Vergelijk de SEO aanpak tussen Bing en Google
Dagelijks dringen er zich meerdere vragen op in ons hoofd. Ofwel zoeken we naar informatie, ofwel gaan we op zoek naar een geschikt product of de juiste dienst. Om antwoord te krijgen op al deze vragen, gebruiken we handige zoekmachines. Het duo ‘Google’ en ‘zoekmachine’ is alom gekend, maar vergeet zeker zijn concurrent Bing niet.
Andere zoekmachine, andere SEO aanpak? Dat bespreken we graag met jou. We bekijken waarin beide zoekmachines verschillen, welke gebruikers liever kiezen voor Bing en welke SEO tools Bing aanbiedt.
Nood aan iemand die antwoord geeft op al jouw SEO vragen? Contacteer dan het team van Digital Climax. Wij staan voor je klaar.
De grootste verschillen tussen Bing en Google
Nood aan informatie? Dan bieden zoekmachines zoals Google en Bing dé oplossing. Ze vervullen beiden dezelfde taak, en toch verschillen ze. Stel je je SEO strategie op? Begin dan bij de basis. Leer beide zoekmachines begrijpen, zodat je handig inspeelt op de werking ervan. Ontdek hieronder wat Bing anders maakt dan de meeste gekende zoekmachine in België, of zelfs ter wereld.
Verschil in technologieën
Bing profiteert, terecht, van de innovaties binnen Microsoft. Deze nieuwe technieken zoals AI (Artificiële Intelligentie) verhogen de gebruikservaring van de zoekmachine. Microsoft integreert OpenAI in hun chatbot en creëert een eigen Bing Chat, de tegenhanger van ChatGPT. En ook voor DALLE-E ontwikkelde Microsoft een variant: de Image Creator. Een handige AI-tool om afbeeldingenkunst te maken op basis van de kenmerken die jij intypt. Bijvoorbeeld: een afbeelding laten genereren waarop Trump en Biden samen een fris pintje drinken in een bootje op een meer terwijl ze aan het vissen zijn.
Microsoft streeft ernaar om Bing te transformeren naar een nieuw informatieplatform. Een alleswetende digitale assistent die gebruikers ondersteunt in hun dagelijkse leven en hun gebruikerservaring opmerkelijk vergroot.
“In België schittert Google op de eerste plaats met maar liefst 90% marktaandeel. Terwijl Bing, ontwikkeld door gigant Microsoft, tevreden moet zijn met een kleine 8%. Deze tweede lanceerde in 2023 als eerste zoekmachine een AI-chatbot, wat resulteerde in een groei van zijn marktaandeel.
Bing kopieert grotendeels de werking van Google, net omdat die laatste de grootste en dus waarschijnlijk de meest optimale zoekmachine is. Alle SEO strategieën die resultaat bieden bij Google, scoren dus automatisch ook in Bing.”
Verschil in gebruikers
De doelgroep van Bing als zoekmachine verschilt met die van Google. Maar waarin dan precies?
- Bing is de standaard zoekmachine bij Microsoft-producten. Denk maar aan Windows-pc’s, tablets, smartphones en zelfs de Xbox spelcomputer. Producten van deze softwaregigant stellen Bing dus automatisch in als standaard zoekmachine.
- De doelgroep van Bing ligt voornamelijk bij een ouder publiek van desktop gebruikers. Een groot aantal desktops draait immers op Microsoft Edge. Deze browser stuurt Bing naar voren als primaire zoekmachine. Maar veel (oudere) gebruikers weten niet dat je zelf kan kiezen welke zoekmachine jouw favoriet en standaard is. Hier laat Google wellicht nog heel wat marktaandeel onbenut.
- Het hoogste gebruik van Bing ligt in Amerika en India en de meeste Bing-gebruikers zijn mannen.
Verschil in concurrentie
Google domineert, Bing doet zijn best om te volgen. Dat zie je ook aan het aantal pagina’s binnen de zoekresultaten. Veel bedrijven investeren in een SEO strategie op Google, omdat deze zoekmachine de populairste en meeste gekende is. Maar hierdoor is de concurrentie groot en boks je op tegen een pak andere websites.
Net omdat Bing minder populair is, bestaat er minder concurrentie tussen de pagina’s en scoor je relatief eenvoudig op deze zoekmachine.
Verschil in algoritme
Zowel Google als Bing hanteren een aantal ranking factoren. Deze beslissen of jouw website goed scoort op de zoekresultaten pagina. Ontdek het verschil in algoritme van beide zoekmachines:
- Bing focust ook op de inhoud van jouw content op social media kanalen en neemt het aantal likes en reacties mee in zijn algoritme.
- Beperkt gebruik van de canonical tag. Hierdoor ontstaan vaker fouten bij het instellen van de voorkeurspagina.
- Legt nadruk op een duidelijke ankertekst.
- Verwijdert jouw pagina na een tijd uit de index wanneer je te weinig updatet.
- Mogelijk hogere conversie door kleiner aanbod van resultaten. Gebruikers belanden sneller op de juiste pagina en blijven er langer hangen.
- Hamert op gebruikservaring.
- Crawlt en begrijpt afbeeldingen, audio en video beter.
- Is afhankelijk van zoekwoorden in meta data en headings.
- Beperktere koppeling met social media. Google haalt minder concrete inhoud uit jouw profielen.
- Google analyseert de canonical tag heel breed en zorgt voor een optimaler resultaat.
- Backlinks spelen een fundamentele rol
- Stuurt voornamelijk grote en bekende websites naar boven op de SERP.
- Indexeert pagina’s en blijft ze behouden in de index.
- Hamert op laadsnelheid van pagina’s.
- Legt meer focus op websites met veel geschreven content.
- Verkiest websites die aangepast zijn voor mobiele apparaten.
SEO tools van Bing
Bij het opbouwen van een goede SEO strategie horen de juiste tools. Voor het analyseren van jouw website en zijn prestaties, ontwikkelde Google de Google Search Console. En om jouw lokale SEO te optimaliseren, moet je eerst een Google Bedrijfsprofiel aanmaken. Maar ook Bing zorgt voor tegenhangers.
Bing Webmaster Tool
De BMT, Bing Webmaster Tool, geeft dezelfde inzichten als de Google Search Console. Je analyseert onder andere de prestaties van jouw website, je controleert essentiële SEO data en scant de indexering van jouw pagina’s.
Bing focust meer op de problemen die te maken hebben met crawlen en pagina statussen. Google verkiest om een algemener beeld te schetsen van de gezondheid van jouw pagina’s.
Bing Places For Business
Zet jouw bedrijf op de kaart met Bing Places for Business. Zo weet de zoekmachine wat jouw bedrijf doet, waar het gevestigd is en welke doelgroep aansluit bij jouw aanbod. Vergelijk de werking met een Google Bedrijfsprofiel. Beide tools zijn essentieel om jouw lokale SEO te verbeteren.
Toekomst van Bing en Google
Door de komst van AI, wint Bing stap voor stap aan terrein. Toch blijft Google voor de meeste gebruikers de grootste en populairste zoekmachine. En ook Google integreert weldra de nieuwste technologieën van artificiële intelligentie. Beide zoekmachines verschillen misschien in werking, ze focussen allebei op hetzelfde doel: gebruikers voorzien van een antwoord op hun vraag. Laat dat nu net zijn waar SEO om draait.
Hoe de toekomst voor beide zoekmachines eruit ziet, blijft voorlopig onduidelijk. Één ding is wel overduidelijk: blijf je concentreren op SEO als lange termijn strategie. Dan zit je altijd goed.
Waarom Digital Climax liever kiest voor Google
Op dit moment concentreren wij ons vooral op het gebruik van Google als zoekmachine. Met zijn handige tools overtuigt hij ons van zijn inzichten en werking. De Google Search Console presenteert onze inzichten op een gouden dienblad en onze lokale SEO smult van de voordelen van je Google Bedrijfsprofiel. Maar waarschijnlijk nog het allerbelangrijkste: Google is en blijft op dit moment de allergrootste zoekmachine met het grootste marktaandeel. Zo zorgt het voor een groot bereik en dus ook voor grote slaagkansen.
Geen idee welke zoekmachine jouw voorkeur krijgt? Of letterlijk geen idee als het om SEO draait? Schakel Digital Climax in om een antwoord te krijgen op al jouw vragen.