Sniper SEO: wat is het en hoe werkt deze tactiek?

SEO evolueert constant. De meeste marketeers richten zich op zoekwoorden met hoge volumes. Toch is er een strategie die focust op de fijnere details. Met Sniper SEO, ook wel niche SEO genoemd, mik je op de zogenaamde ‘money keywords’: heel specifieke zoekwoorden, met minder zoekvolume maar een hoge conversieratio. Hieronder leggen we je uit wat Sniper SEO is, waarom het zo efficiënt is en hoe je het zelf toepast in de digitale marketing van jouw bedrijf.

Wat is Sniper SEO?

Sniper SEO is een SEO-strategie die zich richt op hyper-specifieke zoekwoorden in plaats van brede termen met hoge zoekvolumes. Het doel is om potentiële klanten te bereiken die precies weten wat ze zoeken en klaar zijn om actie te ondernemen. Bij deze zoekwoorden heb je vaak minder concurrentie. Dat betekent dat jouw content sneller en makkelijker bovenaan in de zoekresultaten verschijnt.

Als ervaren SEO-bureau geloven wij sterk in Sniper SEO. Wij helpen met de SEO voor kleine bedrijven, maar ook voor de grote spelers. Deze tactiek is een gamechanger voor elk bedrijf dat zich wilt onderscheiden in een competitieve markt. Door te focussen op niche zoekwoorden positioneer je jezelf als de expert in jouw specifieke vakgebied. Dat wordt gewaardeerd door zowel je doelpubliek als de zoekmachines. Jouw organisch opgebouwde expertise zorgt voor hogere conversieratio’s en meer gerichte traffic. Zeker in B2B SEO is dat relevant.

Sniper SEO in de praktijk

Natuurlijk is het mogelijk om te concurreren op brede termen met veel zoekvolume, waar hopelijk een deel van op jouw website belandt. Of je kiest voor superprecieze zoekopdrachten, waar jij gegarandeerd een oplossing voor biedt. Vergelijk bijvoorbeeld de door Ahrefs geschatte zoekvolumes van volgende zoekwoorden:

  • “sneakers” (12.000/maand) versus “blauwe sportschoenen voor mannen” (minder dan 10/maand)
  • “huidverzorging” (350/maand) versus “crème voor droge huid” (10/maand)
  • “planning software” (150/maand) versus “ERP-software voor de bouwsector” (minder dan 10/maand)

Zet in op Sniper SEO en ontvang maandelijks een klein aantal heel erg geïnteresseerde bezoekers. Liever dat dan onderaan de zoekresultaten te bengelen voor een competitief zoekwoord, waardoor niemand je ziet. (Geen zorgen als dat laatste toch gebeurt, ook daarmee kunnen we je helpen, stuur ons gerust een bericht.)

Focus niet te veel op zoekvolume

Veel marketeers maken de fout om zich alleen te richten op zoekwoorden met hoge volumes. Hoewel die mogelijk zorgen voor veel verkeer, is het als schieten met een enorm net op een enorme kudde, in de hoop enkele dieren te pakken te krijgen.

Sniper SEO draait om kwaliteit boven kwantiteit. Je vervangt je gigantische net door een net waarin slechts een aantal dieren passen. Door veel preciezer te mikken, is de kans veel groter dat je de dieren ook te pakken krijgt. Een kleiner, maar specifieker zoekpubliek aantrekken is vaak veel waardevoller. Uit hun zoekopdracht blijkt al dat deze gebruikers dichter bij een aankoopbeslissing staan.

Niche zoekwoorden vinden

Niche zoekwoorden zijn termen die zeer specifiek zijn voor jouw industrie of product. Het voordeel van deze zoekwoorden is dat ze vaak niet in elke SEO-tool te vinden zijn. Dat betekent dat je concurrentie ze mogelijk over het hoofd ziet. Bovendien zijn ze hyper-relevant voor jouw doelgroep, wat de kans op conversie verhoogt.

Het bepalen van niche zoekwoorden begint met een standaard zoekwoordenonderzoek. Gebruik tools zoals Google Keyword Planner, SEMrush of Ahrefs om brede zoekwoorden te identificeren. Vervolgens verfijn je deze zoekwoorden met interne bedrijfskennis en brainstormsessies zoals een speedstorm. Zoek naar termen die specifiek zijn voor jouw niche en minder concurrentie hebben.

Sniper SEO

Long tail zoekwoorden binnen Sniper SEO

Long tail zoekwoorden zijn lange, specifieke zoekopdrachten die minder vaak voorkomen, maar zeer relevant zijn. Hoewel ze minder zoekvolume hebben, trekken ze vaak een zeer gerichte doelgroep aan die klaar is om te converteren. Long tail zoekwoorden targeten is één mogelijke Sniper SEO-strategie. Maar in specifieke niches zijn ook voldoende korte zoekopdrachten te vinden met relatief weinig, maar wel zeer gericht verkeer.

Voordelen van Sniper SEO

Een van de grootste voordelen van Sniper SEO is dat je jezelf positioneert als een expert in jouw specifieke niche. Dat is vooral interessant voor B2B-marketing, waarin gespecialiseerde kennis en expertise hoog gewaardeerd worden. Voor B2C is deze SEO strategie ook zeker mogelijk, maar niet altijd de beste optie.

Enkele andere voordelen van Sniper SEO:

  • Concurrentievoordeel: niche zoekwoorden zitten vaak niet in elke tool, waardoor je concurrenten ze mogelijk missen.
  • Hoge conversieratio: deze zoekwoorden zijn hyper-relevant en trekken gebruikers aan die klaar zijn om actie te ondernemen.
  • Lange termijn winst: door jezelf te positioneren als expert in een niche, bouw je langdurige klantrelaties op.

Sniper SEO gaat breder dan alleen SEO

SEO blijft rusten op 3 pijlers: techniek, content en autoriteit. Google moedigt makers aan om helpful content te creëren, inhoud die antwoorden geeft op de zoekopdracht die mensen ingaven in de zoekmachine. Content die niet alleen scoort voor de SEO-waarde, maar ook waardevol en deelbaar is, blijft belangrijk voor Sniper SEO.

Gelukkig zijn je blogposts, infographics en case studies ook perfect geschikt voor je andere marketingkanalen, zoals je sociale media, e-mailnieuwsbrieven en zelfs betaalde advertenties. Bied je voldoende kwaliteit, dan is de kans zelfs groot dat je boodschap verder gedeeld wordt en nieuwe klanten aantrekt.

Door te investeren in kwalitatieve content en gerichte zoekwoorden, haal je meer waarde uit dezelfde investering. Je trekt niet alleen meer verkeer aan, maar ook beter verkeer dat klaar is om te converteren. Zo leidt Sniper SEO via verschillende wegen tot een hogere ROI op de lange termijn.

Digital Climax, jouw SEO-bureau voor Sniper SEO

Met de informatie op deze pagina en de links naar andere helpful content op onze website heb je alles in handen om zelf aan de slag te gaan met Sniper SEO. Niet genoeg tijd of niet genoeg ervaring? Klop dan gerust bij ons aan. Samen bekijken we of Sniper SEO de juiste SEO-strategie is voor jouw onderneming.

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.