Interne link

Wat is een interne link?

Een interne link is een link op jouw website die verwijst naar een andere pagina op jouw website. Je kan deze links terugvinden in het menu van je website en doorheen de content. Ze helpen bezoekers, en zoekmachines, te navigeren door je website.

Wanneer je inzet op SEO is een goede interne linkstructuur een belangrijk onderdeel. Daarnaast draagt het ook bij aan de ervaring van je website bezoekers, een link naar extra uitleg achter een moeilijk woord is een groot voordeel.

Linkbuilding

Net zoals backlinks, dragen interne links bij aan de linkbuilding van een website. Klik trouwens eens op het woordje ‘backlinks’ hierboven. Het is een interne link naar het begrip waar je meer uitleg kan terugvinden.

 

Waarom zijn interne links belangrijk?

Met interne links maak je aan Google duidelijk dat bepaalde pagina’s op je website aan elkaar gerelateerd zijn. Zo kan Google je website beter begrijpen en leert hij welke pagina’s op je website belangrijk zijn.

 

Interne links op verschillende manieren

Die blauwe, klikbare woordjes in een tekst zijn niet de enige interne links. Er zijn immens veel interne links te integreren op jouw website. Zo zijn ook breadcrumbs en de links in jouw menu interne links.

Interne link menu

Maar ook links naar aanbevolen of gerelateerde artikels tellen mee. Bijvoorbeeld onder een blogbericht of nieuwsartikel. Denk ook eens aan de inhoudsopgave bij een lang artikel. Via die inhoudsopgave spring je automatisch naar het titeltje in het artikel. Ook dat is een interne link.

 

Ankerteksten voor interne links

Maak je gebruik van interne links, dan moet je ook op de ankertekst letten. De ankertekst is het stukje tekst waarop je de link plaatst. Voor Google is het belangrijk dat die ankertekst aansluit bij het onderwerp van de landingspagina. Als dat zo is, gaat Google verder crawlen.

Wat je dus niet moet doen? Een link plaatsen achter “klik hier”.

Bijvoorbeeld:

Klik hier om contact met ons op te nemen”

Maar wel: “Stuur ons een mailtje voor meer informatie”

 

 

Do’s en dont’s bij interne links

Zoals je hierboven al kon zien, is het gebruiken van een goede ankertekst een absolute do. Gebruik voldoende interne links om je positie in Google naar een hoger niveau te tillen, maar overdrijf niet. Zet je té veel interne links in je content, dan verliezen de links hun waarde en geeft Google je een hogere spamscore. Dat wil je te allen tijde vermijden. Check ook regelmatig of je links, dus ook externe links en backlinks, nog werken. Je wil natuurlijk niet dat mensen op een link klikken en doorverwezen worden naar een pagina die niet meer bestaat.

 

Ga je straks weer aan de slag om nieuwe content te schrijven? Kijk dan zeker of je interne links kan gebruiken in en rond je tekst. Zo ben je weer een stap dichter bij die hoogte positie in de Google zoekresultaten.

Inhoudsopgave