“Hey Google, wat is voice SEO”?
Stel, je rijdt met je wagen door een onbekende stad en jouw benzinetank of accu dreigt leeg te geraken. Geen tijd of plaats om even rustig te parkeren, dus schakel je de hulp in van stemgestuurde zoekmachineoptimalisatie, ofwel voice SEO. Met behulp van stemassistenten zoals Google Assistant of Siri zoek je handsfree, veilig én snel bepaalde informatie op.
Met jouw stem activeer je de zoekmachine van jouw mobiele telefoon, die gekoppeld is aan jouw auto, en stel je jouw vraag. Jij ontvangt meteen jouw antwoord en beslist om een nieuwe route in te stellen naar het dichtstbijzijnde tank- of laadstation. Handig! Toch?
Maar hoe zorg je ervoor dat de zoekmachine de locatie of gegevens van jouw bedrijf doorgeeft als antwoord op een stemgestuurde zoekopdracht? Enter voice SEO. Wij nemen je mee in de wondere wereld van voice search. Vervoeg ons en ontdek hoe voice SEO juist werkt, hoe je inspeelt op deze trend en wat de mogelijke valkuilen zijn.
Voor je beslist om nieuwe SEO methodes in te zetten in jouw huidige strategie, vraag je best een SEO scan aan. Zo toets je de SEO gezondheid van jouw pagina’s en weet jij waar de mogelijke opportuniteiten liggen van jouw bedrijf.
Ontvang jouw gratis SEO scan
Maak kennis met voice SEO
Maak van jouw digitale assistent jouw beste vriend. Laat hem of haar leuke taakjes uitvoeren:
- Op zoek gaan naar bepaalde informatie. Denk maar aan een route, de openingsuren voor een restaurant of een parking in de buurt opzoeken. Wil je bijvoorbeeld weten waar je de beste pizza van België eet of in welk tuincentrum je ook op zondag nieuwe plantjes scoort?
- Lange rit voor de boeg? Vraag aan Spotify om een mooi luisterverhaaltje op te zetten voor jouw kids. Of misschien liever het nieuwste nummer van Rammstein, whatever suits you.
- Een aantal keer het biepen van je parkeersensor genegeerd en nood aan pechverhelping? Jouw digital assistent zoekt het voor je uit.
De werking van voice search
Bij voice search zoek je gemakkelijk informatie door te praten tegen jouw laptop, tablet, smartphone of speaker, allemaal voorzien van spraakherkenning. Gebruikers typen hun zoektermen niet op hun apparaat. Nee, ze stellen hun vraag (yep, volledige vraag) aan hun stemassistent, die hen vervolgens voorziet van een gepast antwoord.
Apparaten met digitale assistenten gebruiken spraaktechnologie om de gesproken woorden om te zetten naar een concrete zoekopdracht. Met behulp van algoritmes gaat de software op zoek naar het meest relevante antwoord. Door in te zetten op voice SEO, verbeter je de content van jouw pagina’s. Zo scoren ze beter in deze spraakzoekopdrachten.
Vergelijk voice search gerust met traditionele geschreven zoekopdrachten, maar wees bewust van een aantal grote verschillen in werkwijze.
Verschillen tussen text search en voice search
Om te begrijpen waarom voice SEO een andere aanpak vereist dan traditionele SEO, leggen we je graag de verschillen tussen beide uit:
Text Search
- Focus op korte zoektermen met slechts een aantal woorden
- Zoekintentie is niet altijd meteen duidelijk
- Enkel beschikbaar door te typen op een fysiek apparaat
- Duidelijk verschil tussen gesponsorde en niet-gesponsorde resultaten
- Als gebruiker beslis jij zelf op welke site je klikt. Bevalt de inhoud niet, dan surf je verder naar de volgende pagina.
Voice Search
- Longtail zoekopdracht met volledige zinnen
- Zoekintentie van de gebruiker is onmiddellijk duidelijk: bijvoorbeeld informatie krijgen of iets aankopen
- Beschikbaar tijdens het rijden door hands-free gebruik
- Geen overzicht tussen betaalde en niet-betaalde zoekresultaten
- De digital assistent kiest in jouw plaats welk resultaat hij aanbiedt. Jij krijgt enkel ‘het beste’ resultaat te horen.
Voice SEO verandert de zoekmachineoptimalisatie
Een andere werking, een andere aanpak. Voice search werkt enkel en alleen bij perfect geoptimaliseerde sites. Want de zoekopdracht bestaat niet uit duidelijke woorden, maar uit gesproken zinnen. Help de zoekmachine door te zorgen voor een goede basis:
- Laat een website maken en zorg eerst voor een goede basis van jouw technische SEO. Pagina’s met een lage laadsnelheid of onveilige URL’s komen al zeker niet in aanmerking als antwoord bij een spraakzoekopdracht.
- Voorzie een duidelijke SEO architectuur van je website en zorg voor correcte metadata. Zo krijgt Google een gestructureerd overzicht van jouw pagina’s.
- Voice SEO geeft je een duidelijk inzicht in de zoekintentie van je gebruiker. Weet waarom potentiële bezoekers iets opzoeken en speel hier op in.
- Leg je focus in de eerste plaats vooral op het schrijven van SEO teksten, met duidelijke content en benadering van de zoekintentie van je gebruiker. De digital assistent haalt meestal informatie uit de featured snippets van de zoekmachine, de uitgelichte stukjes tekst uit één van de hoogste zoekresultaten.
- Verwerk long-tail zoekwoorden in je content. Bij voice search draait de zoekopdracht meer rond zinnen dan rond aparte woorden.
- Onderweg houdt jij je blik best op de baan en krijg je enkel informatie binnen via gesproken woorden. Optimaliseer je afbeeldingen voor SEO. De zoekmachine ziet immers geen afbeeldingen, maar leest ze.
- Schrijf een pagina met FAQ’s en voeg ze toe in je structured data. Hier geef je een kort en concreet antwoord op veelgestelde vragen. Zo vindt Google meteen de informatie die hij nodig heeft, zonder te moeten snuffelen in al jouw uitgebreide posts.
Inzetten op Google Local Voice Search
Tijdens een stadsbezoek rommelt je maag en je hebt enorm veel zin in vegan food. Maar je kent de weg niet in deze stad en je weet niets van het aanbod aan veganistische restaurants in de buurt. Local voice search to the rescue. Activeer je digital assistent en vraag hem waar je de beste vegan foodbar vindt in jouw buurt. Stel een route in en smullen maar.
Ben jij de uitbater van een vegan restaurant? Dan kom jij maar al te graag in aanmerking als suggestie voor hongerige en verdwaalde zielen. Maar hoe zorg je ervoor dat Google jouw pagina bestempelt als meest relevant?
- Focus op de zoekintentie van je gebruiker.
- Schrijf voornamelijk helpful content.
- Zorg voor een degelijke content cluster. Zo begrijpen niet alleen jouw bezoekers perfect welke content zich bevindt op jouw website. Maar ook Google smult van dit overzicht.
Lees alles over lokale SEO en geniet als bedrijf van alle voordelen.
Toekomst van voice SEO
De vooruitgang van AI en andere machine learning zorgt ervoor dat stemassistenten alleen maar beter worden in het begrijpen en beantwoorden van gesproken zoekopdrachten. Bedrijven zetten dus maar best in op voice SEO. Niet alleen vandaag, maar ook morgen en overmorgen. Vooral ondernemingen die klanten naar een fysieke locatie proberen te lokken, profiteren van deze methode. Door in te spelen op de zoekintentie van hun gebruikers, beantwoorden ze perfect aan hun zoekopdracht. Google beloont bedrijven die gebruikers voorzien van een relevant antwoord en geven ze een hogere positie in de zoekresultaten.
Focus eerst op andere SEO tools
Het gebruik van voice search neemt toe door de komst van slimme apparaten. Je doet er als bedrijf goed aan om in te zetten op long-tail keywords, lokale SEO en content gericht op antwoorden. Zo verhoog je de zichtbaarheid voor stemassistenten. En vergroot je de kans dat Google jouw pagina bovenhaalt om antwoord te geven op een bepaalde vraag.
Momenteel maken bedrijven nog niet gretig gebruik van voice SEO. We kunnen er niet genoeg op hameren: met een goede SEO strategie (dus ook het gebruik van voice SEO), win je op lange termijn altijd.
“Hey Google, welk SEO bureau geeft mij antwoord op al mijn vragen?”