SEO vs SEA, wat is het verschil?

SEO bureau Hoger Scoren in Google Logo

Bovenaan in Google, maar hoe?

Er zijn 2 manieren om bovenaan te scoren in de zoekmachines. We focussen ons op Google aangezien dit de grootste zoekmachine is.

 

Scoren in Google

“Gratis”

Gratis scoren in Google kan met behulp van SEO. Wat SEO juist is leggen we hier uit. Je gaat er voor zorgen dat je website op een natuurlijke manier bovenaan verschijnt in de Google zoekresultaten. Daarvoor ben je niet afhankelijk van het PPC (Pay-per-click) model.

Betalend

Bij betalend scoren kijken we naar SEA. SEA staat voor Search Engine Advertising en duid op het betalen aan zoekmachines, zoals Google, om je website bovenaan te tonen. Je onderbouwt je website niet volgens de SEO best practices maar maakt budget vrij om je website gegarandeerd bovenaan te tonen.

 

Het verschil tussen SEO en SEA

Termijn

SEO mikt op resultaten op lange termijn. Je bouwt je website uit volgens de regels van de kunst en zet in op een knappe structuur en website. Zoekmachines merken dit op en tonen jouw resultaat hoger in de resultaten. Daarmee bereik je jouw klanten zonder er voor te betalen, tenzij je werkt met een seo bureau. Dat is natuurlijk niet op 1,2,3 geregeld maar is een continu proces dat tijd nodig heeft.

SEA mikt dan weer op korte termijn. Je betaald aan de zoekmachines om bovenaan de resultaten te staan. Je hoeft daarbij geen rekening te houden met SEO practices. Zolang je betaalt zal je bovenaan verschijnen. Van zodra je stopt met investeren in de advertenties, verdwijn je wel onmiddellijk uit het beeld.

Hoeveel tijd spendeer je eraan?

Zowel SEO als SEA zijn continue processen. Je spendeert best maandelijks tijd in het optimaliseren van je campagnes en pagina’s. Beiden beginnen met een goede planning, het uitschrijven en onderzoeken van de zoekwoorden, uitdenken van content of campagnes, … Maar ook nadat je alles opgezet hebt moet je tijd voorzien om er continu aan te werken. Zeker met SEA sta je best klaar om bij te sturen. Iedere klik die niets oplevert kost je geld en moet bijgestuurd worden.

Met SEO betaal je niet per klik en is het dus voldoende om er 1 keer per maand intensief aan te werken. Je spendeert hier dan wel aanzienlijk veel tijd aan het leren van de best practices, uitwerken van originele en kwalitatieve content, het updaten van die content, inspelen op wijzigingen in algoritmes van zoekmachines, …

Het zijn beide processen waaraan je heel wat tijd spendeert. Het verschil zit hem voornamelijk in hoe en waar je die tijd spendeert.

 

Kan je SEO en SEA zelf?

Je kan SEO en SEA perfect zelf doen. Je hebt er de nodige kennis voor nodig maar je kan er zeker zelf mee aan de slag. Afhankelijk van het budget dat je ter beschikking hebt is het vaak interessanter om hiervoor samen te werken met een SEO of SEA expert.

Bij SEO is je grootste investering tijd. Je moet alle nodige kennis verzamelen en toepassen om hoger te scoren in Google. Met SEA investeer je ook geld waarmee je de zoekmachines betaalt.

Pay per click, wat is dat?

Pay per click of PPC is een vorm van internetmarketing waarbij de adverteerder betaalt elke keer iemand op zijn advertentie klikt.

 

PPC, hoe werk dat?

Wil je aan SEA doen, dan zal je zeker in contact komen met het begrip pay per click. Het is niet zo dat je ‘zomaar’ wat extra kan betalen om je ads vaker of beter te laten verschijnen. Er zit een heel systeem achter dat bepaalt welke advertenties waar en wanneer verschijnen. Je betaalt natuurlijk per klik, maar hoeveel is dat juist? Dat bedrag staat niet vast, je moet als adverteerder bieden op zoekwoorden.

 

Pay per click in de Google Ads-veiling

De Google Ads-veiling is het systeem dat bepaalt welke advertenties worden weergeven als iemand op Google of een site die Google Advertenties gebruikt zoekt. Elke keer vindt er een veiling plaats waarbij drie factoren bepalen welke advertenties er verschijnen:

 

  1. Je bod: Dit is het maximum cost per click (CPC) bedrag dat je wil betalen voor een klik op jouw advertentie. Je kan dit bod op elk moment aanpassen en meestal is het bedrag dat je effectief betaalt ook lager dan je maximumbedrag.
  2. De kwaliteit van je advertentie: Hoe relevant is jouw advertentie en de gekoppelde website voor bezoekers? Deze kwaliteitsscore wordt meegenomen in de berekening.
  3. Het verwachte effect van je advertentie-extensies en andere advertentie-indelingen: Je kan extra informatie aan je advertentie toevoegen zoals je telefoonnummer of adres. Google maakt een schatting van het effect van die advertentie-extensies om de positie van jouw advertentie te bepalen. Zijn jouw extenties en zoekwoorden relevanter dan die van je concurrent? Dan kan het zelfs dat jij hoger in de resultaten verschijnt terwijl je concurrent een hoger bod heeft ingesteld.

 

Kort gezegd kan je de berekening als volgt bekijken:

Advertentiepositie = CPC bod x kwaliteitsscore

Bovenaan in Google, wat kost dat?

Je weet nu dat er twee manieren zijn om bovenaan in Google te belanden: “gratis” en betalend. Waarom we “gratis” tussen aanhalingstekens zetten? Om je website met SEO bovenaan te krijgen, steek je veel tijd in het optimaliseren van jouw website en content. Tijd kost ook geld. Daarbij kan het zijn dat je er zelf niet veel tijd aan kan of wil spenderen waardoor je een SEO-specialist inschakelt.

 

Een hogere positie met Google Ads

Google Ads werkt dus op basis van pay per click. Hoeveel dat kost, bepaal je zelf door een maximumbudget per dag in te stellen. Zo is het aan jou om te beslissen of je bijvoorbeeld €300 of €3000 per maand uitgeeft aan advertenties.

In de Google Ads-veiling bied je op zoekwoorden. Voor minder populaire zoekwoorden kan dat gaan van €0,20 tot €1,30, maar voor populaire zoekwoorden kan dat oplopen tot €5 à €20 per klik of nog veel meer.

We kunnen je dus niet exact zeggen hoeveel het kost om bovenaan in Google te komen. Er zijn twee budgetten die jij voor jezelf moet vaststellen: de kost per klik en het budget dat je maximaal per dag wil uitgeven.

En vergeet niet: zodra je de campagne stopzet, verlies je jouw hoge positie in de SERP. Wil je dat niet? Dan is SEO voor jou een betere keuze.

 

Een hogere positie met zoekmachineoptimalisatie

Wil jij jouw hoge positie eerlijk verdienen? Dan moet je jouw website helemaal optimaliseren voor SEO. Op die manier is het mogelijk om hoog te scoren zonder dat je geld moet uitgeven. Een bijkomend voordeel: je blijft je positie langer behouden. Met onze handige SEO-handleiding kom je al een heel eind.

SEO kost je veel tijd, maar het is écht mogelijk dit helemaal zelf te doen. Geen idee hoe eraan te beginnen of er gewoon de tijd niet voor? Je kan vrijblijvend een offerte aanvragen, zo krijg je een idee van de kosten. En natuurlijk bieden we je ook een gratis SEO-scan, die kost je alvast niets.

Besteed je SEO uit aan een SEO-expert, dan zal het je wel geld kosten. Maar onthoudt dat dit een duurzame investering is die heel lang meegaat.