CTR – Click-through rate

CTR is de click-through rate en geeft het percentage van de mensen weer die hebben doorgeklikt naar je website.

 

Je CTR berekenen

Je berekent de CTR door het aantal klikken te delen door het aantal impressies en dat getal te vermenigvuldigen met 100.

Stel je hebt een advertentie draaien. 100 mensen krijgen de advertentie te zien, waarvan er 8 doorklikken naar je website.

CTR - click through rate berekening

Je click-through rate is dan 8%.

Met de Google Search Console kan je makkelijk de CTR van jouw pagina’s bekijken.

 

Wat is een goede CTR?

Over het algemeen wordt 2% als een goede doorklikratio beschouwd. Als er meer mensen op jouw resultaat klikken, gaat Google er vanuit dat het relevant is.
Probeer dus je CTR te verbteren om hogere resultaten te behalen, maar staar je er niet op blind. Een hoge CTR is niet altijd beter. Je kan een campagne hebben met een hele hoge CTR, die toch voor weinig opbrengsten zorgt. Het is daarom belangrijk om ook rekening te houden met het conversiepercentage.

 

Wat is de gemiddelde SEO CTR?

De gemiddelde SEO CTR is afhankelijk van je positie in Google.

Gemiddelde positie Gemiddelde CTR
1,00 17,16
2,00 9,94
3,00 7,64
4,00 5,31
5,00 3,50
6,00 1,63
7,00 1,09
8,00 1,04
9,00 0,44
10,00 0,51

Bron: The art of SEO

 

Je CTR verbeteren voor SEO

Wil je jouw CTR een boost geven? Dan geven we je graag 3 tips mee om je click-through rate te verbeteren:

  1. Creëer aantrekkelijke titels

Titels lichten de inhoud van je pagina toe én verleiden mensen om je website te bezoeken. Hoe informatiever en origineler de titel, hoe meer mensen erop klikken.
Wanneer gebruikers tevreden zijn met jouw titel, beloont Google je met een hogere kwaliteitsscore en betere ranking. Win-win dus.

  1. Optimaliseer je meta-description

Een meta-beschrijving is geen zogenaamde “ranking factor”, maar een kwalitatieve omschrijving zal je CTR wel positief beïnvloeden. Je beschrijving moet aansluiten bij de titel en de inhoud en heeft een lengte van zo’n 155 tekens.

Vermijdt keyword-stuffing (het overmatig gebruiken van zoekwoorden) en gebruik je omschrijving om een goede miniatuur van de pagina te schetsen. Wat je hier schrijft, overtuigt mensen om door te klikken.

  1. Kijk eens naar je URL

Je URL moet gebruiksvriendelijk en kort zijn. Een goede URL is beschrijvend en relevant voor het onderwerp. Bijvoorbeeld: https://www.digital-climax.be/seo-begrippen/
3 keer raden wat je vindt achter deze URL? Juist, verschillende SEO begrippen.

 

De click-through rate is dus het percentage van alle mensen die je advertentie of website te zien krijgen en dan doorklikken. Een belangrijke factor om na te gaan of je succes hebt dus!

 

Inhoudsopgave