Conversie(ratio)

Wat is conversieratio?

Conversieratio of conversiepercentage is het percentage bezoekers op een website of landingspagina dat overgaat tot conversie.

Wat is een conversie

Websitebezoekers hebben is één ding, maar het is niet genoeg. Bezoekers moeten overgaan tot actie. Een conversie is een actie die een websitebezoeker omvormt naar een klant of een lead. Het is een waardevolle actie die de bezoeker een stap dichter brengt bij het aankopen bij je bedrijf. De aankoop zelf is dus niet de enige conversie.

Voorbeelden van conversies zijn:

  • Inschrijven voor de nieuwsbrief
  • Contactformulier invullen
  • Een e-book downloaden
  • Aanmelden voor een gratis proefversie
  • Bellen

 

Harde vs zachte conversie

Harde conversie draagt direct bij aan het bedrijfsresultaat, zoals bijvoorbeeld een online bestelling. We hebben het meteen over een klant, niet over een lead.

Zachte conversie leidt niet rechtstreeks tot extra omzet. Hier spreken we wel over leads. Een voorbeeld van zachte conversie is zich abonneren op de nieuwsbrief. Deze indirecte, zachte conversie kan wel nog resultaat opleveren. De lead is immers een stapje dichterbij gekomen in zijn proces tot aankoop.

 

Hoe bereken je het conversiepercentage?

Als er dus 100 mensen je website te zien krijgen en 2 bezoekers voeren een waardevolle actie uit, dan spreken we van een conversieratio van 2%.

 

Conversieratio berekening

Wat is CRO?

CRO is kort voor conversion rate optimization ofwel conversieoptimalisatie. Het is het verbeteren van je website om zo de conversieratio omhoog te krijgen. Je wil dus het percentage bezoekers dat zich omvormt in leads, prospects of klanten verbeteren.

 

Hoe werkt conversie optimalisatie?

Om je conversieratio te optimaliseren, ga je nadenken over je website en je bezoekers. Tegen welke problemen en/of drempels stoten zij op jouw website? Je maakt hiervoor gebruik van de data en feedback van je klanten.

Conversie optimalisatie analyse

Met tools zoals Google Analytics ga je op zoek naar allerlei informatie:

  • Wie zijn mijn bezoekers?
  • Welke pagina’s worden vaak bezocht? Welke pagina’s worden amper bezocht?
  • Op welke pagina’s haken mensen af?
  • Via welke pagina’s komen bezoekers op mijn website terecht?
  • Welke links worden veel aangeklikt? Welke links worden amper aangeklikt?

CRO luistert naar mensen

Nu weet je wat bezoekers allemaal uitspoken op jouw website, maar waarom doen ze dat? Je kan dit onderzoeken door je klanten aan te spreken, ze een (tevredenheids)enquête te laten invullen, …

Stel hen vragen zoals waarom ze voor jouw website kozen, hoe ze jouw bedrijf en producten zouden beschrijven, of ze tevreden zijn, waarin zij vinden dat jij verschilt van de concurrentie, …

Hoe het niet moet

Begin niet met gokken en ‘je buikgevoel volgen’. Maak gebruik van je inzichten en analyses om succesvol te zijn. Volg ook niet zomaar je concurrenten. Het is niet omdat iets voor hen werkt, dat het voor jou ook werkt.

 

Hoeveel bezoekers heb je nodig voor CRO?

Om een degelijke conclusie te kunnen stellen, heb je ongeveer 1000 acties nodig. Let op: 1000 acties is niet hetzelfde als 1000 bezoekers. Je kan zeker al beginnen met minder bezoekers en acties, maar in dat geval mag je nog niet te snel conclusies trekken.

 

Conversie optimalisatie en SEO

CRO heeft geen rechtstreekse invloed op de SEO van je website. Maar de inzichten die je verkrijgt, kan je gebruiken om je SEO te verbeteren.

  • Inzicht in je doelgroep: Met CRO krijg je een beter inzicht in wie je klanten zijn en wat ze willen. Dat is ook belangrijk voor SEO. Hoeveel klanten je ook hebt, wanneer ze niet tot jouw doelgroep behoren, is het een verloren moeite.
  • Betere gebruikerservaring: Met CRO ondervind je wat er werkt op je website en wat niet. Hoe beter en gemakkelijker gebruikers hun weg vinden op jouw website, hoe groter de kans dat ze blijven rondhangen.
  • Meer vertrouwen: Je werkt met CRO ook aan het vertrouwen dat je bezoekers in jou hebben. Vertrouwen in een website en bedrijf is voor Google een belangrijke pijler.

 

Je conversiepercentage verbeteren

Je weet nu waar je op moeten letten om je conversiepercentage te verbeteren. Hoe zet je deze inzichten nu om in de praktijk? Er zijn een heleboel tips & tricks die je kunnen helpen om het aantal conversies op je website te verhogen:

  • Een duidelijke Call To Action: je CTA moet opvallen
  • Kwalitatieve en originele afbeeldingen
  • Een geweldige tagline: omschrijf wat je doet in één zin
  • Bevestigingsmails sturen wanneer iemand het contactformulier invult (of een aankoop doet)
  • Een chatfunctie op je website om je bezoekers meteen verder te helpen
  • Remarketing: “achtervolg’ je bezoekers met terugkerende reclame

 

A/B split testing

Één manier om je conversieratio te verhogen, is gebruik maken van A/B split testing. Je maakt twee versies van een pagina met een klein verschil. Denk aan een andere kleur voor je CTA-button of een andere titel.

De ene helft van je bezoekers krijgt versie A te zien, de andere helft versie B. Zo kan je nagaan welk van de twee versies beter presteert.

 

Gemiddelde conversiepercentage

Het gemiddeld conversiepercentage is afhankelijk van de sector, concurrentie en de marketingtechnieken die gebruikt worden. Algemeen wordt er aangenomen dat websites een gemiddelde conversieratio hebben van 1% tot 3%. Bij een klein, startend bedrijf zal dat uiteraard lager liggen dan bij een groot, bekend merk.

Blijf vooral investeren in het verhogen van jouw conversiepercentage, dat heeft alleen maar voordelen!

Inhoudsopgave