Google Mijn bedrijf optimaliseren

Het belang van je ‘Google mijn bedrijf’ optimaliseren

Je bedrijf registeren bij Google mijn bedrijf brengt veel voordelen met zich mee voor je lokale SEO. Om van die voordelen te genieten, moet je ‘Google my business’ account wel geoptimaliseerd zijn. Want net als bij elk aspect van SEO, is er ook hier veel concurrentie aanwezig. Hoe je jouw ‘Google mijn bedrijf’ optimaliseert? We vertellen je er graag alles over!

Note: deze tips en tricks hebben we zelf uitgetest en bewezen voor onze eigen klanten. Elke case is uniek. Test en ondervind wat werkt voor jouw bedrijf.

Google mijn bedrijf optimaliseren: stappenplan

Stap 1: het zoekwoorden onderzoek

Vaak wordt er bij het aanmaken van een ‘Google mijn bedrijf’ account nog niet nagedacht over zoekwoorden. Een verloren kans, want een zoekwoorden onderzoek is de enige manier om te weten hoe je doelgroep naar je zoekt. Zoeken ze op ‘bakker + locatie’ of ‘bakkerij + locatie’? Een zoekwoorden onderzoek geeft je het antwoord!

Stap 2: doe een concurrentie analyse

Om te weten hoe je boven jouw concurrenten kan scoren, moet je natuurlijk hun plan van aanpak kennen. Hiervoor doe je een concurrentie analyse. Hoe ziet hun ‘Google my business’ profiel eruit? En vooral: wat kan jij beter doen?

Google mijn bedrijf optimalisatie

Stap 3: tijd om je Google my business te optimaliseren

 

Vervolledig je bedrijfsinformatie.

Ga naar je Google mijn bedrijf account en klik op ‘bewerken’. De eerste stap in dit proces is het optimaliseren van je bedrijfsinformatie. Is alles correct én volledig ingevuld? Heb je jouw zoekwoord verwerkt in je bedrijfsinformatie?

Voeg unieke afbeeldingen toe

Daarna neem je een kijkje naar de afbeeldingen. Zijn er voldoende afbeeldingen aanwezig? Zorgen de afbeeldingen voor een goede eerste indruk?

Zet je producten en diensten in de kijker

Voeg ook je producten en diensten toe aan je ‘Google mijn bedrijf’. Zo weten potentiële klanten in een oogopslag wat ze van jou mogen verwachten.

Verzamel en beantwoord reviews

Als dat allemaal op punt staat, is het tijd om reviews te verzamelen. Deze stap is echt cruciaal. Het wekt vertrouwen op bij potentiële klanten en je zoekwoord komt vaak automatisch bovendrijven.

‘Google mijn bedrijf’ moedigt je aan om dit te doen. Met één druk op de knop verzend je een verzoek voor een review. Vraag zeker aan je klant om je zoekwoord te verwerken in de review.

Reviews verzamelen google mijn bedrijf

Tip: antwoord op iedere review. Zéker op negatieve. Het is de ideale kans om jouw kant van het verhaal te vertellen. Dit zorgt ook weer voor meer vertrouwen. Hoe meer vertrouwen, hoe groter de kans dat de potentiële klant contact opneemt of verder klikt.

Last but not least: maak gebruik van alle features van ‘Google mijn bedrijf’. Hoe meer informatie, hoe liever Google je ziet komen. Deel bijvoorbeeld je nieuwste blogartikelen als ‘post’ met een link naar het volledige artikel.

 

Stap 4: blijf optimaliseren

Nieuwe concurrenten blijven komen en ook je huidige concurrenten kunnen optimalisaties doorvoeren. Blijf je positie monitoren en blijf optimaliseren indien nodig.

Extra tips & tricks om je Google my business te optimaliseren

  • Selecteer meerdere relevante categorieën. Hoe sterker ze aansluiten bij je zoekwoord, hoe beter.
  • Verwerk je zoekwoord in je bedrijfsnaam. ‘Bakkerij Braem’ zegt veel meer dan ‘Braem BVBA’.
  • Geef kracht aan je woorden met afbeeldingen.
  • Reageer op je reviews, zorg dat geen enkele review onbeantwoord blijft.

Hulp nodig bij het optimaliseren van je Google mijn bedrijf profiel?

Wil jij lokaal gevonden worden? Ben jij klaar om alles op alles te zetten en zit je SEO mindset goed? Dan zijn wij een match made in heaven.

Digital Climax is een SEO bureau dat zich focust op resultaat. Wij helpen bedrijven aan betere posities in Google. Samen stijgen we stap voor stap in de zoekresultaten.

We bekijken jouw specifieke case graag.

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.