Wat zijn long tail zoekwoorden?

SEO bureau Hoger Scoren in Google Logo

Betekenis van long tail zoekwoorden

Long tail zoekwoorden of zoekopdrachten zijn zoekopdrachten bestaande uit meerdere woorden. Een zoekopdracht van bijvoorbeeld 4 of meer woorden wordt beschouwd als long tail zoekopdracht. Deze zoekopdrachten zijn vaak specifieker dan kortere zoekopdrachten. De overgrote meerderheid van alle zoekopdrachten zijn long tail zoekopdrachten.

Net omdat deze opdrachten zo specifiek zijn kunnen ze ook heel waardevol zijn voor bedrijven. Ze brengen super gerichte en relevant verkeer naar de website. Vaak is er minder concurrentie op en scoor je dus makkelijker bovenaan in Google.

De opeenstapeling van die voordelen maakt dat je long tail zoekwoorden echt niet links mag laten liggen. Ze zijn moeilijker te vinden maar brengen een gigantische ROI met zich mee.

 

Relevante long tail zoekwoorden zoeken

Het bepalen van long tail zoekwoorden is complexer dan het bepalen van je standaard zoekwoorden. Je moet op zoek gaan naar zinstructuren die vaak gebruikt worden. Klassieke zoekwoorden tools schieten hier echter vaak tekort.

Patronen in zoekopdrachten vinden

Aangezien de meeste zoekwoorden tools niet voldoende data geven ga je best op zoek naar patronen die ze wel aangeven. De zoekwoorden die vaak samenkomen doen dat vaak in een vast patroon. Wanneer je bijvoorbeeld long tail zoekwoorden voor een pizzeria zoekt kan je het patroon “pizzeria Antwerpen”, “pizzeria stad x” herkennen. Het kan zijn dat niet iedere stad of ieder dorp voorkomt in de tool, omdat er gewoon te weinig verkeer naar is. Maar het patroon blijft hetzelfde.

Je kan dat patroon nu doortrekken naar je eigen locatie, waarschijnlijk zal er daar op eenzelfde manier gezocht worden naar een pizzeria.

Wanner we kijken naar enkele zoekopdrachten naar printers kunnen we ook een patroon herkennen. (we gebruiken niet bestaande types om het principe te tonen)

  • Epson XYZ printer
  • Hp small printer
  • Brother dcp printer
  • Canon pixma printer

Daaruit kunnen we volgend patroon herkennen: merk + type + “printer”. Die kennis kan je toepassen om jouw producten te promoten. Daar kunnen nog andere woorden bijkomen zoals “nieuwe”, “goedkope”, “professionele”, … Met die kennis op zak kan je dus aan de slag om jouw website te optimaliseren voor de long tail zoekopdrachten.

 

Long tail zinnen

Aangezien google je website indexeert en daarbij sterk focust op de context op webpagina’s is het interessant jouw long tail zoekwoorden exact, of zo exact mogelijk, te verwerken in zinnen. Uiteraard klinkt een zin met “hp 2620 all in one wifi printer” exact in verwerkt niet. Het is dus de bedoeling om je inhoud zo op te maken dat de relevante stukken uit je long tail zoekwoord voorkomen in een zin.

Long tail zoekwoorden tool

Een handige tool om deze zoekwoorden snel te identificeren is wordtracker. Je krijgt heel wat zoekopdrachten. Het is vooral interessant als je vertrekt van een bijna long tail zoekwoord als “hp printer”. De tool gaat dan op zoek naar relevante aanvullingen rond deze zoekopdracht.

 

Focus op je content

Het is altijd belangrijk om te blijven focussen op de kwaliteit van je content. Verslik jezelf niet in het te vaak verwerken van je zoekwoord. De inhoud moet nog vlot te lezen zijn en moet je bezoeker echt vooruit helpen. Dat is waar Google, en andere zoekmachines, op focussen.

Voor long tail zoekwoorden is het vaak interessanter om langere artikels te ontwikkelen. Ook hier is het belangrijk om niet gewoon te gaan voor zo lang mogelijke artikels. Focus op kwalitatieve inhoud die een meerwaarde geeft aan je lezers.

 

Long tail zoekwoorden evalueren

Hoe kan je nu bekijken of je long tail zoekopdrachten ook effectief nut hebben? We tonene je graag enkele evaluatie methodes waarmee je aan de slag kan.

Merk gerelateerde zoekopdrachten

Wanneer er vaak gezocht wordt met long tail zoekopdrachten waarin je merk voorkomt geeft dit aan dat je nog niet optimaal scoort. Het is de bedoeling om nieuwe klanten aan te trekken, niet klanten die je bedrijf al kennen.

Aantal geïndexeerde URL’s

Hoe meer unieke pagina’s er in de index voorkomen hoe meer kans je maakt om nieuwe bezoekers aan te trekken en om te vormen naar klanten.

Aantal bezoekers per zoekwoord

Het aantal bezoekers dat op specifieke pagina’s terecht komt. Een van de belangrijkste factoren om het succes van je SEO strategie te evalueren is het aantal bezoekers. Focus niet op welke positie je te zien krijgt in tools, aangezien die er vaak naast zitten. Focus op het aantal bezoekers dat naar een zoekwoord gaat. Het aantal bezoekers geeft een indicatie van hoe hoog je scoort in de SERP.

 

Het belang van long tail zoekwoorden

Het is duidelijk, je kan niet zonder long tail zoekwoorden. 70% van alle zoekopdrachten die worden uitgevoerd zijn long tail zoekopdrachten. Dit soort opdrachten zorgt voor super relevante bezoekers die meer kans maken om te converteren.

Zorg er wel voor dat rekening houdt met de zoekintentie en zowel inzet op informatieve long tail zoekwoorden als op transactionele. Die eerste vorm levert je bezoekers op die niet onmiddellijk kopen, ze bouwen je merkbekendheid en betrouwbaarheid uit. Transactionele zoekopdrachten zorgen voor meer omzet en sales, een niet te missen factor dus.