Mijn pagina verschijnt niet in de Google zoekresultaten, wat nu?
Elke dag staan tientallen (of meer) ondernemers op met een duidelijke visie: ik bouw een website, laat deze op miraculeuze wijze verschijnen op Google en trek dubbel zoveel klanten aan. Maar helaas verloopt het allemaal niet zo eenvoudig. Google is drukbezet en krijgt dagelijks een massa aan nieuwe pagina’s te verwerken.
Om een of andere reden indexeert de zoekmachine bepaalde pagina’s van jouw website niet. Jammer, want je stak net een berg tijd in nieuwe content of een flitsende website. En die deel je dan liefst zo snel mogelijk met al jouw potentiële klanten. Of ligt de oorzaak van de foutmelding niet bij het gebrek aan tijd, maar ergens anders?
Lees hieronder alles over de mogelijke (fout)meldingen die verschijnen bij jouw paginaindexering. We vertellen je graag wat de aanleidingen zijn van deze meldingen en hoe je ze herstelt.
Geen tijd om zelf op zoek te gaan naar de oorzaak van je probleem? Digital Climax schiet te hulp. Contacteer ons vandaag nog.
Ontdek het belang van paginaindexering
Voor het uitbreiden van de gigantische Google-bibliotheek, stuurt de zoekmachine elke dag zijn bibliothecarissen, ook wel crawlers, op verkenning. Deze crawlers gaan op zoek naar nieuw leesvoer in de vorm van een pagina. Is deze vondst interessant genoeg voor de uitgebreide bibliotheek? Dan bezorgen de crawlers ze aan hun grote baas Google. Hij voegt deze dan (normaal) toe aan het huidige aanbod.
Wanneer bepaalde pagina’s niet voldoen aan de technische eisen van de bibliotheek, belanden ze niet tussen alle andere boeken. Zo kan jij als bedrijf niet pronken met jouw content. En kunnen enthousiaste lezers ‘jouw boek’ niet uitlenen.
Hieronder ontdek je waarom lezers jouw website niet vinden in het aanbod van de zoekresultaten. Misschien veroorzaak je dit zelf door een ‘noindex’ tag. Misschien vindt Google dat er nog wat schaafwerk is aan je inhoud. Of misschien maakt een technisch probleem jouw pagina onzichtbaar. Een eerste belangrijke aanwijzing is de status code van je URL.
De status van jouw pagina: cruciaal bij het indexeren
Controleer of jouw pagina geïndexeerd is door deze methode toe te passen:
- Geef bij Google volgende zoekopdracht in: site:[jouwdomeinnaam], in ons geval dus site:digital-climax.be. Typ er ook een aantal woorden achter waarvan je zeker weet dat ze op deze pagina geschreven staan. Zo krijg je enkel een specifieke pagina te zien in plaats van alle pagina’s van jouw domein.
- Google toont enkel pagina’s die de status “geïndexeerd” hebben. Verschijn je bij de zoekresultaten? Yes, jouw pagina staat in de bibliotheek van Google.
Google Search Console geeft inzicht in jouw paginaindexering
Meld je website aan bij Google en maak een account aan bij Google Search Console. Met deze tool voer je niet alleen analyses uit, je versnelt er ook de indexeringsaanvraag mee. Je dient namelijk rechtstreeks een aanvraag in om jouw website te laten indexeren door Google.
Doorloop volgende 3 stappen en bekijk de verschillende statusmeldingen van jouw pagina’s:
1) In de overzichtspagina vind je de categorie ‘indexeren’.
2) Klik daarna door naar het volledig rapport van jouw pagina-indexering.
3) Onderaan deze grafiek vind je de redenen waarom Google bepaalde pagina’s niet indexeert.
Op zoek naar fouten in de website indexering
Tijdens het proces van indexering heeft jouw website een van de volgende statussen:
- Google indexeert jouw pagina niet: jouw URL bevat een indexeringsfout. Bekijk de tabel met ‘waarom pagina’s niet worden geïndexeerd’ en ga op zoek naar de mogelijke oorzaak.
- Google eist een verbetering van jouw paginafunctionaliteit: de gebruiksvriendelijkheid van jouw URL ligt te laag. Optimaliseer jouw website door hem bijvoorbeeld toegankelijk te maken op verschillende apparaten, door beter in te spelen op de zoekintentie van je gebruikers of door de laadsnelheid van je pagina’s te verhogen.
- Google indexeert jouw pagina wel: good job. Google keurt jouw URL volledig goed en neemt hem op in zijn bibliotheek.
1) Google indexeert jouw pagina niet
De eerste categorie, en meteen ook de grootste, geeft aan waarom Google jouw pagina niet indexeert. Ofwel kies jij er als eigenaar zelf voor om bepaalde pagina’s niet te indexeren. Dan spreken we niet van een fout, maar eerder over een bevestiging waarom crawlers deze pagina niet indexeren. Ofwel ontdekt Google een technische of inhoudelijke fout op jouw pagina en indexeert hij ze bewust niet. Ontdek hieronder de mogelijke meldingen bij het indexeren van jouw website.
Serverfout type 5xx
Onder status 500 serverfouten vallen volgende codes:
- 500 General Internal Server: het lukt de server niet om de gevraagde actie uit te voeren.
- 501 Not Implemented: de server ondersteunt de HTTP-methode van je pagina niet.
- 502 Bad Gateway: de ene server ontvangt een ongeldige respons van een andere server.
- 503 Service Unavailable: deze code verschijnt tijdelijk, bijvoorbeeld bij een overbelaste server.
- 504 Gateaway Timeout: de ene server ontvangt geen enkele respons van een andere server.
- 505 HTTP Version Not Supported: de server begrijpt het HTTP-verzoek niet.
- 506 Variant Also Negotiates: de server is niet juist geconfigureerd.
- 507 Insufficient Storage: de server beschikt niet over voldoende geheugencapaciteit om de actie uit te voeren.
- 509 Bandwidth Limit Exceeded: je hebt de opgelegde bandbreedtelimiet bereikt.
- 510 Not Extented: de webserver ondersteunt de extensie gekoppeld aan het HTTP-verzoek niet.
- 511 Network Authentication Required: identificeer je als gebruiker om toegang te krijgen.
Het oplossen van deze fouten vereist al heel wat technische kennis. Raadpleeg de helpdesk van je CRM of je hosting provider om het probleem op te lossen. Of contacteer Digital Climax en schakel de juiste hulp in.
Fout met omleiding of redirect
Vergelijk deze fout met een omleiding door wegenwerken. Onderweg naar je favoriete bakker bots je op een omleiding en volg je verplicht een andere weg. Op een volgend kruispunt, stoot je opnieuw op een omleiding. Uiteindelijk kom je wel bij de bakker terecht, maar je deed er dubbel zo lang over als gewoonlijk. Ook bij Google vallen deze redirects (of omleidingen) op. De zoekmachine houdt niet van omwegen, je stuurt jouw bezoeker liever meteen naar zijn eindpunt, zonder overbodige tussenstops.
Jij duidt met een 301 status code of een 302 status code aan dat er zich een redirect bevindt op een bepaalde pagina. Stel je dit niet correct in, dan beslist Google mogelijk om deze pagina niet te indexeren.
Gebruik de Screaming Frog tool om al jouw URL’s te crawlen. Deze tool vertelt je de statussen van alle pagina’s op jouw website. Wis onnodige URL’s en stuur je gebruiker meteen naar de juiste.
Robots.txt en invloed op indexatie
Maak een robots.txt om aan te duiden welke pagina’s Google mag indexeren en welke niet. Maar wanneer je robots.txt een pagina blokkeert, sluit hij die uit voor de crawlers. Spijtig wanneer deze pagina’s juist belangrijke informatie bevatten voor jouw doelgroep.
Controleer in het robots.txt bestand of je niet per ongeluk bepaalde pagina’s blokkeert. Weet je niet goed hoe je zo’n bestand opstelt, werk dan zonder. Het ontbreken van een robots.txt bestand zorgt voor minder schade dan een slecht opgesteld bestand.
URL uitgesloten door ‘tag noindex’
Door een noindex tag te plaatsen op een pagina, geef je aan Google aan dat die pagina niet geïndexeerd mag worden. Wanneer de crawlers een pagina vinden met deze ‘nonindex’ tag, verwijdert de zoekmachine ze volledig en verlies je ook zijn interne links. Deze tag bevindt zich in de HTML-code, meer specifiek in de HTTP-headers van de pagina. Controleer of jouw code of headers deze tag bevatten en schrap hem indien nodig.
Op pagina’s zonder meerwaarde in de SERP, gebruik je de ‘noindex’ tag best wel. Denk bijvoorbeeld aan pagina’s met persoonlijke informatie zoals bankgegevens. Of op bedankpagina’s die verschijnen na het plaatsen van een bestelling.
404 status code
Deze foutmelding geeft weer dat je op een URL botst waar geen inhoud voor bestaat, een pagina met 404 status code. Je kent deze pagina’s ook als de horrorpagina ‘page not found’.
Hoe los je deze problemen op?
- Redirect de pagina naar de juiste URL.
- Herstel de content van je pagina.
Naast een gewone 404 status code, bestaat er ook nog een soft 404. Bij deze code lijkt de URL oké, maar vermoedt Google toch dat er een probleem is. De oorzaak van dit probleem ligt soms bij het laden van afbeeldingen of andere elementen. Of bij het ontbreken van content.
Gouden tip
Komt jouw gebruiker terecht op een 404 pagina? Integreer jouw branding en maak er een tof bezoekje van. En stuur hem daarna rechtstreeks door naar een andere, wel interessante, pagina. Zo voorkom je dat hij jouw pagina verlaat.
Geblokkeerd wegens ongeautoriseerd verzoek (401) of verboden toegang (403)
Pagina’s met een 401 code blokkeren de toegang voor crawlers. Je herstelt dit door de autorisatievereisten te verwijderen. Of je geeft de crawlers rechtstreeks toegang tot deze pagina door de stappen in deze handleiding van Google te volgen.
Gaat deze stap jouw technisch petje te boven? Neem dan contact op met ons team, wij lossen dit probleem graag voor jou op.
Pagina gecrawld – momenteel niet geïndexeerd
Jouw pagina verschijnt momenteel niet in de zoekresultaten, maar dat betekent niet automatisch dat ze fouten bevat. Google vindt deze pagina voorlopig niet interessant genoeg, maar verandert in de toekomst mogelijk nog van gedachte.
Maak volgende aanpassingen en los deze status code op:
- Versnel het proces van het indexeren van je website door Google door rechtstreeks een aanvraag in te dienen bij de zoekmachine zelf.
- Verbeter de kwaliteit van je inhoud en zet in op helpful content.
- Focus op een SEO vriendelijke website architectuur.
- Zet in op linkbuilding om jouw autoriteit te vergroten.
Pagina gevonden – momenteel niet geïndexeerd
Google verkiest pagina’s boordevol relevante content. Voldoe je niet aan de eisen van de zoekmachine en zijn crawlers? Of verwijzen er te weinig links naar de inhoud van je nieuwe pagina? Dan belanden ze in de categorie ‘gevonden – momenteel niet geïndexeerd’. Google bedoelt hiermee dat hij wel weet dat de URL bestaat, maar ze nog niet heeft gecrawld. Zowel nieuwe pagina’s als pagina’s met een slechte linkstructuur vallen hierdoor uit de boot.
Herstel deze status door:
- Jouw content te optimaliseren en de kwaliteit ervan te verhogen.
- Jouw interne linkstructuur te verbeteren. Google houdt namelijk van een degelijke structuur en overzicht en geeft deze pagina’s voorrang.
Dubbele pagina zonder geselecteerde canonieke versie
Deze foutmelding komt voor wanneer er twee pagina’s bestaan met dezelfde inhoud, maar er een canonical tag ontbreekt. Google voelt concurrentie tussen de twee pagina’s en weet niet meer welke pagina zijn voorkeur krijgt. Hier begrijpt Google niks, nada, noppes van. Welke oplossing geschikt is, hangt af van de context. We geven je hier alle mogelijkheden mee:
- Implementeer een canonical tag in de kopie van jouw voorkeurspagina. Bijvoorbeeld: pagina X krijgt jouw voorkeur, deze moet Google indexeren. Stel dan op pagina Y een canonical tag in en vermeld de URL van pagina X.
- Stel een 301-redirect in.
- Zorg dat jouw interne links op punt staan en stuur ze altijd naar de voorkeurspagina.
- Voeg een sitemap toe en optimaliseer ze.
Dubbele pagina, Google heeft een andere canonieke pagina gekozen
Google beslist dat hij een andere pagina beter vindt dan de pagina die jouw voorkeur heeft. Jij stelt jouw canonical tag wel correct in. Maar eigenwijze en koppige Google beslist daar duidelijk anders over en doopt een andere pagina als voorkeurspagina. Los dit op door ervoor te zorgen dat beide pagina’s concreet verschillen van content. Zo breng je Google niet meer in de war en vermijd je misverstanden.
Alternatieve pagina met correcte canonieke tag
Zie je deze status bij een van jouw pagina’s? Dan geeft Google jou een pluim op je hoed. Door een canonical tag, ofwel een canonieke tag, toe te voegen, geef je als eigenaar aan dat er een andere pagina bestaat met dezelfde content. In dat geval is het dus goed dat Google deze pagina in kwestie niet indexeert. Good job.
2) Google eist een verbetering van jouw paginafunctionaliteit
Hieronder vind je twee problemen die Google beperken om een pagina te indexeren. Ze voorkomen de indexering niet, maar vertragen wel het proces.
Geïndexeerd, maar geblokkeerd door robots.txt
Heb je zelf jouw robots.txt gemaakt? Dan zorg je ervoor dat Google een bepaalde pagina niet crawlt. Maar stuur jij jouw bezoekers nog wel naar deze pagina door middel van interne links? Of belanden gebruikers hier nog omdat andere websites bezoekers doorsturen? Dan indexeert Google deze pagina mogelijk nog wel. Vervang de robots.txt blokkering door een ‘noindex’ tag. Google indexeert deze pagina niet.
Pagina geïndexeerd zonder content
Deze geïndexeerde pagina is niet leesbaar voor Google, door bijvoorbeeld het gebruik van Javascript of bepaalde afbeeldingen.
Zorg dat Google geen moeite heeft met het laden van je pagina’s. Dit versnelt het indexeringsproces.
3) Google indexeert jouw pagina wel
Yes, missie volbracht: jouw pagina heeft promotie gemaakt tot een geïndexeerde pagina. Bekijk de lijst van geïndexeerde pagina’s om alles te dubbelchecken.
Onderzoek waarom Google jouw pagina niet indexeert of weergeeft
Vermoed je dat er een kink in de kabel zit bij de indexering van je website? Spoor ze dan snel op en herstel ze. Enkel wanneer jouw pagina opgenomen is in de database van Google, verschijn je tussen de zoekresultaten en begin je te scoren.
Haal regelmatig de Google Search Console boven om de status van je pagina’s te controleren. Voorkom fouten en optimaliseer waar nodig.
Verward door de kleine straatjes van SEO city? Vind je de weg niet tot aan dat groene vinkje van ‘geïndexeerd’? Digital Climax is jouw gids. Contacteer ons voor advies op jouw maat.