SEO 101:
zo gaan wij te werk

Klaar voor een grotere zichtbaarheid in de zoekmachines, meer bezoekers en een hogere omzet? Reken dan op de technische en inhoudelijke kennis van SEO bureau Digital Climax. Ontdek wat SEO precies is en hoe wij jouw rankings verbeteren. Lees verder of bewaar deze whitepaper voor later.

SEO staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie. Het is het verbeteren van de techniek achter, de content op en de autoriteit van je website. Op die manier stijgen je pagina’s in de zoekresultaten. Dat zorgt voor een groter bereik en meer verkoop. Want zeg nu zelf, hoe vaak heb jij al naar de tweede pagina van Google geklikt wanneer je iets zocht?

1. Research

Wanneer je ons contacteert en SEO is je op het lijf geschreven, plannen we een opstartgesprek in. Daarvoor doen we onze research, op basis van je huidige website of je input.

  • We tekenen een voorlopige websitearchitectuur uit met contentclusters, om jouw aanbod logisch te structureren voor bezoekers en zoekmachines.
  • We voeren een zoekwoordenonderzoek uit, waarbij we rekening houden met zoekvolumes, zoekintenties en jouw sector of niche.
  • We doen een concurrentieanalyse en brengen in kaart hoe gelijkaardige websites opgebouwd zijn en voor welke zoekwoorden zij momenteel scoren.

Beschouw deze drie maar als communicerende vaten, die elkaar beïnvloeden. Het resultaat is een eerste aanzet voor het plannen van jouw SEO strategie.

3 SEO pijlers

2. Opstart

We spreken live af voor een halve dag, liefst in jouw onderneming. Tijdens deze opstart leren we jouw bedrijf, jouw doelpubliek en jouw producten of diensten kennen. Daarvoor maken we gebruik van enkele hulpmiddelen:

  • We maken een SWOT-analyse, met jouw sterktes, zwaktes, kansen en valkuilen.
  • We vullen het SEO-canvas en jouw brand wheel in.
  • We doen samen een speedstorm om meer ideeën boven te brengen.

Na de opstart verwerken we alle input en hameren we de architectuur en zoekwoorden af. Tegelijk stippelen we jouw SEO strategie uit. Daarin bepalen we waar we vormelijk én inhoudelijk eerst op focussen. Vervolgens gaan we aan de slag met de 3 pijlers van SEO.

3. Technische SEO

Om hoog te scoren in de zoekmachines, is technische SEO de eerste pijler. We gebruiken onze SEO tools om fouten op te sporen en verbeteringen voor te stellen. Zaken die we regelmatig tegen komen:

In het algemeen verbeteren we de gebruiksvriendelijkheid van je website. Zo begeleiden we je bezoekers beter en ranken de zoekmachines je hoger.

4. Content

De tweede belangrijke pijler voor SEO is content: afbeeldingen, teksten, video’s… Alles waarmee jij je boodschap verspreidt. We optimaliseren je bestaande pagina’s en/of voegen nieuwe toe. Per pagina focussen we op 1 zoekwoord, uiteraard inclusief synoniemen.

Wanneer we pagina’s toevoegen, hoeven die niet per se in het menu te staan of onmiddellijk zichtbaar te zijn vanop je homepage. Elke pagina is als een deur die leidt naar de actie die jij wenst dat je bezoeker onderneemt. Niet alle bezoekers hoeven via de homepage te passeren. Ze zijn net zo goed welkom via een achterdeur, vriendelijk open gehouden door Google.

Voor de inhoud rekenen we op jou. Niemand kent beter zijn bedrijf en zijn doelpubliek dan jij. Vertrouw ons je ervaringen, je oplossingen en alle kneepjes van het vak toe. Daarvoor starten we onze SEO-loop op.

    1. Interview: telefonisch of live, als aanzet voor zoveel meer dan alleen je SEO (minimale inspanningen en maximaal resultaat dankzij ons Content Universum).
    2. Copywriting: we zoeken de perfecte balans tussen wat bezoekers willen weten, wat zoekmachines willen zien en wat jij wil vertellen.
    3. Feedback: uit ervaring weten we dat het de eerste keer even zoeken is naar de juiste tone of voice, maar daarna gaan de feedbackrondes alleen maar vlotter.
    4. Publiceren: we zetten de content online en zorgen ervoor dat die bekend geraakt bij Google. Indien nodig sturen we bij, op weg naar de hoogste posities.
    5. SEO loop: we beginnen weer van voor af aan met de volgende content, om op meer zoekwoorden te mikken en je online autoriteit uit te bouwen.

    De vorm van onze SEO teksten is afhankelijk van verschillende factoren. Zo is de content voor een webshopcategorie anders dan voor een landingspagina over een bepaalde dienst of een blog met praktische tips.

    5. Autoriteit

    Technisch perfect werkende website, gevuld met helpful content? Dan is het tijd om aan je online imago te schaven. We vergroten je autoriteit door kwalitatieve backlinks te verzamelen. Die verwijzingen van andere websites naar de jouwe beschouwen zoekmachines namelijk als een positief signaal.

    Nog enkele nuttige links

    • SEO white papers, waarin we al onze kennis over telkens 1 onderwerp bundelen
    • SEO begrippen, HTTP status codes en technische termen uitgelegd
    • SEO tools om zelf mee aan de slag te gaan of om onze resultaten beter te begrijpen

    Meer mogelijkheden

      SEO bestaat uit 3 belangrijke pijlers, maar als ervaren SEO bureau doen we meer dan enkel je techniek, content en autoriteit verbeteren.

       

        Samen omhoog in de zoekresultaten

        Welke SEO strategie voor jou werkt, hangt onder meer af van je huidige marketing, je concurrenten en je doelpubliek. Daarom adviseren we steeds op jouw maat.

        Klaar voor meer online zichtbaarheid? Of vragen over je lopende SEO traject? Neem contact op, we staan voor je klaar.

         

        SEO specialist Axl Van Steenacker

        Over de auteur

        Axl Van Steenacker is een SEO expert in hart en nieren. Sinds 2018 bouwt en optimaliseert hij websites. Zoekmachine optimalisatie kent voor hem nog weinig geheimen. Samen met het team van Digital Climax focust hij op jouw groei in de zoekmachines.

        axl@digital-climax.be
        014 83 29 60