SERP
Waarvoor staat SERP?
SERP is een afkorting voor Search Engine Result Page.
Het is de pagina waarin de resultaten van een zoekopdracht getoond worden aan de gebruiker.
Onderdelen van de SERP
Op de Search Engine Result Page of SERP vind je verschillende onderdelen terug. Omdat zoekmachines de resultaten optimaliseren voor de gebruiker, ziet de SERP er niet altijd exact hetzelfde uit. Google houdt onder andere rekening met je locatie, browserhistorie en taal. Maar ook het constant wijzigende algoritme en de aanpassingen die aangebracht worden aan websites beïnvloeden de SERP. Een aantal elementen komt wel altijd terug.
Gesponsorde resultaten
Gesponsorde zoekresultaten verschijnen vaak bovenaan de SERP. Voor deze resultaten betaal je een bepaald bedrag om getoond te worden wanneer mensen op bepaalde zoekwoorden zoeken. Deze advertenties kunnen ook onderaan of rechts op de SERP getoond worden.
Organische resultaten
Organische zoekresultaten zijn resultaten waarvoor niet betaald is. Ze verschijnen op basis van ‘natuurlijke’ ranking door de zoekmachine. Ze worden geordend op basis van relevantie voor de zoekopdracht. Er zijn een heleboel ranking factoren die de plaatsing van een zoekresultaat bepalen.
Er bestaan ook Enriched Organic Results, ook wel Rich Snippets genoemd. Dit zijn elementen in de organische zoekresultaten die het gebruikersgemak verbeteren of extra informatie geven die relevant is bij de zoekopdracht. Ze vallen meer op dan gewone organische resultaten en leiden vaak tot een hogere click-through rate.
Wanneer je aan SEO doet, probeer je ervoor te zorgen dat je hoger scoort in de organische resultaten. Je investeert dan geen geld in advertenties om hoger te scoren, wel tijd in het maken van kwalitatieve content en het optimaliseren van je website. Scoor je goed in de organische resultaten, dan ben je op weg voor de lange termijn. Dat is een groot verschil met SEA, waarbij je voornamelijk resultaat ziet op korte termijn.
Visuele advertenties op de SERP
In de beginjaren beweerde Google nooit “banners” op de SERP of homepage te tonen. Maar in 2008 kwam daar verandering in. Hoewel het inderdaad geen echte banners waren, werden gesponsorde resultaten en bijvoorbeeld videoadvertenties nu ook heel visueel weergegeven. Doorheen de jaren zijn er allerlei soorten visuele advertenties bijgekomen. Dat is geen verrassing als je weet dat visuele advertenties tegenwoordig 25% meer interacties krijgen dan tekstadvertenties.
Wat is een visuele advertentie?
Google zelf definieert een visuele advertentie of beeldadvertentie als een type advertentie dat een afbeelding bevat om je bedrijf te promoten.
SERP Features
SERP features zijn speciale resultaten die Google toevoegt aan de gesponsorde of organische resultaten. Een voorbeeld is de “mensen vragen ook” feature.
De SERP beïnvloeden met SEO
SEO of search engine optimalization heeft invloed op de organische zoekresultaten die verschijnen op de search engine result page. Met SEO streef je ernaar een zo hoog mogelijke positie in Google te krijgen en dus zo hoog mogelijk op de SERP te verschijnen. Op onze website lees je alles over SEO.
Opvallen in de SERP
Wil je opvallen tussen alle andere resultaten op de SERP? Zet dan in op een goede URL en uitnodigende meta tags. Je metatitel en meta omschrijving, die samen de metadata vormen, zijn van groot belang.
De Search Engine Result Page of SERP is dus dé pagina waar je alle zoekresultaten terugvindt. Je verbetert jouw positie in de SERP door je website te optimaliseren voor SEO.
Ontdek hoe Google jouw pagina toont
Ben je benieuwd hoe jouw Google jouw website toont in de zoekresultaten? Gebruik daarvoor onze handige SERP-simulatietool. Daarin voer je je page title, je meta description, je URL, je zoekwoorden en een URL voor de afbeelding van je site in. De tool genereert een realistisch voorbeeld van hoe jouw pagina eruit zou zien in de SERP. Zo zie je meteen hoe potentiële bezoekers naar de toegangspoort tot jouw pagina kijken. Het is dan ook de ideale manier om je metadata en andere factoren te finetunen en zo je CTR te verhogen.