Alles wat je moet weten over YouTube SEO
Wist jij dat YouTube de tweede grootste zoekmachine is? Na Google bezoeken gebruikers dit platform dus het meest om op zoek te gaan naar informatie. Om optimaal te profiteren van dit groot bereik, zet je in op YouTube SEO.
Ontdek in deze gids alles over de werking van YouTube SEO en hoe jij meer verkeer naar jouw videokanaal trekt. We vertellen je graag over de belangrijkste ranking factoren van YouTube, hoe jij je content optimaliseert en hoe je achteraf het succes meet van je video’s.
Vandaag nog aan de slag met (YouTube) SEO? Neem contact op met ons team en wij helpen je met plezier verder.
Wat is YouTube SEO?
YouTube SEO is het proces waarbij je jouw video’s optimaliseert om beter te scoren in de zoekresultaten van YouTube. Zet in op verschillende technieken en strategieën die ervoor zorgen dat jouw video’s hoger ranken en meer organische views krijgen.
Net zoals bij gewone video SEO zet je eerst een duidelijke YouTube SEO strategie op en bepaal je het doel van jouw videoboodschappen. Geen idee waar je moet starten? Lees dan eerst hoe je een SEO strategie opstelt. Daarna maak je de inhoud van je video’s zo relevant mogelijk door je te baseren op de juiste zoekwoorden.
Hierdoor wordt jouw content meer bekeken, verhoog je het engagement van je gebruikers en stijg je op de ranking. Scoor je goed in YouTube, dan scoor je ook automatisch hoger in Google. Waar wacht je nog op? Start vandaag nog met YouTube SEO.
5 belangrijke ranking factoren op YouTube
Net zoals Google wil YouTube de meest relevante informatie tonen aan zijn gebruikers. Hierbij houdt de zoekmachine rekening met deze 5 essentiële elementen voor het ranken van jouw video’s.
1) Inhoud en zoekwoorden
YouTube streeft ernaar om voor elke gebruiker een gepast antwoord te bieden. Ontdek hoe jij begint met het schrijven van SEO teksten en zo relevante content biedt.
Voer een uitgebreid zoekwoorden onderzoek uit. Bekijk welke zoekwoorden goed scoren in Google en gebruik deze als basis voor jouw YouTube video’s. Focus liever op een zoekwoord met een lager zoekvolume. Hier zit minder concurrentie op en de kans dat je dan bovenaan de zoekresultaten verschijnt is veel groter.
Haal je lijst van zoekwoorden eventueel door SEMrush (een tool om onder andere zoekwoordenanalyses uit te voeren) om hem uit te breiden en aan te vullen. Of maak gebruik van Ahrefs om te monitoren welke zoekwoorden jouw concurrenten gebruiken. Lees alles over het gebruik van Ahrefs en hoe je deze tool inzet voor jouw SEO strategie. Ook Google Trends voorziet jou van heel wat nuttige informatie, maar deze tool gebruiken wij zelf minder.
Speel in op de zoekintentie van je gebruiker. Zoekt hij naar informatie, dan maak je een handige en uitgebreide tutorial. Is hij eerder op zoek naar de werking of definitie van een bepaald onderwerp, dan creëer je een overzichtelijke webinar bomvol kennis en expertise.
Gebruik de suggesties van YouTube. De zoekmachine biedt namelijk inzicht in de zoekopdrachten van haar gebruikers. Zo zie je meteen welke onderwerpen nog populair zijn en speel je eenvoudig in op deze zoekwoorden, meestal longtailzoekwoorden. Bekijk ons voorbeeld waarin we op zoek gaan naar suggesties voor het zoekwoord ‘search engine’. YouTube stelt voor om onder andere een tutorial te maken voor beginners of uit te leggen hoe je adverteert via de zoekmachine.
2) De juiste doelgroep
Bepaal vooraf wie jouw ideale kijker is. Waarom raadpleegt een gebruiker YouTube of jouw kanaal en hoe informeer jij hem zo goed en gericht mogelijk? Wat wil hij bereiken met het bekijken van jouw videoboodschappen? Waar liggen zijn interesses? Stel jouw content af op de juiste gebruikers.
4) Hoge kijktijd en engagement
YouTube beloont video’s met een hoge kijktijd en een groot engagement. Kijken jouw gebruikers tot het einde? Bingo, dan heb je een relevante video gemaakt en gepost. Haken ze immers na een aantal seconden al af, dan geef jij niet het geschikte antwoord en zal YouTube jou niet meer tonen tussen de resultaten.
Video’s die daarnaast ook veel likes en shares krijgen, scoren hoger in de ranking. Verhoog de interactie met je publiek door hen aan te sporen om jouw video te liken en te delen met vrienden. Ontdek hoe YouTube het engagement van jouw kijkers evalueert:
- De aanwezigheid van opmerkingen onder je video’s. Wanneer gebruikers de moeite doen om iets te schrijven, is dat voor de zoekmachine een bewijs dat ze jouw video interessant vinden.
- Wordt een gebruiker na het kijken van jouw video een abonnee op je kanaal? Ook dit ziet YouTube als een signaal dat jouw content relevant is. Verhoog je aantal abonnees door kijkers te verzoeken om te abonneren, zo simpel is het.
- Het klassieke duimpje omhoog of duimpje omlaag heeft nog steeds een grote impact. YouTube houdt rekening met het aantal likes om jouw video te ranken.
- Bepaal de juiste lengte van je video. Het is moeilijk te bepalen of lange video’s beter of slechter scoren dan kortere versies. Belangrijk is dat je vooral content brengt die interessant is. Maak je een video van 20 minuten waarbij je kijker elke seconde aan je lippen hangt, helemaal goed. Post je een korte boodschap waarin je jouw gebruiker snel informeert, ook helemaal goed.
5) Metadata, hashtags en thumbnail
Geef je bezoekers voor het bekijken van je video de juiste context mee. Zet in op een overtuigende titel. Plaats je zoekwoord met het grootste zoekvolume vooraan en trek meteen de aandacht van je kijkers. Beloof je gebruiker iets waardoor hij doorklikt op je video. Laat exact weten hoeveel tips hij krijgt of hoeveel stappen je overloopt. Bijvoorbeeld ‘5 ultieme tips om jouw YouTube SEO te verbeteren’ of ‘in 10 stappen naar een hogere positie in YouTube’. Beperk je titel tot 60 tekens.
Voeg een concrete beschrijving toe. Zo maak je niet alleen je kijkers duidelijk waar je video over gaat, ook Google weet beter wat je bespreekt en toont. Focus vooral op de eerste 125 tekens, enkel deze zijn zichtbaar in het overzicht van video’s. Plant hier dus zeker je belangrijkste zoekwoord neer, aangevuld met een call to action (CTA). Je voegt in je beschrijving ook de URL naar je website toe, eventueel aangevuld met links naar je social media kanalen.
De juiste YouTube hashtags vergroten je online zichtbaarheid. Je vindt jouw eerste 3 hashtags namelijk boven de titel van je video. Door in je tags beschrijvende zoekwoorden te gebruiken, vinden kijkers jouw content sneller in het gigantische aanbod van video’s. Bespreek in je hashtags je onderwerp, categorie of eventueel zelfs specifieke merken of producten. Voeg maximaal 15 hashtags per video toe.
Val op tussen andere resultaten door een aantrekkelijke thumbnail in te stellen. Dit is de eerste afbeelding die een gebruiker ziet van jouw video en triggert hem om door te klikken. Dit zorgt voor een hogere click-through-rate (CTR) en dus ook een betere positie op de ranking.
Gebruik een opvallende kleur die hoort bij jouw branding en verwerk je logo en naam in de illustratie, zoals ons voorbeeld. Zorg voor een consistent geheel van al jouw thumbnails.
Upload jouw YouTube video in 5 stappen
Om je YouTube SEO te optimaliseren moet je uiteraard eerst je video posten. We nemen je graag mee in het proces van video uploaden in YouTube.
- Maak een YouTube account aan en log in. Ga naar YouTube Studio en upload je video via de knop rechtsboven ‘maken’ en ‘video’s uploaden’.
- Stel de juiste titel en omschrijving in en kies voor een aantrekkelijke en opvallende thumbnail. Duid aan of de video bedoeld is voor kinderen en of er een leeftijdsrestrictie is. Klik op volgende.
- Voeg een ondertiteling toe (lees alles over ondertiteling). En eventueel een eindscherm, het laatste beeld dat je gebruiker ziet en waarop je jouw andere video’s promoot. Klik op volgende.>
- Controleer of YouTube problemen heeft gevonden in verband met copyright. En klik op volgende.
- Beslis om je video privé, verborgen of openbaar te maken. Of stel een later moment in waarop jouw video automatisch online gaat. Klik vervolgens op opslaan om je videoboodschap te delen.
5 tips om je YouTube video’s te optimaliseren
1) Ondertiteling als optimalisatie voor jouw video
De ondertiteling van jouw video verhoogt het gebruiksgemak van jouw gebruikers. Denk aan personen met een beperking aan het gehoor of anderen die ervoor kiezen om hun video te bekijken zonder geluid. Door ondertiteling in te zetten bij YouTube SEO, bied jij je gebruikers een concreet en vooral relevant antwoord op hun zoekopdracht en speel je in op hun gebruikservaring.
Ga naar YouTube Studio en vervolgens naar ‘content’. Klik op het potloodje achter je video om door te gaan naar de instellingen. En kies daarna links voor ‘ondertiteling’ om ondertitels in te stellen. Selecteer de taal waarin je jouw video vertaalt. En vervolgens op ‘taal toevoegen’. YouTube genereert nu zelf de ondertitels voor je video, op basis van spraakherkenning. Controleer of alle woorden en zinnen kloppen en pas waar nodig aan.
2) Laat YouTube jouw video transcriberen
Transcriberen is het opstellen van een bestand waarin alle gesproken tekst uitgeschreven wordt. Videotranscriptie verhoogt jouw ranking op basis van inhoud. Jij zorgt er immers voor dat de zoekmachine exact begrijpt wat jij vertelt in jouw video. En biedt kijkers de mogelijkheid om de inhoud van jouw boodschap niet alleen te bekijken, maar ook op te slaan en na te lezen indien nodig.
Ga opnieuw naar het onderdeel ‘ondertitels’ in je menubalk. Selecteer ‘opties’, achter je gekozen taal – automatic captions. En vervolgens ‘download’ en ‘vtt’. Je beschikt nu over een bestand waarin alle audio is omgezet naar tekst. Controleer of YouTube alles juist overneemt en de tekst geen fouten bevat.
3) Stel playlists op
Categoriseer je video’s in verschillende playlists. Zo geef je jouw kijkers en YouTube een handig overzicht van jouw content, per onderwerp. Loopt je ene video ten einde, dan speelt YouTube automatisch de volgende af die hoort bij je playlist. En behaal jij makkelijk meer views.
Ga in jouw YouTube Studio rechtsboven naar de knop ‘+maken’ en selecteer ‘nieuwe playlist’. Geef de titel en beschrijving van je playlist in.
Beschrijf welke video’s onderdeel maken van deze lijst en geef aan welk onderwerp je bespreekt. Kies ervoor om ze openbaar te delen. En voeg vervolgens je geselecteerde video’s toe.
4) Optimaliseer de startpagina van je YouTubekanaal
Zorg ervoor dat jouw kanaal er zowel professioneel als aantrekkelijk uitziet. Ga naar het dashboard in je YouTube Studio en selecteer onder jouw merknaam ‘kanaal aanpassen’. Je past hier je indeling, branding en basisinformatie aan.
Onder videospotlight selecteer je een kanaaltrailer voor je kanaal. Dit is een video die gebruikers overtuigt die nog geen abonnee zijn. En je licht er een bepaalde video uit voor je abonnees.
In het onderdeel ‘branding’ voeg je jouw logo, bannerafbeelding en videowatermerk toe. Zo zorg je ervoor dat al jouw video’s een mooi geheel vormen op jouw kanaal.
In de categorie ‘basisinformatie’ vul je jouw naam en gebruikersnaam in. Voeg een beschrijving toe waarin je bespreekt waarover jouw video’s gaan. Vertel hoe jij je gebruikers informeert. Maak hier zeker gebruik van je zoekwoorden en eventuele hashtags over jouw onderwerpen.
5) Deel je video ook op andere kanalen
Nu jouw content online staat, is het de bedoeling om zoveel mogelijk relevante gebruikers te bereiken. Deel je videoboodschap niet enkel op YouTube, maar verspreid je content ook op andere kanalen. Plaats op je website of in je blogs een link naar jouw YouTubekanaal en -video’s. Deel je video op jouw socialemediakanalen zoals Facebook, LinkedIn of Instagram. Voeg jouw videoboodschap toe aan jouw nieuwsbrieven.
Meet het succes van je YouTube video’s
Om te bepalen of al jouw inspanningen voor je YouTube SEO de moeite waard zijn, analyseer je jouw videoresultaten in YouTube Studio. Je vindt het onderdeel ‘analytics’ links in de menubalk van jouw videokanaal. Hierin krijg je een overzicht van het aantal weergaven, de kijktijd en het aantal abonnees van je kanaal:
- Weergaven van je kanaal: ontdek hoeveel keer jouw kanaal geraadpleegd is om video’s te bekijken. Hier bekijk je ook welke video’s goed scoren en welke niet en wanneer je jouw content het best deelt.
- Kijktijd van je kanaal: de totale kijktijd van al jouw video’s samen. Controleer niet alleen hoeveel mensen jouw video bekijken, maar ook hoelang ze dit doen. Kijken ze de video helemaal uit, dan sluit jouw inhoud perfect aan bij hun zoekopdracht.
- Engagement van je publiek: hoe meer likes, reacties en shares jouw video behaalt, hoe hoger de betrokkenheidsgraad van je kijkers. En hoe relevanter YouTube jouw boodschap vindt.
- Abonnees: het aantal gebruikers dat geabonneerd is op jouw kanaal en automatisch updates krijgt wanneer jij een nieuwe video plaatst.
Verder haal je uit dit dashboard ook nog heel wat gegevens over je publiek. Ontdek hoeveel terugkerende kijkers je hebt, wanneer jouw gebruikers jouw video’s exact bekijken, wat hun kijktijd, leeftijd en gender zijn. Bovendien biedt YouTube inspiratie voor jouw volgende content, op basis van wat gebruikers uit jouw doelgroep nog bekijken en zoeken.
Het belang van YouTube SEO
Hogere rankings op YouTube zorgen voor meer kliks en betere conversies. Door te focussen op alle ranking factoren binnen YouTube, verhoog jij de zichtbaarheid van je video’s en bouw je aan een trouw publiek dat keer op keer terugkomt voor nieuwe content.
Enkel wanneer jouw inhoud perfect aansluit bij de juiste doelgroep, beschouwt YouTube jou als een hit. Gebruik de juiste titel en beschrijving, maak een aantrekkelijke thumbnail en zorg voor een ondertiteling en transcriptie. Zorg ervoor dat YouTube jouw inhoud als relevant beschouwt. Verhoog de kijktijd, likes en shares van je gebruikers en vergroot hun engagement. En overtuig jouw kijkers om terug te keren bij nieuwe content.
Reken op het team van Digital Climax voor de ondersteuning van jouw SEO. Contacteer ons en samen gaan we aan de slag om jouw hoogste positie te behalen op de SERP.