Featured snippets

Featured snippets: de betekenis, de soorten en de impact ervan

Inclusief handige tips voor het bemachtigen van positie 0

Vergelijk featured snippets in de zoekresultaten met de VIP-plaatsen van een concert: de beste plek om als pagina te verschijnen. Deze opvallende plek, ook wel positie 0 of een Google snippet, zorgt voor een verhoogde zichtbaarheid. Gebruikers zien vaak slechts een deel van jouw interessante content. Ze klikken nieuwsgierig door naar jouw pagina om de rest te lezen.

Featured Snippet zoekresultaten

Ontdek alles over featured snippets: de betekenis, de verschillende soorten en de impact ervan op je SEO. Lees verder. We geven je handige tips voor het bemachtigen van deze glansrijke positie.

Hulp nodig bij het optimaliseren van jouw website? Neem contact op met Digital Climax, wij staan voor je klaar.

Wat is een featured snippet?

De betekenis van positie 0

Een featured snippet is een uitgelicht stukje tekst bovenaan de organische resultaten op de SERP. Deze beknopte samenvatting geeft een relevant antwoord op de vraag van een gebruiker. Een featured snippet verschijnt vaak als tekstfragment, maar kan ook een tabel, afbeelding of lijst bevatten.

Het doel van een featured snippet is dat een gebruiker niet moet doorklikken naar een bepaalde website. Hij krijgt meteen antwoord op zijn vraag zonder ook maar 1 pagina te openen.

wat is een 301 code

Een featured snippet: jouw gouden kans tot online zichtbaarheid

De voordelen van Google snippets

Een featured snippet is interessant voor iedereen die zijn website bovenaan de zoekresultaten wilt zien. Zowel grote bedrijven, als bloggers of webshops genieten van volgende voordelen wanneer Google hen een positie 0 geeft.

Verhoogde zichtbaarheid

Met een snippet valt jouw content direct op. Jouw website verschijnt boven alle andere concurrenten op de SERP. Zeker op mobiele weergave is dit een grote troef: de gebruiker ziet voornamelijk of uitsluitend jouw tekst.

Hogere CTR

Omdat een snippet vaak niet alle details weergeeft, zijn gebruikers nieuwsgierig naar de rest van het antwoord. Hierdoor klikken ze door naar jouw pagina. Dit zorgt voor een verhoogde click-through-rate (CTR).

Expertise in het vak

Een featured snippet verhoogt jouw autoriteit. De zoekmachine beschouwt jouw pagina als een relevante bron van informatie, want jij biedt gebruikers het juiste antwoord op hun vragen. 

De 4 verschillende soorten featured snippets

Er bestaan 4 categorieën van featured snippets: de paragraaf-snippets, de lijst-snippets, de tabel-snippets en de video-snippets. Stuk voor stuk hebben ze een rechtstreekse impact op jouw online vindbaarheid. Zonder extra te investeren verschijnt jouw bedrijf of merk zo bovenaan de zoekresultaten, zelfs boven de gesponsorde websites.

1) Paragraaf-snippets

Het type featured snippets waarbij de zoekmachine een stukje van een definitie of beschrijving weergeeft als antwoord op een gestelde vraag. Paragraaf-snippets bestaan meestal uit 40 tot 60 woorden.

Voorbeeld: “Wat is een polyurethaan gietvloer?”

Wat is een PU gietvloer

2) Lijst-snippets

Hierbij toont de zoekmachine jouw genummerde of ongenummerde lijst. Dit zijn vaak een stappenplan of een top 10.

Voorbeeld: “Wat is de top 10 meest gebruikte keukentoestellen?”

Lijst snippet

3)      Tabel-snippets

Tabel-snippets tonen gegevens van een bepaalde pagina in een tabel. Denk aan prijzen, statistieken of vergelijkingen.

Voorbeeld: “Wat is de populairste auto in 2024?”

Tabel snippet

4)      Video-snippets

Bij dit type van featured snippet toont de zoekmachine een korte video – of een fragment ervan – die antwoord biedt op de vraag van een gebruiker. Denk maar aan tutorials die uitleggen hoe je een plafond verft.

Voorbeeld: “Hoe verf je een plafond?”

video snippet

Wat is het verschil tussen een featured snippet en een rich snippet?

Het verschil tussen een featured en een rich snippet zit voornamelijk in de positie in de zoekresultaten en de vormgeving van het tekstfragment. Ontdek hieronder de specifieke eigenschappen van beide snippets.

Featured snippet

  • Bovenaan de zoekresultaten
  • Beknopt antwoord op een specifieke vraag
  • Veel relevante informatie zonder door te klikken naar een website
  • Vergroot de online zichtbaarheid
  • Zorgt voor een betere gebruikerservaring
  • Ideaal als antwoord op vragen zoals wat, hoe en wanneer

Bijvoorbeeld “Wat is een featured snippet?”

Rich snippet

  • Tussen de zoekresultaten
  • Uitgebreide en aanvullende informatie op een zoekopdracht
  • Vaak visuele elementen zoals een sterbeoordeling of prijzen
  • Jouw website valt op ten opzichte van concurrenten
  • Toegevoegde waarde voor gebruikers
  • Perfect voor producten of reviews

Bijvoorbeeld “Camper huren”

Wat is een featured snippet
Rich snippet

De invloed van een featured snippet op jouw SEO

Kiest de zoekmachine een stukje tekst van jouw pagina als positie 0? Bingo. Deze snippet levert een pak voordelen op voor jouw SEO-resultaten. Ontdek welke.

Verhoogde gebruikerservaring

Een featured snippet krijg je alleen maar als je inzet op leesbaarheid, structuur en duidelijkheid. Door te werken met koppen, alinea’s en lijsten creëer je een pagina die zowel voor Google als je bezoekers gebruiksvriendelijk is. Dit zorgt voor een lagere bounce-rate, wat een positief effect heeft op je rankings.

Aantrekken van de juiste doelgroep

Featured snippets spelen in op de informatieve zoekintentie. Jouw doelgroep voert specifieke zoekopdrachten uit en jij biedt hen een relevant antwoord. Hierdoor speel je automatisch in op hun noden. Je trekt met andere woorden vooral bezoekers aan die interesse hebben in jouw onderwerp.  

Winnen van concurrentie

Spring letterlijk boven al je concurrenten uit. Een featured snippet verschijnt helemaal bovenaan de zoekresultaten, zelfs boven de eerste organische én gesponsorde resultaten. Gebruikers zien jouw pagina als eerste, wat jou een groot voordeel oplevert ten opzichte van andere concurrerende websites.

Verhoogde autoriteit

Kiest Google een deel van jouw content als uitgelicht fragment? Dat betekent dat de zoekmachine jou ziet als een expert in je vak. Gebruikers beschouwen jouw informatie als betrouwbaar. Dit zorgt ervoor dat je je merkautoriteit versterkt. Wat op lange termijn invloed heeft op de algemene autoriteit van je website.  

Een featured snippet bemachtigen? Volg ons praktisch stappenplan

Op positie 0 belanden op de zoekresultatenpagina is niet evident. Een goede voorbereiding is key. Ontdek hieronder welke stappen je best zet om bovenaan de SERP te belanden.

  1. Plan een zoekwoordenonderzoek
  2. Schrijf heldere en gestructureerde content. Lees er alles over in onze helpful content gids.
  3. Gebruik headings en bullet points.
  4. Voeg visuele elementen toe zoals tabellen of video’s.
  5. Analyseer jouw concurrenten en doe het beter.
  6. Optimaliseer jouw content regelmatig.

Een featured snippet: hoe krijg je het voor elkaar?

De top 10 op de SERP staat boordevol websites met nuttige informatie. Hoe zorg jij er nu voor dat de zoekmachine jouw pagina in de verf zet? Ontdek hieronder een aantal belangrijke onderdelen die essentieel zijn voor het verkrijgen van een (featured) snippet.

1) Content afstemmen op vraag van gebruikers

Schrijf relevante content die antwoord geeft op de vragen van je doelgroep. Gebruik tools zoals Answer the Public, Ahrefs of Google Search Console (lees onze Google Search Console gids) om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Op basis van deze analyses pas je de inhoud van je website aan. Zo speel je in op de zoekintentie van je gebruikers en bied je de juiste antwoorden.

Bekijk welke vragen jouw doelgroep het meeste stelt. Dit doe je ofwel op de SERP ofwel via een tool zoals Answer The Public (lees hier onze praktische Answer The Public handleiding). Wanneer je bijvoorbeeld ‘krachttraining’ invoert, ontdek je onderaan de SERP een aantal populaire vragen. Stem de content van je pagina hierop af. Vermeld eventueel één van de vragen letterlijk in je titels.

FAQ relevante content featured snippet

Analyseren in Google Search Console

Om kans te maken op een snippet, hoeft jouw website niet op nummer 1 staan op de SERP. Het is wel van belang dat je focust op de zoekwoorden waarmee jouw pagina al scoort. Hiervoor dien je eerst jouw website aan te melden bij Google Search Console. Met deze gratis tool analyseer je hoe Google jouw pagina toont en hoe gebruikers hierop reageren.

Je krijgt een volledig overzicht van de gezondheid van je SEO en je website. Geef in het dashboard van Google Search Console een specifieke URL in. Bekijk vervolgens de resultaten voor een bepaald zoekwoord of een volledige pagina.

Google Search Console

Je ziet hier hoe vaak gebruikers klikken op bijvoorbeeld ‘SEO’ of ‘Google zoekresultaten verwijderen’. Hoe vaker bezoekers klikken op een bepaald woord, hoe meer kans je hebt om hiervoor een featured snippet te krijgen. De pagina die het meeste verkeer krijgt, heeft vervolgens de grootste opportuniteit om een snippet te worden.

Google search Console pages

Controleren via Ahrefs tool

Installeer de Ahrefs tool om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Je ontdekt in onze Ahrefs handleiding hoe je een account aanmaakt en aan de slag gaat. Krijg inzicht in jouw belangrijke keywords en ontdek je het hoe vaak gebruikers doorklikken op een bepaald zoekwoord.

2) Structuur en headings

Zorg voor een duidelijk overzicht in je content. Gebruik een correcte titelstructuur met de juiste headers. Zo weet Google perfect waar jouw teksten over gaan. Voeg eventueel een stappenplan toe of voorzie een lijst of tabel met gegevens. Deze bieden je gebruikers in no-time een antwoord op hun vragen.

3) Long-tail zoekwoorden

Gebruikers zoeken vaak naar informatie door middel van volledige zinnen of vragen. Schrijf SEO-teksten die gebaseerd zijn op deze zoekopdrachten. Maak gebruik van specifieke long-tail zoekwoorden. Je scoort makkelijker een snippet wanneer je niet opbokst tegen zoekwoorden met gigantische zoekvolumes.

4) Structured data

Google zet je pas op positie 0 wanneer het exact weet waar jouw pagina over gaat. Voeg structured data toe aan je website om de zoekmachine concrete informatie te geven over de inhoud van jouw teksten. Structured data inzetten voor jouw SEO? Gebruik onze handige structured data generator. Profiteer van de voordelen van dit stukje code.

De toekomst van featured snippets

De manier waarop gebruikers op zoek gaan naar informatie evolueert razendsnel. In plaats van zoekopdracht te typen, stellen gebruikers hun vraag hardop. Het voordeel? Ze beschikken sneller over informatie, zonder hun smartphone in handen te nemen. Bovendien bieden de zoekmachines gepersonaliseerde zoekresultaten aan op basis van specifieke behoeften van de gebruiker.

De opkomst van voice search en AI zorgt ervoor dat je als ondernemer anders moet omgaan met content. Om nog steeds kans te maken op een featured snippet blijf je best focussen op de zoekintentie van je doelgroep. Pas wanneer je echt inspeelt op de reden van hun zoekopdracht ziet Google jou als een echte expert met kennis van zaken. Laat zien dat jij écht weet waarover je spreekt. Ontdek hoe.

  • Gebruik long-tail zoekwoorden, aangepast aan de spreektaal van je gebruikers
  • Zet in op lokale SEO zodat Google exact weet waar jouw bedrijf actief is. Dit is vooral handig wanneer gebruikers voice search gebruiken in hun wagen. Denk maar aan zoekopdrachten zoals “vind een restaurant in de buurt” of “toon mij de weg naar de dichtstbijzijnde bandencentrale”.
  • Verwerk FAQ’s (veelgestelde vragen) op je pagina. Veel bezoekers gebruiken voice search om snel een antwoord te krijgen op een prangende vraag zoals “Hoe lang moet een appeltaart bakken in de oven?” of “Wat zijn de openingsuren van de bibliotheek?”.
AI voice search

Featured snippet, jouw sleutel tot online zichtbaarheid

Door te blijven inzetten op waardevolle content vergroot jij de kans op een featured snippet. Google selecteert uitgelichte fragmenten om bezoekers snel een relevant antwoord te bieden op hun vragen. Gebruik hierbij een duidelijke structuur met correcte headers en voeg structured data toe aan je pagina. Zo verschijn jij binnenkort misschien bovenaan de zoekresultaten.

Of je nu een beginner bent of al ervaring hebt met SEO, met onze tips en tools haal je het maximale uit je online zichtbaarheid. Begin vandaag nog met het optimaliseren van je content. Hulp nodig? Schakel ons team van experten in. En bemachtig die felbegeerde positie 0.

Inhoudsopgave