zoekwoorden tellen ook andere factoren mee op de pagina. Denk daar bij aan het aantal links op de pagina, gaan die links naar kwalitatieve pagina’s? Gaat het over follow of no-follow links? En nog gelijkaardige factoren.

Merk bekendheid

Dit omvat voornamelijk het aantal zoekopdrachten naar de bedrijfsnaam van de website, of het bedrijf genoemd wordt op andere websites en sociale media, of je actief bent op sociale media en andere merk gerelateerde factoren.

Verkeer naar de website

Denk hierbij aan de CTR in de SERP (of het aantal mensen dat op jouw zoekresultaat klikt) en de bounce rate (of aantal mensen dat je website onmiddellijk weer verlaat)

Social media

Google geeft zelf aan dat social media geen invloed heeft op je website ranking. Verschillende onderzoeken tonen dit ook aan. Toch zijn er heel wat SEO’s die geloven dat je mentions, links, deelacties, likes en andere social media elementen een invloed hebben op je ranking.

Negatieve invloed op je positie

Malware op de website

Websites waarop malware en virussen voorkomen worden snel naar achter geduwd in de zoekmachines. Ze dragen niet bij aan een aangename zoekervaring voor de gebruiker. Je kan hier last van hebben wanneer je website bijvoorbeeld gehackt werd. Goede beveiliging is dus essentieel.

Cloaking

Deze bad practice zorgt ervoor dat zoekmachines en je uiteindelijke website bezoeker andere inhoud te zien krijgen. Denk aan het plaatsen van tekst in dezelfde kleur als de achtergrond of het opmaken van een volledig aparte versie.

Zoekmachines willen dat zij exact dezelfde pagina’s te zien krijgen als de website bezoekers die ze naar je website brengen. Doe je dat niet dan krijg je een penalty waardoor je snel zakt in de zoekresultaten.

Pagina’s die links verkopen

Google is zeer streng voor websites die links verkopen. Ze hebben hier strikte richtlijnen rond en websites die ze verkopen mogen zich verwachten aan een stevige penalty.

Trage website

Trage websites krijgen ook te maken met een penalty. Het is een officiële ranking factor van Google. Het zijn dan wel vooral de websites die extreem traag zijn die hier last van zullen ondervinden.

Zo werkt SEO

SEO heeft als bedoeling je website zo te optimaliseren dat de zoekmachines hem makkelijk kunnen crawlen, indexeren, opvragen en ranken. Het is belangrijk dat je website een nette architectuur heeft om crawlen en indexeren te bevorderen. Daarnaast is het belangrijk om in te zetten op de best practices zodat je website correct opgevraagd en zo hoog mogelijk gerankt kan worden.

Hoe snel werkt SEO?

Op die vraag bestaat helaas geen waterdicht antwoord. We kunnen je wel twee dingen garanderen:

  • SEO werkt niet van vandaag op morgen.
  • SEO werkt.

 

Je weet nu al hoe SEO werkt, het zal je dan ook niet verbazen dat dit proces veel tijd kost. Daarnaast is het iets waarin je moet blijven investeren als je graag hoger scoort in Google. Websites die al langer bestaan en veel autoriteit hebben, zullen ook sneller goed scoren met nieuwe content vergeleken met nieuwe websites. Natuurlijk op voorwaarde dat die nieuwe content ook kwalitatief is en geoptimaliseerd is voor SEO.

Kunnen we dan helemaal geen indicatie geven van hoe snel SEO werkt? Gelukkig wel. Het duurt zeker 3 tot 6 maanden vooraleer de eerste vooruitgang zichtbaar wordt. Let er wel op dat dit afhankelijk is van verschillende factoren en het dus ook wat langer kan duren. Maar verwacht zeker geen grote veranderingen binnen de eerste drie maanden.

Ben je op de juiste manier bezig met zoekmachineoptimalisatie dan kan je na 6 tot 9 maanden betere resultaten verwachten. Je hebt immers al een half jaar goed gewerkt aan je autoriteit en vindbaarheid. Als je dit consistent en correct blijft doen, zal je website steeds beter gaan scoren. Ook op moeilijkere zoekwoorden. Na een jaar zal je content dan sneller en stabieler ranken.

 

Dus: hoe snel werkt SEO echt?
Dat hangt allemaal af van hoe goed en consequent jij blijft optimaliseren. Richt je niet meteen op zoekwoorden met veel concurrentie, werk eerst aan je vindbaarheid op makkelijke zoekwoorden met weinig concurrentie. Zo bouw je jouw SEO-strategie verder uit. Reken een aantal maanden voordat je vooruitgang zichtbaar wordt.

SEO bureau

Zin om meer te leren? Op onze website vind je alle nodige informatie terug om jouw SEO zélf in handen te nemen. Toch wat extra hulp nodig? Als SEO bureau staan wij altijd voor je klaar om jou op weg te helpen in de wondere wereld van SEO. We helpen jou graag beter scoren in Google!

Je kan contact met ons opnemen of alvast van start gaan met onze gratis SEO-scan.