SEO vs SEA, wat is het verschil?

Gelijkenissen & verschillen tussen SEO en SEA

SEO en SEA zijn termen die iedereen al wel eens gehoord heeft. Digital Climax specialiseert zich in SEO. Beide technieken hebben voor- en nadelen. Ook de toepassingen en moment van inzet verschillen tussen SEO en SEA.

Ontdek hoe en wat je kan doen om hoger te scoren in Google, want daar draait het uiteindelijk om.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimisation. Op onze website ontdek je de ins en outs van dit proces. Hier zoomen we vooral in op wanneer je kiest voor SEO en wanneer niet.

Wat is SEA?

SEA staat dan weer voor Search Engine Advertising. Dit doen we zelf niet. Wel brengen we je graag in contact met partners die je hierin kunnen helpen. Want ja, SEO en SEA gaan hand in hand samen. Wij noemen ze soms broer en zus. Ze kunnen niet zonder elkaar maar soms ook niet met elkaar. Meer daarover hieronder.

Wat is PPC (Pay Per Click)?

SEA werkt volgens het PPC principe. Hierbij betaal je per klik naar je website. PPC staat dan ook letterlijk voor Pay Per Click. Je kan dus 1000 weergaven hebben op je advertenties. Zolang er niemand effectief klikt op je ad betaal je niets. Een heel voordelig model dus. Op sociale media betaal je dan weer voor de weergaven, onafhankelijk van het aantal klikken naar je site.

De term PPC en SEA worden vaak door elkaar gebruikt omdat Zoekmachines vrijwel de enige zijn die dit model toepassen.

Wat is SEM?

SEM staat voor Search Engine Marketing. Dat is de overkoepelende term die zowel SEO als SEA omvat.

Wat zijn de verschillen tussen SEO en SEA?

Ondanks dat SEO en SEA broer en zus zijn schillen ze in heel wat zaken. We zetten de verschillen tussen de 2 termen hieronder naast elkaar.

Korte vs Lange termijn

Aangezien je bij SEA betaald aan zoekmachines sta je onmiddellijk bovenaan. Dat maakt dat SEA als een korte termijn strategie gezien wordt. Ook omdat je budget ingesteld is krijg je snel veel resultaat, dat resultaat vlakt wel vrij snel af. Op lange termijn zit er niet veel groei in zonder je budget op te krikken.

SEO werkt dan weer op lange termijn. Je gaat aan de slag met techniek, content en autoriteit. 3 pijlers waarin je optimaliseert. Dat maakt dat je niet van vandaag op morgen bovenaan staat. Je ziet pas resultaat van zodra de zoekmachine je inspanningen beloond.

SEO vs SEA

“Gratis” vs Betalend

SEO resultaten worden vaak als gratis bekeken. In de basis gaat het eigenlijk om organisch verkeer versus betalend verkeer. Bij SEA is het duidelijk, je betaald per klik. De kosten om verkeer te krijgen zijn duidelijk.

Bij SEO is het niet duidelijk welke kosten je moet maken om bovenaan te scoren. Je investeert altijd, ofwel in tijd ofwel in klinkende munten.

Tijdsinvestering

Bij beide kanalen investeer je op regelmatige basis tijd. Maandelijks, wekelijks of zelfs dagelijks kan je zaken aanpassen en optimaliseren. De tijdsinvestering in SEO ligt een stuk hoger dan die in SEA.

Bij SEO gaat het wel degelijk over een investering, bij SEA kijken wij er meer naar als een kost. Iedere euro die je investeert in SEO neem je de komende jaren mee. Iedere euro die naar SEA gaat brengt maar beter iets op aangezien die in de zakken van de zoekmachines verdwijnt.

Positie in Google

Het verdienmodel van zoekmachines rust op SEA. De advertenties staan dus steeds boven de organische resultaten. Toch scrollen 94% van de mensen rechstreeks naar de organische resultaten.

We weten ondertussen allemaal dat je kan betalen om bovenaan te staan. Om organisch te scoren moet je jezelf verbeteren. Je website moet op punt staan, je content moet aanspreken en mensen helpen en je moet werken aan je online image (autoriteit).

Om die reden hebben we nog steeds meer vertrouwen in de organische resultaten.

Targeting

In je advertenties kan je je advertenties enkel tonen aan mensen met een bepaald profiel, die in de buurt wonen en op basis van relevantie. Met SEO zet je in op bepaalde zoekwoorden. Dankzij een zoekwoorden onderzoek weet je welke er bestaan en waar op gezocht wordt.

Het is niet mogelijk om je doelgroep te specifiëren in SEO. Alleszins niet met instellingen en knopjes. Door de juiste zoekwoorden met de juiste zoekintentie te kiezen zorg je voor relevant verkeer.

Hoe werkt SEA?

SEA werkt op basis van het PPC principe, dat ken je ondertussen al. Je maakt een account aan bij Google, koppelt je VISA en stelt je advertenties in. Zo simpel is het in de basis. Je advertenties beginnen te lopen en jij betaald voor iedere klik naar je website.

Je advertenties goed instellen en nadien bijsturen, wat doe je als er geen return uit komt, is een kunst op zich. Net daarom hebben wij ervoor gekozen ons te specialiseren in 1 van de 2. Voor ons is dat SEO geworden.

We raden dan ook steevast aan om te werken met experts op ieder kanaal. Zo haal je het maximale uit je budget. Zorg er wel voor dat al die experts niet op een eiland zitten en maak dat ze samenwerken.

Voordelen van inbound marketing

SEO ondersteund SEA en omgekeerd

Samenwerken, daar is alles mee gezegd. SEO en SEA zijn aparte specialisaties maar de een kan van de andere leren en omgekeerd. Met SEA sta je onmiddellijk bovenaan. Je leert welke zoekwoorden klanten opleveren en, belangrijker, welke niet. Je verzamelt in een snel tempo data.

Met die data op zak kan je aan de slag met SEO. Zo weet je op welke zoekwoorden je kan focussen, de zoekwoorden die effectief geld opbrengen.

Tip:

Wij raden altijd aan om SEO en SEA naast elkaar te laten lopen. Wel houden we in het achterhoofd om die SEA campagne te kunnen uitschakelen van zodra SEO het kan overnemen. Dat bespaard jou heel wat advertentie budget (in sommige niches is dit niet mogelijk).

Door je website te optimaliseren voor zoekmachines scoor je niet alleen organisch hoger in Google. Ook je SEA resultaten profiteren ervan. Je kost per klik hangt namelijk voor een stuk samen met hoe relevant je pagina is voor dat zoekwoord. Door te investeren in SEO worden je SEA campagnes dus goedkoper.

Wat zijn de gelijkenissen tussen SEO en SEA?

Naast verschillen zijn er ook heel wat gelijkenissen tussen SEO en SEA. Ze spelen beide in zoekmachines, dat is vrij obvious maar daarnaast zijn er zaken die zowel voor SEO als SEA resultaten opbrengen.

Conversie tracking

Voor beide kanalen is het belangrijk je conversies goed te kunnen meten. Alleen zo weet je of je inspanningen iets opbrengen en wat ze juist opbrengen. Meet het aantal invullingen van je formulieren, hoe vaak je gemaild word en hoe veel telefoontjes je ontvangen hebt.

Met goede conversie tracking wijs je leads toe aan campagnes en leer je stap voor stap wat werkt en wat niet werkt. Zo kan je wat werkt opschalen en wat alleen maar geld kost uitschakelen.

Continue proces

Hierboven lees je het al. Je leert stap voor stap bij. Niemand heeft een glazen bol. Je moet dus zaken testen, bijsturen en aanpassen. Dat doe je best gebaseerd op data. Door nieuwe zaken te testen ga je er op vooruit en zal je met hetzelfde budget betere resultaten halen.

SEO en SEA samen inzetten, hoe doe je dat concreet?

Dit is ons proces om SEO en SEA op te zetten en het maximale uit beide kanalen te halen.

1)      SEO & SEA opstart

Begin bij het begin. Welke zoekwoorden ga je gebruiken (ja er zit verschil tussen je zoekwoorden voor SEO en SEA)? Wat is je budget? Hoe gaan we mensen opvangen?…

In deze fase breng je alle variabelen in kaart, breng je ze samen en stel je een strategie op.

2)      Tools & platformen

Met al die data weet je hoe je jouw advertenties kan instellen, welke content je gaat schrijven en welke backlinks er nodig zijn. Stel je advertentie account in, dien je website in bij Google,, kies je SEO tools en stel ze in.

3)      SEM-Loop

Begin. Daarmee is eigenlijk alles gezegd. Deze stap is zo divers. Ieder bedrijf heeft een andere aanpak nodig. Er is geen standaard formule die voor iedereen werkt. Door te beginnen begin je ook met leren.

Hoe sneller je leert hoe sneller je kan opschalen, kan bijsturen en omzet kan genereren. Zowel SEO als SEA gaan niet van vandaag nieuwe klanten opleveren. Je moet leren en continue bijsturen.

Vaak zetten we een SEA campagne op om sneller te leren. Zo kunnen we de vele tijd die we in SEO steken efficiënter inzetten.

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.