Duplicate content

Wat is duplicate content?

Duplicate content wijst op de aanwezigheid van dubbele inhoud. Wanneer op een website, of op 2 verschillende websites, exact dezelfde inhoud voorkomt spreken we over duplicate content. Ook als de inhoud sterk gelijkend is, komt dit voor.

Duplicate content zorgt voor SEO problemen

De enige webpagina die voor Google waarde heeft, is de originele pagina. Geen enkele van alle kopieën zorgt voor toegevoegde waarde. Ze vervuilen als het ware de index van Google.

Bevat een website veel dubbele inhoud, dan bestaat de kans dat die pagina niet meer gecrawled wordt voor indexatie. Dat kan ervoor zorgen dat ook andere, misschien wel belangrijkere pagina’s, niet meer geïndexeerd worden.

Zijn er verschillende websites met (ongeveer) dezelfde inhoud, dan wordt het voor Google moeilijk om te beslissen welke website er relevant is voor een bepaalde zoekopdracht. Met als gevolg dat je minder goed vindbaar wordt in Google.

 

Hoe ontstaat duplicate content?

Onbewust

We merken dat duplicate content meestal onbewust ontstaat. Je schrijft verschillende pagina’s die over bijna hetzelfde gaan. Hierdoor weet Google niet goed welke ze effectief dienen te tonen. Hierdoor wisselen ze tussen beide pagina’s en tonen ze ze beide lager.

Tip:

Zorg dus voor een duidelijke focus op 1 pagina, onze regel is dan ook: 1 zoekwoord per pagina.

WWW en niet-WWW

Heeft jouw website een www-versie en een niet-www-versie met dezelfde inhoud? Dat kan voor problemen zorgen. Ook wanneer je een http:// en een https:// versie hebt die beiden live zijn, kan Google dat zien als duplicate content.

Gekopieerde content

Content die gekopieerd wordt van de ene site naar de andere zorgt voor grote problemen. Een ander bekend probleem vind je terug bij webshops. Veel webshops verkopen dezelfde producten. In veel gevallen is de productinformatie dan ook hetzelfde op meerdere sites.

Duplicate content

Op zoek naar dubbele inhoud

Wil jij ook te weten komen of jouw website dubbele inhoud bevat? Dat kan op verschillende manieren.

Via Google Search Console

Met de Google Search Console kan je op zoek gaan naar URL’s die voor problemen kunnen zorgen. Ga naar prestaties > pagina’s voor een overzicht van de URL’s. Let daarbij op het volgende:

  • Zijn er URL’s met een http:// én een https:// versie?
  • Zijn er URL’s met een www- en een niet-www-versie?
  • Zijn er URL’s die gelijkend zijn, maar waarvan de één eindigt met een ‘/’ en de andere niet?

Google zoeken: “site:”

Ga naar Google en typ in “site:” gevolgd door je website-URL. Je krijgt dan alle pagina’s die Google geïndexeerd heeft en mogelijk in de zoekresultaten kunnen verschijnen.

Duplicate content checken met online tools

Met verschillende online tools kan je op zoek gaan naar duplicate content. Bijvoorbeeld met Copyscape of Duplicate Content Checker.

 

De oplossing voor duplicate content

Voorkomen is beter dan genezen. Kopieer dus niet zomaar content van andere webpagina’s en let goed op dat je met unieke content komt. Heb je door een technische fout toch last van duplicate content? Dan kan je dat bijvoorbeeld oplossen met 301-redirect waarmee je gebruikers doorverwezen worden naar de juiste URL. Een andere mogelijkheid is de 404-foutcode gebruiken. Heeft de content geen enkele waarde voor het zoekverkeer en links, dan is dit de gemakkelijkste oplossing.

Je kan de pagina’s ook toegankelijk houden voor bezoekers, maar ervoor zorgen dat crawlers de gedupliceerde pagina’s niet meer kunnen indexeren.

Is je pagina toegankelijk via verschillende URL’s, dan kan je gebruik maken van de canonical tag. Beide URL’s blijven dan operationeel, maar je vertelt aan Google dat het de linkwaarde aan de originele (en beste) pagina moet toekennen.

Dubbele inhoud vermijden is lastig, maar het is zeker de moeite waard om hier aandacht aan te besteden. Jij bent uniek en Google moet dat weten.

Inhoudsopgave