SEO voor blogs

Verbeter je blogs met SEO en trek meer bezoekers aan 

We trappen hier meteen een open deur in. Veel mensen denken dat SEO betekent dat je vooral veel moet bloggen. Maar niets is minder waar. Vergelijk de relatie tussen SEO en bloggen gerust met een tandem, met SEO als bestuurder en bloggen als passagier. Bloggen ondersteunt jouw SEO prestatie en zorgt voor extra kracht, maar SEO heeft die extra trapper niet noodzakelijk nodig om alleen verder te geraken.

Een blog is de ideale methode om jouw lezers te informeren of zaken aan te leren. Je vergroot er je geloofwaardigheid mee en trekt kwalitatief verkeer aan. Maar ook hier geldt: kwaliteit boven kwantiteit. Geen idee hoe je dat bloggen nu juist aanpakt en hoe je de werking implementeert in je SEO strategie?

Spring mee op onze SEO tandem, wij staan te springen om samen met jou een prachtig fietstochtje te maken. Onderweg vertellen we je alles over het belang van SEO voor jouw blogs.

Bloggen, say what? 

Een blog is een online artikel dat lezers informeert en inspireert. Het is content die regelmatig verschijnt en bedoeld is om gebruikers iets mee te geven of te leren. Een blog is een uitstekend middel om in te zetten als onderdeel van een goede SEO strategie. Bij blogposts moet je niet alleen SEO teksten schrijven uitsluitend, maar voeg je ook video’s, afbeeldingen of andere multimedia toe.

Bloggen is dé kans om jouw expertise te delen en de juiste (potentiële) klanten aan te trekken. Je versterkt jouw merkimago en bouwt een kwalitatieve en waardevolle relatie op met je gebruikers.

Stel, jouw bedrijf verkoopt unieke handgemaakte tapijten. Schrijf dan een blog over trendy woonaccessoires en vertel waarom een tapijt dé eyecatcher vormt bij uitstek. Verduidelijk met SEO afbeeldingen van de verschillende tapijten en bespreek in welke woningstijlen ze perfect passen. Zo zien klanten meteen hoe jouw tapijt eruit ziet in een interieur. Stuur gebruikers door naar jouw pagina met tapijten en maak ze warm voor jouw aanbod.

twee personen voor een blog post

De impact van een goede blog op je SEO 

Google verlangt misschien wat veel van jou, maar lucky you, de zoekmachine geeft er ook veel voor in de plaats. Start met bloggen en geniet van deze voordelen:

  • Je schrijft interessante artikels over thema’s die aansluiten bij jouw producten of diensten. Op deze manier verrijk je de inhoud van je website en bouw je website autoriteit op binnen dit onderwerp. Het biedt jou ook de mogelijkheid om bezoekers uitgebreid te informeren over een bepaald onderwerp. Net daarom spelen blogs meestal in op de informatieve zoekintentie
  • Door in te zetten op zoekwoorden met een groot zoekvolume, verbreed je je online zichtbaarheid en trek je meer bezoekers aan.
  • Je brengt nieuw leesvoer aan voor je gebruikers. Zo toon je aan Google dat je niet op je lauweren rust en actief werkt aan je content. Want een website die regelmatig een update krijgt, scoort beter dan zijn slapende concurrenten.
  • Bloggen helpt je om een SEO vriendelijke website architectuur uit te denken. Door te linken naar andere interne pagina’s, creëer je een opmerkelijke content cluster.
  • Een blog vormt het ultieme middel om meer relevante zoekwoorden neer te planten in jouw teksten. Maar let op, Google straft de extreme gulzigaards.

Ga voor een blog met kwalitatieve inhoud

De basis van een kwaliteitsvolle en relevante blog is altijd de content. Bloggen gaat niet zomaar over het vullen van pagina’s. Schrijf liever de juiste inhoud voor een afgelijnd publiek. Zo creëer je evergreen content. Overtuig jouw bezoekers om te blijven plakken op jouw pagina en eventueel zelfs over te gaan tot actie, zo verhoog je jouw conversieratio.

Update teksten regelmatig, focus op helpful content en zet kwaliteit hierbij met stip op nummer 1. Maak gebruik van longtail zoekwoorden en durf per zoekwoord ook meerdere synoniemen te gebruiken.

TIP

Schrijf bijvoorbeeld een bericht over het reinigen van (handgemaakte) tapijten. Bespreek hoe je de reiniging best aanpakt en welke producten je aanraadt. Verkoop jij ook een reinigingsspray? Link dan naar de juiste pagina op jouw webshop. Zo profiteer je van twee dingen tegelijk. Je bouwt autoriteit op door jouw expertise te delen en je verhoogt jouw conversieratio.

TIP

Wees op je hoede voor keyword stuffing, waarbij je jouw teksten volpropt met zoekwoorden. Schrijf op een natuurlijke wijze over jouw onderwerpen, dan lichten de juiste zoekwoorden automatisch op.

Stel scanbare teksten op met actieve zinnen die de lezer geboeid houden. Het merendeel van je gebruikers leest jouw blog immers op hun mobiele telefoon tijdens het wachten bij de dokter of op het openbaar vervoer. Hoewel je bij SEO best rekening houdt met een minimum aantal woorden, geldt bij bloggen een andere regel: langer is niet altijd beter. Vergeet een langdradige uitleg, maar ga voor een geheel van aantrekkelijke tekst met hier en daar een opsomming, afbeelding of video om af te wisselen.

Jij bepaalt of je jouw berichten allemaal tegelijk plaatst, of gaat voor de consistente aanpak en op regelmatige basis iets post. Het voordeel van die laatste manier is dat je je budget verspreidt en zo meer ademruimte creëert.

Bepaal vooraf het doel van je blog

Voor je aan de slag gaat met bloggen, bepaal je jouw doel. Een blog moet altijd verbonden zijn met een bepaalde SEO strategie. Ga nooit zomaar bloggen om te bloggen of schrijven om te schrijven. Een blog vergroot jouw online zichtbaarheid, maar zorgt enkel voor de juiste business resultaten als jij bereid bent om het grotere geheel te zien.

Een blog bevindt zich in de top of funnel en baseert zich op de informatieve zoekintentie van een gebruiker. Lezers zijn vaak nog niet klaar om iets nieuws aan te kopen. Maar je creëert een mogelijke aankoop of interesse door een zaadje te planten in hun denken. Zet een blog dus nooit in om onmiddellijk businessresultaat te zien, maar vooral om jouw naamsbekendheid en website autoriteit te vergroten.

Volg dit stappenplan en schrijf een kwalitatieve blog

Een blog schrijven lijkt in de basis op het schrijven van SEO teksten. Zo ga je aan de slag:

 

  1. Start met een zoekwoorden onderzoek en bepaal jouw lezerspubliek.
  2. Schrijf je headings met focus op jouw zoekwoorden.
  3. Leg exact vast waarover je schrijft en bepaal de structuur van je blog.
  4. Pen in de aanslag en schrijven
  5. Verwerk jouw blog in jouw website, rekening houdend met alle technische SEO
  6. Zorg voor voldoende interne links tussen al de pagina’s op je website. Zo stuur je de crawlers voortdurend rond en blijven ze botsen op nieuwe content.
  7. Kies na het schrijven van je tekst voor duidelijke metadata. Gebruik onze SERP simulator om te controleren hoe jouw metadata eruit zien.

De belangrijkste SEO-technieken voor je blog

De drie pijlers van SEO zijn techniek, content en autoriteit. Ook bij bloggen zijn deze onderdelen van absoluut belang. Start met het inzoomen op techniek, een belangrijke en zelfs cruciale pijler bij bloggen.

Ontdek hieronder welke onderdelen invloed hebben op de technische SEO van jouw blog.

“Beschouw bloggen altijd als een onderdeel van een groter geheel. Blogs hebben SEO nodig, maar SEO heeft niet altijd nood aan blogs.”

Axl

Zaakvoerder, Digital Climax

Content clusters

Zorg voor een overzichtelijk geheel. Bezoekers voor je blog aantrekken is één ding. Ze snel, gemakkelijk en efficiënt rondleiden in jouw wereld van onderwerpen is iets anders. Creëer je interne links, dan maak je jouw pagina niet alleen handig en interessant voor jouw bezoekers. Ook Google smult van content clusters. Zo weet de zoekmachine perfect welke pagina’s aan elkaar verbonden zijn en waarover elke pagina exact gaat.

Vertalingen

Schrijf je blogs in meerdere talen? Laat je niet vangen door het gemak van bepaalde tools zoals Google Translate. Enkel wanneer je je website SEO proof vertaalt, behaal je in alle talen dezelfde resultaten.

Duidelijke architectuur

Start je net met bloggen? Begin dan met een SEO vriendelijke website architectuur en kies ervoor om een SEO-geoptimaliseerde website te laten maken. Zo ben je zeker van een degelijke architectuur en structuur van je pagina. Zet in op een zoekwoorden onderzoek om vooraf te analyseren welke zoektermen jouw bedrijf helpen scoren in zoekmachines. Bekijk waar je binnen x aantal tijd wil staan. Bepaal eerst waar je over wilt bloggen en bouw de architectuur van je website op rond dit thema.

Of gaat de website van jouw bedrijf al jaren mee, maar begin je nu pas met bloggen? Dan controleer je eerst de huidige architectuur van je website. Vermijd een slordig spinnenweb van interne links. Indien nodig, ontwar je eerst alle knopen. Bouw jouw blog enkel en alleen op een degelijke structuur.

Afbeeldingen

Vermijd blogs bomvol langdradige teksten. Varieer met afbeeldingen, opsommingen en video’s. Zo houd je jouw lezer geboeid. Kies de juiste afbeeldingen en optimaliseer ze op een correcte manier. Houd rekening met de criteria rond SEO voor afbeeldingen.

Structured data

Geef duidelijk weer aan Google waar jouw blog over gaat door correcte structured data te implementeren. Op deze manier vertaal je jouw inhoud naar codes die de zoekmachine begrijpt. Klinkt dit allemaal te technisch voor jou? Wij vergemakkelijken het proces met onze structured data generator.

Verhoog je online zichtbaarheid met bloggen

Wees trots op je bedrijf en geef het de juiste online zichtbaarheid. Door te bloggen, vernieuw je regelmatig de inhoud van je pagina’s en bouw je website autoriteit op. Je richt de Google-schijnwerpers op je bedrijf en plant de nodige zaadjes bij potentiële klanten.

Geef jouw blogs de tijd om te groeien, net zoals een fiere SEO moestuinier. Verwacht geen kant-en-klaar resultaat maar ga regelmatig op bezoek bij je plantjes. Koester en verzorg ze, geef ze voldoende water (of verse content & updates in dit geval). Voor je het weet, zijn jouw blogs groot genoeg om te oogsten en maken ze rechtstreeks impact op jouw prestaties.

Hulp nodig bij het schrijven van blogs? Schakel het team van Digital Climax in. Wij hebben het vak van SEO moestuinieren in de (blauwe) vingers.

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.