Welke SEO-tools bestaan er en waarvoor zijn ze gekend?

Om SEO makkelijker en toegankelijker te maken voor iedereen, zijn er ondertussen heel wat SEO-tools op de markt gebracht. Wij geven je een overzicht van de beste en meest gebruiksvriendelijke SEO-tools van het moment en leggen je uit waarvoor ze gekend zijn.

Wat is een SEO-tool?

Een SEO-tool is een online tool die jou kan helpen met het optimaliseren van je SEO. Bijvoorbeeld door je inzichten te geven in je eigen SEO-score en die van je concurrenten, door je te helpen met je zoekwoordenonderzoek of door je advies en verbeterpunten aan te reiken.

SEO tools

All-in-one SEO tools

Laten we beginnen met de all-in-one SEO tools. Dit zijn SEO-tools die je voor verschillende doeleinden kan inzetten. Ze bieden meerdere diensten aan zoals een zoekwoordentool, website analyse, backlinkanalyse en vaak nog veel meer.

Ahrefs

Ahrefs is een van de meest uitgebreide SEO-tools van het moment. De belangrijkste functies van Ahrefs zijn de volgende:

  • Site Explorer: hiermee kan je het backlinkprofiel van een website controleren en kan je een concurrentieonderzoek uitvoeren.
  • Keywords Explorer: de tool om je zoekwoordenonderzoek mee uit te voeren.
  • Site Audit: analysetool die je on-page SEO prestaties in kaart brengt.
  • Rank Tracker: om jouw positie in de zoekresultaten in het oog te houden.
  • Content Explorer: hiermee analyseer je alle content binnen jouw sector.

 

Benieuwd hoe je deze SEO-tool gebruikt? Lees dan zeker onze Ahrefs handleiding.

 

SEMrush

SEMrush is samen met Ahrefs een van de veelzijdigste SEO-tools die er bestaan. Het is dan ook een echte all-in-one SEO tool. Welke mogelijkheden biedt SEMrush jou?

  • Keyword Research Tool Kit: inzicht in het gebruik en de concurrentie van zoekwoorden, relevante en vergelijkbare zoekwoorden tonen, de moeilijkheidsgraad van zoekwoorden aangeven, …
  • Websiteanalyse uitvoeren en verbeterpunten opstellen.
  • Inzicht in backlinks geven én advies om meer backlinks te verdienen.
  • Concurrentieanalyse in Google Ads en Google Shopping.

SE Ranking

SE Ranking is een SEO-tool die zich voornamelijk richt op zoekwoorden, maar waar je nog véél meer mee kan. Dit zijn de troeven van SE Ranking:

  • Zoekwoordensuggestietool
  • Trefwoordengroepering: een geavanceerd hulpmiddel waarmee je snel en precies je zoekwoorden kan groeperen.
  • Marketing Plan: waardevolle SEO tips die gebaseerd zijn op de analyse van je website.
  • Website controle: een complete SEO-check up van je website.
  • On-page SEO controle
  • Zoekwoord rank tracking: de concurrentieanalysetool.
  • Backlinks monitoren: trackingsoftware die je backlinks continu in de gaten houdt.

 

Zoals je ziet is dit een heel veelzijdige tool waarmee je heel wat waardevolle informatie kan achterhalen.

SEO-tools voor zoekwoordenonderzoek

Naast de handige all-in-one SEO tools, zijn er ook een heleboel tools die zich grotendeels of volledig richten op zoekwoorden. Ze geven je zoekwoordideeën en/of inzichten in de zoekwoorden die jij en je concurrenten gebruiken.

Answer The Public

Een van de bekendste SEO-tools om je zoekwoordenonderzoek mee te starten of uit te breiden is ongetwijfeld AnswerThePublic. Hoe AnswerThePublic jou kan helpen?

  • Toont je relevante zoekwoorden voor een onderwerp
  • Het geeft je inspiratie en ideeën voor nieuwe content
  • Ideaal om long-tail zoekwoorden te vinden
  • Vult je zoekwoord automatisch aan met vragen: wat, hoe, waarom, wanneer, …

 

Om efficiënt met deze keyword SEO-tool te werken, raden we je aan onze AnswerThePublic handleiding door te nemen.

Ubersuggest

Een andere SEO-tool voor zoekwoorden is Ubersuggest. Ook deze tool kan je helpen om je zoekwoordenonderzoek te beginnen of verder uit te breiden. Ubersuggest geeft je de volgende informatie over een zoekwoord:

  • Zoekvolume
  • Kost per klik
  • Betaalde moeilijkheid
  • SEO-moeilijkheid
  • Overzicht van de concurrentie op het zoekwoord en hoe moeilijk het is om voor een zoekwoord te scoren

 

Met onze Ubersuggest handleiding ben je in no-time weg met deze handige SEO tool.

SEO-tools voor website analyses

Om meer inzicht te krijgen in de SEO-score van jouw website (of die van je concurrenten) bestaan er handige SEO-tools die analyses uitvoeren op je website. Ze scannen je website op een heel aantal voorafbepaalde criteria en geven je nadien bijvoorbeeld een score of kaarten de problemen en verbeterpunten aan.

Detailed SEO Browser Extensie

De eerste in het rijtje van SEO analyse tools is een browserextensie. De Detailed SEO Browser Extension is een extensie waarmee je eenvoudig alle informatie over de SEO van een pagina kan bekijken. Welke informatie kan je allemaal bekijken?

  • De titel, metaomschrijving en URL van de webpagina
  • Indien van toepassing: de canonical, robots tag en x-robots tag
  • De lengte van de tekst, de taal, de auteur en eventueel het zoekwoord
  • De titelstructuur van de pagina
  • Een overzicht van alle inkomende en uitgaande links
  • Een overzicht van het aantal afbeeldingen en hoeveel er een alt tag en titel bevatten
  • Het schema dat op de pagina gebruikt wordt
  • Informatie over sociale media van de website

Daarnaast kan je met de extensie ook een aantal opdrachten uitvoeren zoals de nofollow links highlighten en je kan er ook duplicate content mee opsporen.

 

Deze extensie is zeer uitgebreid en kan je heel wat informatie geven. In onze Detailed SEO Browser Extension handleiding vind je alle uitleg die je nodig hebt om zelf aan de slag te gaan met deze handige tool.

PageSpeed Insights

PageSpeed Insights is een tool van Google zelf. Deze SEO-tool geeft je inzicht in de laadsnelheid van jouw website. De tool geeft aan of een website snel, gemiddeld of langzaam laadt. Welke informatie kan de SEO tool je nog geven?

  • Hoe snel of traag je website laadt
  • Hoe goed je website scoort op de Core Web Vitals
  • Je krijgt aanbevelingen die je kunnen helpen om je website sneller te laden
  • Je kan de informatie zowel voor desktop als voor mobiel opvragen

 

Omdat Google meer en meer belang hecht aan een snelle laadtijd, is de PageSpeed Insights tool een nuttig hulpmiddel om je website te optimaliseren.

Screaming Frog

Screaming Frog is een SEO spider of crawler die je helpt om je on-page SEO te optimaliseren. Deze SEO tool biedt je tal van mogelijkheden en is een echte aanrader om je website te optimaliseren voor SEO. Wat kan je allemaal doen met deze tool?

  • Gebroken links opsporen
  • Meta titels en metabeschrijvingen analyseren
  • Dubbele content opsporen
  • XML sitemaps genereren
  • Data uit de HTML van een website halen
  • Javascript websites crawlen
  • Crawls inplannen
  • Robots.txt, meta robots tag, x-robots tag, canonical tags, follow/nofollow en index/noindex tags bekijken
  • Verbinden met Google Analytics, Search Console en PageSpeed Insights
  • Je website architectuur visualiseren
  • Crawls vergelijken

Dit is duidelijk één van de meest complete analysetools die er bestaan. Maar let op: het is best een ingewikkelde tool om mee aan de slag te gaan.

Andere SEO tools

Als laatste hebben we nog een aantal SEO-tools die we niet meteen kunnen onderbrengen in de vorige categorieën.

Google Search Console

Google Search Console is ongetwijfeld een van Google’s bekendste tools. Je krijgt informatie en inzichten van Google zelf, wat altijd mooi meegenomen is als je jouw website wil optimaliseren om beter gevonden te worden door deze zoekmachine. Wat zijn de belangrijkste functies van Search Console?

  • Een pagina snel laten indexeren
  • Een zoekwoordenonderzoek uitvoeren
  • Schema.org laten controleren
  • Content uit Google verwijderen

 

Om je op weg te helpen met Google Search Console schreven we deze handige Google Search Console gids. Hier leggen we je duidelijk uit hoe je deze SEO tool gebruikt en waarom hij zo belangrijk is.

Structured Data Generator

Als laatste hebben we nog onze eigen Structured Data Generator. Met deze SEO-tool kan je makkelijk zelf structured data toevoegen aan je website. Hierdoor kan Google beter begrijpen wat er allemaal op website staat.

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.