Nieuwe pagina/url snel laten indexeren door Google

Een nieuwe pagina op je website lanceren of wijzigingen doorvoeren moeten natuurlijk ook door Google opgepikt worden. De snelheid waarmee Google die wijzigingen vindt hangt af van je crawlbudget.

Gelukkig kan je er ook voor zorgen dat je wijzigingen sneller opgepikt worden. Dat doe je door je gewijzigde pagina manueel op de indexatie lijst bij Google te zetten. Zo worden ze sneller gecrawld.

Let op: Google geeft geen garantie dat je pagina ook echt geïndexeerd wordt. Wel worden ze gecrawld waardoor ze op de radar komen te staan. In de meeste gevallen wordt de pagina ook gewoon geïndexeerd waardoor ze zichtbaar is in de SERP.

Een (Nieuwe) indexatie aanvragen in de Google Search Console

Een indexatie aanvragen kan via de Google Search Console. Om die indexatie door te voeren maak je gebruik van de URL-inspectie tool.

1)      Vul je url in in de zoekbalk

Geef de url van je nieuwe pagina in in de zoekbalk. Deze zoekbalk is beschikbaar op iedere pagina in de Google Search Console.

Indexatie aanvragen bij Google

2)      Klik op de knop “Indexering aanvragen”

Om Je pagina op te laten nemen in de indexatie lijst klik je op de knop. Google gaat vervolgens aan de slag.

Je krijgt onderstaand scherm te zien wanner je een URL indient die nog niet geïndexeerd is. Dat wil zeggen dat Google je pagina nog niet kent en dus nog niet kan vertonen.

Niet geïndexeerde URL laten indexeren door Google

Wanneer de pagina wel gekend is maar wanneer je bijvoorbeeld wijzigingen hebt aangebracht zal het scherm er als volgt uit zien.

Wijzigingen aan pagina laten indexeren door Google

Je merkt dadelijk of je website wel of niet opgenomen werd in de zoekmachine resultaten.

Tip: Om dit proces automatisch te verlopen werk je best met een sitemap. Je kan zo een sitemap automatisch laten genereren. In WordPress gebruik je daar een SEO plug-in voor.

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.