CTA – Call to action
Wat is een CTA?
Een call to action of CTA is letterlijk een oproep tot actie. Het vertelt je bezoeker exact wat hij moet doen en hoe hij dat moet doen.
Waarom een CTA zo belangrijk is
Een call to action motiveert je bezoeker om een actie te ondernemen. Wil je dat mensen zich aanmelden op jouw nieuwsbrief, je gaan volgen op sociale media, een proefpakket aanvragen of je product kopen? Dan heb je een sterke CTA nodig. Daarmee verleid je de bezoeker om die actie uit te voeren. Jouw call to action is natuurlijk afhankelijk van je doelgroep en doel en zal dus niet op elke websitepagina hetzelfde zijn.
Call to action en conversie
CTA’s en conversie gaan hand in hand. Die conversie is namelijk de waardevolle actie die jouw prospects of klanten moeten uitvoeren. Zonder goede CTA is de kans op conversie aanzienlijk klein. Net daarom is die call to action een onmisbaar element op jouw website!
De CTA button
Het geheim achter een succesvolle call to action is de CTA button. Hoe zorg je ervoor dat deze button aantrekkelijk is en je bezoekers erop klikken? We geven je graag wat tips mee:
- Contrast: De call to action button moet opvallen. Dat doe je door contrast toe te voegen. Zorg voor wat extra witruimte rond de button en laat de tekst opvallen van de achtergrond.
- Ronde vormen: Mensen klikken sneller op een button met afgeronde hoeken.
- Herhalen: Wanneer je de CTA op verschillende plaatsen op je pagina plaats, is hij altijd goed zichtbaar. Daarnaast klikken mensen sneller op iets wat ze al vaker gezien hebben. Maar denk eraan: té is nooit goed.
- Aanspreken: Spreek je bezoeker persoonlijk aan. Het verkleint de afstand tussen jou en je prospect.
- Keuzes maken: Voeg je nog een extra, minder aantrekkelijke, optie toe onder je CTA, dan geef je mensen het gevoel dat ze een keuze kunnen maken. Ze zullen dan automatisch voor de meest aantrekkelijke optie kiezen.
- Denk na over de boodschap: Breng je boodschap over in eenvoudige taal en maak duidelijk welke actie de bezoeker moet ondernemen. Een simpele “in winkelwagentje” is veel uitnodigender dan “koop nu”.
Je CTA kan er bijvoorbeeld zo uitzien:
De perfecte call to action voor jouw pagina is afhankelijk van allerlei factoren. Wat is het doel van de pagina? Welke actie moeten de bezoekers ondernemen? Wat is je doelgroep? Het is dus een kwestie van trial and error. Maar zolang je rekening houdt met bovenstaande tips, ben je zeker goed op weg naar een krachtige CTA die jouw conversieratio de hoogte in jaagt.