Google reviews, ontdek hoe ze jouw online imago vergroten
Zoekmachines baseren zich op heel wat factoren om jouw pagina te beoordelen en te ranken. Ook Google reviews maken in ons digitale tijdperk deel uit van deze beslissende elementen. Ze maken of kraken een bepaald product of zelfs het hele imago van je bedrijf.
Ontdek waarom je reviews dus best benadert met fluwelen SEO handschoentjes. Ze spelen immers een bepalende rol in jouw volledige SEO strategie. Wij leren je alles over de waarde en impact van Google reviews en hoe je er op de juiste manier mee omgaat. Of schakel de hulp van ons team in en ga meteen over tot actie.
Wat zijn Google reviews?
Google reviews, ofwel Google recensies, zijn beoordelingen die gebruikers op Google plaatsen over jouw bedrijf. Gebruikers bespreken uitvoerig wat ze vinden van de service van jouw bedrijf, hoe ze de werking van een product ervaren en hoe ze de dienst-na-verkoop ervaren. Ze doen dit aan de hand van een geschreven reactie, aangevuld met een score van 1 tot 5 sterren, waarbij 5 sterren het beste resultaat is. Je vindt deze reviews in de zoekresultatenpagina van Google, op Google Maps en in je eigen Google Bedrijfsprofiel (vroeger Google Mijn Bedrijf).
De Google reviews vormen een soort van commerciële gids voor potentiële klanten die op zoek gaan naar informatie over een product of dienst. Voor iemand overgaat tot de aankoop van een nieuw product, gaan ze immers ten rade bij een goede vriend. Kunnen ze dit niet persoonlijk, dan kloppen ze dus aan bij Google.
Gebruikers hebben het recht om een beoordeling te schrijven, of je het nu wilt als bedrijf of niet. Spoor ze aan om een positieve reactie achter te laten over jouw producten. Of lees hieronder hoe je een negatieve review toch in je voordeel ombuigt.
Impact van Google reviews op je SEO
SEO baseert zich niet alleen op de gebruiksvriendelijkheid van een website, maar ook op de tevredenheid van zijn klanten. Goede reviews verhogen de geloofwaardigheid van je bedrijf en pagina, ze verhogen het vertrouwen van jouw gebruikers en zorgen voor een hogere CTR (Click-Through Rate). Heel vaak bevatten deze beoordelingen belangrijke zoektermen. Handig voor de zoekmachine en jouw zoekwoorden onderzoek. Speel hier gretig op in.
Bijvoorbeeld: je zoekt een hotel om een overnachting te boeken en leest het volgende bij een andere reiziger: “Wij genoten samen met onze kinderen van 4 en 6 jaar van ons verblijf in de bruisende stad Valencia. Onze kids hebben elke ochtend gesmuld van een heerlijk ontbijt, aangepast met vegan varianten. Toen we zin hadden in een fietstochtje, konden we bij het hotel zelf terecht om elektrische fietsen te huren. Een echte aanrader!”. Google raadt, aan de hand van deze beoordeling, dit hotel aan voor toeristen die op zoek zijn naar een kindvriendelijk hotel in Valencia, voorzien van veganistisch ontbijt en mogelijkheid tot huren van elektrische fietsen.
Impact op lokale SEO
Vooral bij lokale SEO spelen online beoordelingen een significante rol. Wanneer een gebruiker op zoek gaat naar een kapper, restaurant of ander bedrijf in de buurt, dan baseert Google zich op relevantie, afstand en bekendheid om resultaten uit te kiezen.
Google reviews horen hierbij tot de categorie bekendheid. Denk maar aan de zoekopdracht ‘restaurant in de buurt’, waarbij Google de restaurants met de beste reviews selecteert en in de spotlights zet. En waarop de gebruiker zich dan baseert om een keuze te maken.
Reageer op alle Google reviews en verbeter je SEO
Nu je weet welke impact Google reviews hebben op je SEO, ga je er mee aan de slag. Registreer je Google Bedrijfsprofiel en bewijs dat jij de eigenaar bent van je onderneming en website. Reageer je op een bepaalde Google review, dan spreek je automatisch in naam van je bedrijf.
Bedank je klant altijd voor zijn waardevolle feedback en laat merken dat je aan de slag gaat met zijn mening. Hij of zij neemt immers de tijd en moeite om iets te schrijven over jouw producten, diensten of bedrijf. Deze input is enorm waardevol. Bovendien zien andere gebruikers dat jij de moeite neemt om te reageren, waardoor zij eerder geneigd zijn om ook een Google review te plaatsen.
Of een beoordeling nu positief of negatief is, geef altijd een persoonlijke én professionele reactie. Op deze manier voelen klanten zich gehoord en verhoog je je customer service. Zo bouw je stap voor stap aan je online autoriteit en zal Google je belonen door een hogere positie op de SERP.
Omgaan met negatieve Google beoordelingen
Kreeg je een negatieve Google beoordeling? Pijnlijk. Maar ook nuttig om deze in te zetten bij je SEO strategie. Want reageren op een slechte review laat zien dat je de mening van je klant waardeert en dat je geëngageerd én betrouwbaar bent. Ontdek hoe je reageert op een slechte review en hoe je hem ombuigt tot iets positiefs.
Laat je emoties niet de bovenhand nemen en reageer altijd professioneel op een slechte review. Zo stuur je een krachtig signaal uit naar je klanten en leg je de focus op een hoge user experience.
Meldt je klant in kwestie een issue met één van je producten? Erken het probleem (enkel wanneer het terecht is) en bied hem een duidelijke en concrete oplossing aan. Spreek de klant aan met een persoonlijke en empathische boodschap en vermijd automatische antwoorden. Zijn er toevallig nog klanten die hetzelfde probleem meemaken, dan geef je hen automatisch ook een gepast antwoord. Hoe beter en concreter jij je klanten helpt, hoe beter voor het imago van je bedrijf.
Kom je in aanraking met valse of onechte beoordelingen? Meld ze aan de zoekmachine en laat je Google reviews verwijderen.
Google reviews implementeren in je SEO strategie
Als bedrijf is het van cruciaal belang dat je veel Google reviews krijgt, omdat ze je online imago vergroten. Verzamel daarom zo veel mogelijk beoordelingen van je klanten. Dit doe je eenvoudig door de URL van je Google Bedrijfsprofiel op je website te plaatsen. Klikken je klanten hier op, dan komen ze meteen op de juiste plaats terecht om een review te vragen.
Of vraag hen in een mail als reactie op een recente aankoop, om een gunst. Vraag hen om je service te beoordelen of een review achter te laten over je producten. Gebruik zinnen zoals ‘Jouw mening is enorm belangrijk voor ons, schrijf een beoordeling via deze link’ of ‘Mogen wij vragen een review achter te laten, wij waarderen jouw feedback ten zeerste’.
Ontdek hoe je meer reviews verzamelt:
- Ga naar je Google Bedrijfsprofiel via Businnes Google. Je ziet hier het overzicht van jouw bedrijf of bedrijven.
- Klik, achter de juiste naam, op ‘profiel bekijken’.
- Ga door naar ‘vragen om reviews’.
- Je krijgt nu jouw persoonlijke link voor meer reviews.
- Kopieer deze link.
- Download de plugin for Google Reviews en deel de link op je WordPress website (later hierover meer). Klanten die naar jouw website surfen, klikken zo eenvoudig door naar jouw Google reviews en schrijven er een beoordeling.
- Of plaats hem in je bedankmails en vraag je klanten automatisch na hun aankoop om een beoordeling.
- Stimuleer klanten om een beoordeling achter te laten en bedank ze op voorhand.
Reviews tonen op je website
Gebruik positieve Google reviews als marketingtool op je website. Laat andere potentiële klanten zien dat jij de mening van je gebruikers waardeert. En verhoog zo de customer service van je bedrijf en automatisch ook je online imago.
Maak gebruik van de Google Reviews WordPress plugin om jouw beoordelingen te tonen op je WordPress website:
- Ga naar het dashboard van je WordPress website.
- Kies bij plug-ins voor ‘nieuwe plugin toevoegen‘.
- Geef in de zoekbalk rechtsboven ‘Google reviews’ in. Download ‘Plugin for Google Reviews’.
- Open de plugin en koppel je bedrijf: geef jouw locatie of de naam van je onderneming in de zoekbalk in.
- Klik op het juiste resultaat en kopieer de Place ID van je bedrijf. Geef deze in bij Place ID onderaan en selecteer je taal naar keuze.
- Kopieer de shortcode. Plak deze in een nieuw blok op de pagina waar je je Google reviews toont.
- Update je website. Je Google Reviews verschijnen nu automatisch op je website. Hiermee overtuig je potentiële klanten om te kiezen voor jouw bedrijf en producten en verhoog je je betrouwbaarheid.
Google reviews als tool voor jouw online imago
Zowel positieve als negatieve beoordelingen vormen essentiële bouwstenen voor jouw imago. Ze gidsen gebruikers door het oerwoud aan zoekresultaten. En sturen hen naar een bepaalde richting.
Profiteer als bedrijf van de sterkte van Google reviews. Wees dankbaar voor beoordelingen met een positieve noot. Én grijp ook de reacties met klachten en/of problemen met beide handen vast. Zet ze in als promotiemiddel voor jouw customer service. Behandel elke klacht professioneel en empathisch en toon aan jouw klanten dat je hun mening waardeert.
Hulp nodig bij het verwerken van Google reviews? Of bij jouw SEO strategie in het algemeen? Reken dan op de expertise van Digital Climax. Wij staan jou bij met raad en daad en gidsen jou door het SEO-oerwoud.