AIO beginnersgids

Wat is AIO?

AIO, ofwel Artificial Intelligence Optimization, is het verbeteren van jouw vindbaarheid in AI-zoekmachines zoals ChatGPT of Gemini. AI-gestuurde assistenten begrijpen en interpreteren jouw content beter en gebruiken die om hun gebruikers antwoord te bieden op hun vragen.

Vergelijk AIO gerust met traditionele SEO, maar dan met een andere focus. AI-zoekmachines analyseren niet alleen de zoekwoorden op jouw pagina, maar ook context, relevantie en gebruikersintentie.

AIO staat in zijn kinderschoenen

“Jarenlang was Google met voorsprong de populairste zoekmachine. Maar we zien dat de nieuwe generatie meer zoekt in AI. Voor ondernemers en bedrijven wordt het de komende jaren belangrijker en belangrijker om ook hierin te verschijnen.”

Geen gegevens nodig, gewoon de PDF downloaden.

De opkomst van LLM’s en AIO als gevolg

Vandaag kan je niet meer om Artificiële Intelligentie heen. AI liet zoekmachines evolueren naar antwoordmachines.

Voor het eerst in decennia ging het marktaandeel van Google onder de 90%.

The big G is nog altijd met voorsprong de belangrijkste informatiebron. Toch wil je de nieuwe AI-modellen niet links laten liggen.

Onthoud

Goed nieuws voor wie al helemaal mee is met SEO. AIO (Artificial Intelligence Optimization) of GEO (Generative Engine Optimization) bouwt verder op de basis van SEO.

Techniek, content en autoriteit blijven belangrijk om gevonden te worden, of het nu in Google of ChatGPT is. Toch is het belangrijke om te begrijpen hoe AI werkt.

Zo breng je de noodzakelijke correcties aan om ook in chatbots op te duiken met jouw bedrijfsnaam. Ontdek alles over AIO hieronder, download onze whitepaper of stel ons jouw vraag.

Eerste AIO bureau van België

Zo werken AI zoekmachines

AI-gestuurde zoekmachines analyseren, interpreteren en presenteren informatie op een slimmere manier. Als gebruiker stel je nog steeds een vraag, maar in plaats van een met websites krijg je meteen een verwerkt antwoord.

AI-systemen gebruiken machine learning, natural language processing (NLP) en deep learning om zowel de zoekintentie van de vraagsteller als de context van jouw inhoud te begrijpen.

Klassieke zoekmachines

  • Baseren zich op zoekwoorden
  • Bieden lijsten en opsommingen aan
  • Complexe theorieën en uitleg
  • Geven een standaard lijst met bepaalde websites, zonder rekening te houden met jouw eerder klikgedrag
  • Autoriteit is minder van belang
  • Vooral verwerking van tekst

AI-zoekmachines

  • Begrijpen context beter
  • Vatten teksten samen, tonen enkel de essentie
  • Kort, direct en natuurlijk taalgebruik
  • Houden rekening met jouw persoonlijke voorkeuren, eerdere zoekopdrachten en locatie
  • Verwerken ook afbeeldingen en video’s

Ontvang een concrete AIO strategie

AIO komt voort uit de opkomst van AI modellen. Het bestaat dus nog maar vrij recent.

De afgelopen maanden hebben we ons verdiept in hoe AI werkt en hoe het tot zijn resultaten komt.

AI optimalisatie is dus nog jong.

Daarom kan je hiermee een voorsprong nemen op jouw concurrenten.

AIO strategie

AIO versus SEO

Wanneer we AIO vergelijken met traditionele SEO, zien we een aantal essentiële verschillen tussen beide technieken.

SEO (Search Engine Optimization)

  • Gericht op zoekmachines zoals Google of Bing
  • Focus op alle korte en lange zoekopdrachten
  • Haalt informatie uit headers en metadata
  • Nadruk op technische optimalisatie, rankings en backlinks van websites

AIO (AI Optimization)

  • Gericht op AI-zoekmachines zoals ChatGPT, Google Bard, Alexa of Siri
  • Focus op long term zoekwoorden in spreektaal
  • Gebruikt informatie uit content in conversatiestijl
  • Hecht belang aan featured snippets die direct antwoord geven op de gestelde vraag
AIO antwoord

AIO, het antwoord op een nieuwe manier van zoeken

Het doel van AIO is ervoor zorgen dat AI-zoekmachines de content op jouw website beter begrijpen en verwerken. De komst van AI verandert namelijk de manier waarop gebruikers op zoek gaan naar informatie.

AEO of Answer Engine Optimization bood al een antwoord op de uitdagingen rond voice searches. Maar met een AI-model gaat een gebruiker echt in interactie. Wanneer het eerste antwoord niet volstaat, stelt die een vervolgvraag. Daarom hebben AI-gestuurde tools meer nood aan content die aangepast is aan deze specifieke manier van vragen stellen.

Bij AIO zet je in op de volledige verbetering van je website, zowel op gebied van techniek, content als autoriteit. Je maakt jouw website beter zichtbaar voor AI-gestuurde zoekmachines door korte antwoorden te geven op FAQ’s en door de gebruikerservaring van je website te verhogen. Hierdoor waarderen AI-zoekmachines jouw content meer en gebruiken ze jouw informatie om door te spelen naar gebruikers.

Over Digital Climax

Digital Climax is een SEO-bureau, gevestigd in Lille, in de Antwerpse Kempen. Al sinds 2018 optimaliseren we websites, creëren we content en vergroten we de online autoriteit van bedrijven en organisaties.

Door alles op alles te zetten voor de hoogste posities in onze zoekresultaten, krijg jij meer verkeer, meer leads en meer klanten.

Het resultaat? Een hogere omzet. Lees meer over Digital Climax en ontdek welke profielen bij ons werken en voor welke diensten je bij ons terecht kunt.

Digital Climax Team

De belangrijkste ranking factoren bij AIO

AIO of GEO baseert zich op een aantal essentiële rankingfactoren zoals context, relevantie en gebruikersintentie. AI-zoekmachines gaan in andere systemen op zoek naar het antwoord op de vraag die ze krijgen van hun gebruikers. Hierbij geven ze de voorkeur aan websites die:

  • Helder en gestructureerde content bevatten
  • Een duidelijk antwoord geven op de vragen die gebruikers écht stellen
  • Niet enkel focussen op zoekwoorden, maar ook schrijven in het belang van de gebruikers
  • Inzetten op de gebruikerservaring van hun bezoekers

Hoe hoger jouw pagina’s scoren op deze voorwaarden, hoe groter de kans dat AI-zoekmachines jouw website beschouwen als relevante bron voor informatie.

AIO in de praktijk

In vergelijking met klassieke SEO, waarbij de focus onder andere ligt op techniek, zoekwoorden en backlinks, spelen bij AIO ook andere elementen een cruciale rol. Alles draait om relevantie, kwaliteit en AI-vriendelijkheid. Wie rekening houdt met onderstaande factoren, scoort automatisch beter in de AI-gestuurde zoekmachines.

1) Relevantie en context van zoekopdrachten

Nooit eerder was het belang van de zoekintentie van je gebruikers zo groot. AI-gestuurde zoekmachines verkiezen pagina’s die gebruik maken van natuurlijke spreektaal en long-tail keywords met bijhorende relevante synoniemen. Het is als bedrijf essentieel om SEO-teksten te schrijven die een concreet antwoord geven.

2) Kwaliteit van jouw content

AI-systemen hechten veel belang aan E-E-A-T, een kwaliteitsscore van Google. Houd rekening met de volgende 4 elementen wanneer je aan de slag gaat met nieuwe copy:

  • Experience: deel voldoende cases op je website, haal regelmatig je jarenlange ervaring aan. Geef bezoekers relevante antwoord op hun vragen, zonder het gebruik van te ingewikkeld vakjargon.
  • Expertise: schrijf waardevolle teksten die aantonen dat jij je vak perfect beheert. Toon aan dat je echte kenner bent. Geef aan wie de auteur is van je teksten. Voeg citaten toe aan je content.
  • Authoritativeness: bouw aan een uitgebreid en netwerk van kwalitatieve backlinks die de autoriteit van je website verhogen.
  • Trustworthiness: Vermeld positieve reviews van je klanten om andere gebruikers te overtuigen. Voeg een up-to-date contactpagina toen aan je website.

3) Gebruikerservaring en interactie op je website

Meer dan 60% van de AI-zoekopdrachten gebeurt mobiel. Net daarom is het van groot belang om jouw website te voorzien van een snelle laadtijd, een duidelijke interne structuur en scanbare content. Wanneer gebruikers te lang moeten zoeken naar hun relevent antwoord, daalt het engagement op je website. AI-zoekmachines beschouwen jouw informatie daardoor als minder interessant.

4) Voice search optimalisatie

AI-assistenten zoals Siri en Google Assistant geven antwoord op spraakgestuurde zoekopdrachten. Meestal voeren gebruikers die taken uit wanneer ze hun handen vol hebben of wanneer ze onderweg zijn met hun wagen. Ze verwachten een kort en bondig antwoord om snel weer door te gaan met hun activiteit. AI-zoekmachines verkiezen websites die focussen op teksten in spreektaal. Gebruik daarom vraag-en-antwoord structuren en to-the-point zinnen om beter te scoren.

5) Technische SEO en AI-vriendelijke structuur

Het verbaast je ongetwijfeld niet, ook voor AIO is een gestructureerde website die volledig op punt staat essentieel. Net zoals bij technische SEO zijn er een aantal onderdelen zeer belangrijk wanneer het aankomt op een AI-vriendelijke structuur. Denk aan het gebruik van een correcte website architectuur, een duidelijke titelstructuur of het indienen van een sitemap. Vertrouw hiervoor op de juiste SEO-tools.

AIO of GEO in de praktijk

Het doel van AI optimalisatie

Met AIO wil je gevonden worden in AI modellen of LLM’s, op een organische manier. Je richt je website zo in dat ChatGPT, Perplexity of DeepSeek hem vanzelf naar voor schuift in hun antwoorden. 

De voordelen van inzetten op AIO

Kies voor een grondige AI optimalisatie en geniet van onderstaande troeven.

1) Beter zichtbaar in AI-gestuurde zoekmachines

AI-zoekmachines dienen jouw teksten te begrijpen om ze te gebruiken als relevante informatiebron. Wanneer jij je content afstemt op de AI-rankingfactoren, beschouwen AI-assistenten jouw website als waardevol. Zo vergroot je de kans dat jouw pagina’s ook beter scoren in klassieke zoekmachines zoals Google of Bing. Of krijg je sneller een featured snippet. Het resultaat? Meer verkeer naar jouw website.

 

2) Jouw website is geschikt voor voice search en AI-assistenten

Steeds meer surfers gebruiken voice search zoals Google Assistent, Siri en Alexa om antwoord te krijgen op hun vragen. De focus ligt hier vooral op long term zoekwoorden in spreektaal, in plaats van korte keywords. AI-zoekmachines geven maar één antwoord, je wilt natuurlijk dat dit van jouw website komt. Pas jouw content aan aan de conversietaal van je gebruikers. Focus op long term zoekwoorden en geef korte en duidelijke antwoorden op FAQ’s. Deze stukjes copy zijn ideaal voor AI-assistenten om te gebruiken als voice search-resultaat.

 

3) Je verbetert de gebruikservaring van je doelgroep

AI-zoekmachines hechten niet alleen veel belang aan de content van jouw pagina’s, maar ook aan de manier waarop gebruikers met jouw website omgaan. Ze houden rekening met interactietijden op jouw pagina’s. Zet in op snelle laadtijden, mobielvriendelijke pagina’s en scanbare content met een duidelijke structuur en bullet points. Hierdoor surfen bezoekers surfen langer rond op jouw gebruiksvriendelijke pagina, wat zorgt voor tevreden bezoekers én hogere conversies.

 

4) Je geniet van meer conversies en genereert meer interacties

AI-zoekmachines belonen websites die beter afgestemd zijn op de zoekintentie van zijn gebruikers. Meer interactie betekent een grotere relevantie. Verwerk slimme Call-to-Actions (CTA’s) in je teksten en inspireer jouw doelgroep om aan de slag te gaan of over te gaan tot aankopen. Dit resulteert in meer leads en een hogere omzet.

 

5) Voorsprong op de concurrentie

De meeste bedrijven blijven liever nog ver weg van AIO. Investeer nu in AI-optimalisatie en neem een voorsprong op andere organisatie die enkel nog focussen op klassieke SEO. Pas nu jouw content al aan om te voldoen aan de rankingfactoren van AI-zoekmachines. Zo blijven jouw pagina’s up-to-date en bevelen AI-systemen liever jouw website aan in plaats van die van een collega.

Axl legt uit wat AIO is

Een AIO vriendelijke website, hoe begin je eraan?

AIO of GEO is de toekomst van online zichtbaarheid. Wil je blijven scoren in AI-gestuurde zoekmachines, dan volstaat klassieke SEO niet meer. Maar de investeringen die je de afgelopen maanden of jaren hebt gemaakt, zijn zeker niet verloren.

Al deze inspanningen zorgden ervoor dat jouw website technisch volledig op punt staat, dat je content is aangepast aan de zoekintentie van je gebruiker en dat je hebt ingezet op autoriteit. Je basis voor AIO is dus gemaakt.

Begin vandaag nog met AIO en zorg ervoor dat jouw website ook in de toekomst blijft presteren. Neem alvast volgende onderdelen onder handen.

1) Begrijp hoe AI-modellen werken

Enkel wanneer je begrijpt hoe AI-gestuurde zoekmachines werken, is het mogelijk om jouw website op punt te zetten. Houd rekening met de juiste rankingfactoren en pas jouw content aan.

Tip:
Test bestaande AI-zoekmachines en analyseer hoe ze antwoord geven op een door jou gestelde vraag.

2) Techniek

Zorg er voor dat jouw website technisch volledig op punt staat.

3) Context en zoekintentie van zoekopdrachten

Schrijf zoals mensen praten, geef heldere en concrete antwoorden, verwerk vragen en houd rekening met lange zoekopdrachten.

Tip:

NIET: Een cappuccino is een populaire koffievariant bestaande uit espresso en melk.

WEL: Hoe maak je een cappuccino? Een cappuccino maak je met 1/3 espresso, 1/3 gestoomde melk en 1/3 melkschuim.

Soorten AI-gestuurde zoekmachines

De komst van AI verandert de manier waarop gebruikers informatie zoeken en vinden. Er bestaan een aantal verschillende soorten van AI-gestuurde zoekmachines, telkens met een specifieke focus.

Klassieke zoekmachines met AI-ondersteuning

Deze zoekmachines werken grotendeels op traditionele SEO-principes, maar zetten AI-technologie in om de zoekintentie en context van de zoekopdracht beter te begrijpen. De principes van klassieke SEO blijven hier van belang.

AI-first zoekmachines met AI als kerntechnologie

Deze zoekmachines zetten AI in om informatie te presenteren en direct samenvattingen te genereren. Ze bieden interactieve en gepersonaliseerde zoekresultaten. AI-first zoekmachines zijn minder afhankelijk van backlinks.

Voice search

Deze AI-zoekmachines zijn speciaal ontworpen om een antwoord te geven op spraakgestuurde zoekopdrachten. Ze verkiezen websites die teksten bieden in conversatiestijl. De voice search zoekmachines geven één enkel antwoord in plaats van een volledige lijst van items.

Visuele AI-zoekmachines

Dankzij innovatieve AI-technologie krijg jij op basis van een foto of video onmiddellijk de juiste details. Deze visuele AI-zoekmachines herkennen voorwerpen, locaties of producten. Zo klikt je doelpubliek makkelijk door naar jouw webshop met het product in kwestie.

Gespecialiseerde AI-zoekmachines

Deze AI-gestuurde zoekmachines zijn specifiek ontwikkeld voor niches zoals wetenschap, gezondheid of programmatie. Deze systemen geven direct antwoord met berekeningen of inzichten en zijn ideaal voor onderzoekers, studenten of andere professionals.

Populaire AI-zoekmachines en hun innovatie technologie

Sommige AI-zoekmachines werken op dezelfde manier als klassieke varianten, maar dan op basis van AI-algoritmes. Terwijl andere volledig AI-gegenereerde antwoorden geven. Ontdek hieronder een aantal populaire AI-gestuurde zoekmachines.

Klassieke zoekmachine met AI-integratie

  • Search Generative Experience (SGE) van Google: meest gebruikte zoekmachine ter wereld, begrijpt context, intentie en semantische verbanden
  • Microsoft CoPilot: met chatfunctie voor directe antwoorden, biedt sterke conversatiegerichte zoekopdrachten
  • ChatGPT: biedt de mogelijkheid om schrijfstijl aan te passen naar jouw voorkeuren, genereert teksten op basis van prompts

AI-first zoekmachines

  • Perplexity AI: genereert direct een volledig antwoord met vermelding van bronnen
  • You.com: geeft zoekresultaten op basis van jouw voorkeuren zonder advertenties

Samen werken aan meer vindbaarheid in AI modellen?

AIO biedt een kans voor innovatieve bedrijven. Deze nieuwe optimalisatie methodes helpen jou nieuwe verkeerskanalen aanboren.

Geen focus op informatieve zoekwoorden, die beantwoorden de LLM’s gewoon zelf. Wanneer je contact dient op te nemen of een product nodig hebt is er voorlopig nog een doorklik mogelijkheid nodig.

Axl Van Steenacker

Over de Auteur:

Axl Van Steenacker

Axl is een SEO expert in hart en nieren. Sinds 2018 bouwt en optimaliseert hij websites, sinds 2025 komt daar AIO bij. Zoekmachine optimalisatie kent nog weinig geheimen. Dankzij zijn achtergrond als developer weet hij perfect hoe je aan SEO begint.

Samen met het Digital Climax team focust hij op groei in de zoekmachines.

axl@digital-climax.be
014 83 29 60