Alles wat je moet weten over internationale SEO
Heel wat bedrijven groeien over de landsgrenzen heen. Deze expansie vergt de nodige aandacht. Traditionele SEO-technieken zijn hierdoor minder relevant. Focus daarom liever op internationale SEO, waarbij je rekening houdt met de taal en gebruiken van je doelgroep. Ook de manier van linkbuilding verloopt iets anders, wij leggen het je graag uit.
Klaar om door te groeien met je bedrijf? Ontdek welke aanpassingen je doorvoert bij multiregionale SEO en hoe je ook in het buitenland de juiste doelgroep aanspreekt. Geen idee waar je best begint? Reken op de expertise van Digital Climax. Schakel onze hulp in en kies vandaag nog voor de juiste stappen richting SEO-succes.
Wat is internationale SEO?
Internationale SEO is het proces waarbij jij je website en content aanpast op basis van verschillende talen en regio’s. Zo bied je elke bezoeker, waar hij ook woont, dé optimale gebruikservaring. Vindt Google vervolgens dat jij de juiste relevante inhoud publiceert? Dan verhoogt je positie op de SERP en stijgt jouw globale online vindbaarheid. Zo trek jij meer organisch verkeer aan, ook van klanten wereldwijd.
Maar hoe bereik je deze internationale klanten? En wanneer zet je in op globale SEO? Je leest het hieronder.
Wanneer zet je in op internationale zoekmachineoptimalisatie?
Bestaat een groot deel van jouw doelgroep uit klanten die buiten België wonen? En spreken ze een andere taal dan die van je website? Dan raden we je aan om in te zetten op internationale SEO. Jouw globale klanten verwachten immers dezelfde gebruiksvriendelijke content als je nationale gebruikers. Ze willen pagina’s lezen in hun eigen taal, liefst aangepast op hun specifieke cultuur en gebruiken. Pas je website en inhoud aan op basis van de locatie van je doelgroep en trek de juiste klanten aan. Net zoals je dat doet bij lokale SEO, maar dan op internationaal niveau.
Het belang en de voordelen van wereldwijde SEO
Je huidige website is volledig toegespitst op relevante zoekwoorden en bereikt zo de juiste doelgroep. Maak je de stap naar het buitenland? En wil je meer multiregionale klanten bereiken? Dan pas je best je content en URL aan. Doe je dit niet, dan loop je heel wat organisch verkeer mis.
Zet in op internationale SEO en profiteer van volgende voordelen:
- Toegang tot nieuwe markten: internationale SEO opent deuren naar nieuwe potentiële klanten die je anders zou missen. Globale klanten gebruiken niet alleen Google als zoekmachine, maar ook Yandex, Baidu, Bing of Yahoo. Hierdoor vergroot je je bereik, je naamsbekendheid en klantenbestand aanzienlijk.
- Je geeft je bezoekers een verbeterde gebruikservaring door hen te laten kiezen in welke taal ze jouw pagina willen lezen.
- Met de juiste hreflang tags, begrijpen crawlers beter welke domeinen en pagina’s bij elkaar horen. Omdat je jouw content aanpast per regio en cultuur, vermijd je het gebruik van interne duplicate content.
Starten met internationale SEO
Voor je begint met internationale SEO, tref je de juiste voorbereidingen. Voer een aangepast zoekwoorden onderzoek uit en kom te weten wie jouw multiregionale doelgroep is. Ontdek wie jouw concurrenten zijn en hoe zij inspelen op hun zoekwoorden en deze implementeren op hun website. Leer je internationale markt kennen en onderzoek hoe je inzet op relevante backlinks.
Zoekwoorden onderzoek
Start met een nieuw zoekwoordenonderzoek, afgestemd op je nieuwe taal. Bekijk geschatte zoekvolumes per land (lees onze Ahrefs handleiding). Je nieuwe internationale klanten spreken niet alleen een andere taal, ze hebben mogelijk ook andere gebruiken en prioriteiten. Op basis van je aangepaste zoekwoorden schrijf je SEO teksten die ervoor zorgen dat je de juiste doelgroep aanspreekt. Enkel zo bied je je gebruikers relevante content en beloont Google jou met een hogere positie op de SERP.
Marktanalyse
Bij nationale SEO ligt de focus grotendeels op één bepaalde markt. Bij internationale SEO moet je je als bedrijf aanpassen voor verschillende markten tegelijk. Een hele uitdaging dus.
Voor je beslist om je bedrijf uit te breiden naar het buitenland, voer je een uitgebreide marktanalyse uit. Bekijk welke kansen er liggen op de internationale markt. Welke trends leven er en hoe pas jij, waar nodig, je onderneming aan? Denk aan eventuele wijzigingen van valuta, soorten betalingssystemen, levertijden, temperatuurweergave (Celcius of Fahrenheit) en kledingmaten.
Internationale linkbuilding
Bij SEO spelen linkbuilding en relevante backlinks een cruciale rol. Ook bij internationale SEO is dit het geval. Door gebruik te maken van deze externe links van buitenlandse websites vergroot je jouw totale bereik over de landsgrenzen heen. Zorg voor backlinks van websites die afkomstig zijn van de juiste regio. Focus je op bezoekers uit Duitsland? Laat dan enkel domeinen met .de een backlink uitsturen naar jouw Duitstalige website.
Tip:
Let wel dat je jouw content altijd aanpast naar de taal van het land waarin je klanten zoekt. Vermijd algemene teksten in het Engels, maar kies bewust voor moedertalen zoals Frans, Duits of Spaans. Enkel zo overtuig je je internationale klanten echt.
Concurrentieanalyse
Breng je concurrenten in kaart en analyseer hoe zij zich gedragen binnen de internationale markt. Bekijk waar zij de focus op leggen op hun website en analyseer op welke zoekwoorden zij inzetten. Wat hebben zij gedaan op gebied van SEO in het buitenland en wat kan jij hiervan leren? En vooral, wat doe jij nog beter? Bepaal voor jouw onderneming waarin je uitblinkt ten opzichte van je concurrenten. En gebruik dit als basis voor je SEO strategie.
De technische uitdagingen van internationale SEO
Techniek van je website blijft één van de grootste en belangrijkste uitdagingen bij je internationale SEO. Zorg voor een website die technisch volledig op punt staat. Vermijd cruciale fouten en houd rekening met volgende tips.
Kies de juiste domeinextensie
Heb je de ambitie om binnen een aantal jaren te groeien over de landsgrenzen heen? Kies dan nu al voor een domeinextensie .com of .eu en bouw al vanaf dag één autoriteit op.
Start je met een domeinextensie .be en voeg je later nog andere domeinen toe om internationale klanten te bereiken? Dan duurt het een pak langer om de juiste autoriteit te vergaren. Bovendien vergt het heel wat technische knowhow en een groot budget om per land een aparte website te maken.
Vermijd het gebruik van subdomeinen
Maak een website die vanaf dag één klaar is om internationaal te groeien. Kies voor een website met submappen in plaats van subdomeinen. Zoekmachines beschouwen namelijk elk subdomein als een aparte entiteit. Deze domeinen starten vanaf nul op vlak van autoriteit. Meer weten over domeinen en SEO? Lees er alles over in onze domeinengids voor SEO.
Zorg voor een duidelijk verschil in taal en gebruiken
Voorkom verwarring voor zoekmachines. Je past je website bijvoorbeeld aan voor bezoekers uit Nederland en voor gebruikers uit België. Denk maar aan het verschillen tussen een frikandel en een curryworst. Qua inhoud lijkt dit voor Google hetzelfde, maar waarschijnlijk heb je bepaalde woorden of zinnen aangepast per regio. Zorg dat het voor zoekmachines duidelijk is dat het hier om twee verschillende versies gaat.
Het juiste gebruik van sitemaps
Voeg per taal een aparte sitemap toe en dien deze in bij je Google Search Console.
Voeg een hreflang tag toe
Geef aan de hand van een hreflang tag aan voor welk land en welke taal een bepaalde pagina is geschreven. Voeg dit HTML-attribuut toe aan de headers van je internationale website. Bezoekers belanden op hetzelfde domein, maar elke internationale gebruiker ziet de juiste aangpaste versie. Laat je developer de juiste hreflang tag toevoegen of neem contact op met Digital Climax.
Bijvoorbeeld: voeg een hreflang tag toe die bezoekers naar de juiste pagina doorstuurt. Deze hreflang tag is bedoeld voor gebruikers uit België die Nederlands spreken en bezoekers uit Nederland die Nederlands spreken. Google weet hierdoor dat er op je pagina’s bijna dezelfde inhoud staat, maar beschouwt ze niet als duplicate content.
Content vertalen voor je internationale gebruikers
Het vertalen en aanpassen van je content neem je best serieus. Doe je dit niet, dan ga je mogelijk de mist in en schaad je je online reputatie bij internationale bezoekers.
Houd rekening met onze tips:
- Baseer je op je internationale zoekwoorden onderzoek. Zoekwoorden die in België scoren, hebben niet automatisch hetzelfde effect in het buitenland.
- Pas je zoekwoorden aan op basis van lokale zoekmachines. Elk land heeft een voorkeur van zoekmachine, zo is Yandex de populairste in Rusland en Baidu in China. Analyseer eventuele verschillen in algoritmes en speel hierop in.
- Vertaal daarna je content naar de taal van je relevante doelgroep. Let op grammaticaregels en eventuele gebruiken en culturen. Denk aan het verschil tussen frikandel (NL) en curryworst (BE).
- Pas ook zeker je metadata aan in functie van je nieuwe zoekwoorden en doelgroep.
- Voer de juiste wijzigingen door met betrekking tot wetgeving, online privacy en reclame. Deze verschillen vaak per land of per regio.
Meer weten over het vertalen van je content? Ontdek hoe je jouw website SEO proof vertaalt.
Tip:
Zorg ervoor dat je vertalingen indexeerbaar zijn en dat Google opmerkt dat je pagina beschikbaar is in een andere taal. Voorkom dat Javascript je taal vervangt.
Internationale autoriteit opbouwen
Het bouwen van een degelijke content cluster is ook voor internationale SEO van groot belang. Leg voldoende interne links op je website. Maar ook backlinks spelen een belangrijke rol.
Is jouw bedrijf enkel in België gevestigd, dan heb je belang bij het integreren van Belgische backlinks. Groeien jouw bedrijfsactiviteiten en omzetmarkt over de grenzen heen? Dan heb je nood aan internationale linkbuilding. Bouw een netwerk van kwaliteitsvolle en relevante backlinks uit verschillende landen, zodat jouw organisch verkeer ook globaal groeit.
Verkoop jij producten die heel specifiek zijn voor een bepaalde regio? Zoek dan websites die zich richten op een kleinere lokale doelgroep en vraag hen een backlink te plaatsen naar jouw website. Zo ben je zeker dat je de juiste gebruikers bereikt.
Je internationale SEO inspanningen opvolgen
Vertrouwen is goed, contoleren is beter. Kijk daarom regelmatig na of je inspanningen lonen. We leggen het je uit aan de hand van een concreet voorbeeld. Zo ziet jouw zoekopdracht eruit wanneer je surft vanuit België:
Installeer de Ahrefs toolbar. Stel de juiste instellingen in bij ‘Search tools’ en ‘local search simulator’. Je laat hier aan je zoekmachine weten dat je op zoek bent naar resultaten voor Duitsland.
De resultaten van je aangepaste SERP zien eruit als volgt:
Analyseer de prestaties van je verschillende pagina’s op basis van locatie. Dit doe je door in te loggen bij Ahrefs. Geef vervolgens een specifieke URL in bij het onderdeel ‘site explorer’. Klik op ‘organische zoekresultaten’ en pas vervolgens je locatie aan.
We bekijken eerst het organisch verkeer in België:
En vergelijken de grafiek met de prestaties in Nederland:
Casestudy Belgian Beer Heaven
Inzetten op internationale SEO loont en dat tonen we je graag aan de hand van onze case voor Belgian Beer Heaven. Een merk dat vanaf dag één focuste op het bereiken van internationale klanten.
Voor deze klant hebben we eerst de techniek van de website volledig op punt gezet. We zijn gestart met een algemene domeinnaam belgianbeerheaven.com. Hierna duid je als gebruiker aan waar je woont en in welke taal je verder surft. Je blijft op hetzelfde domein, maar je krijgt een aangepaste versie met vertaling te zien.
We voegden de nodige hreflang tags toe om aan zoekmachines duidelijk te maken dat het domein belgianbeerheaven.com beschikt over pagina’s met aangepaste vertalingen.
Daarna hebben we content geschreven die aangepast is aan de juiste taal en gebruiken van internationale bezoekers. En later zijn we aan de slag gegaan met internationale linkbuilding. We zorgden voor backlinkartikelen die vanaf buitenlandse pagina’s verwezen naar onze website.
Vergroot je succes met internationale SEO
Je bedrijf vergroten en verkopen over de landsgrenzen heen vergt de nodige aanpassingen. Baseer je voor de juiste internationale SEO-strategie op de drie belangrijkste pijlers: techniek, content en autoriteit. Houd steeds volgende vraag in het achtergrond: wie is mijn buitenlandse doelgroep, wat willen ze weten of kopen en hoe bereik ik hen op de juiste manier? Pas vervolgens je website, teksten en linkbuilding aan en bereik relevante bezoekers. Verhoog op lange termijn je organisch verkeer en omzet.
Vragen over SEO? Het ervaren team van Digital Climax staat voor je klaar. Neem contact op en wij helpen je met veel plezier verder.