Optimaliseren voor SearchGPT en andere LLM’s
Gebruikers van ChatGPT Plus en ChatGPT Team gebruiken sinds november 2024 de chatbot ook als zoekmachine. De komende maanden wordt de nieuwe functie SearchGPT beschikbaar voor gebruikers zonder abonnement. OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, lijkt de strijd aan te willen gaan met Google door “snelle, tijdige antwoorden met links naar relevante online bronnen” te geven “waarvoor je vroeger naar een zoekmachine moest gaan”.
Is SearchGPT concurrentie voor Google? En hoe krijg je jouw website in de antwoorden van ChatGPT, Perplexity, Gemini en andere AI-assistenten? Wij experimenteerden met SearchGPT en delen onze eerste bevindingen in deze white paper.
Zo werkt een Large Language Model
Om te optimaliseren voor AI moet je eerst begrijpen hoe dat werkt. ChatGPT, Perplexity en Gemini (van Google) zijn voorbeelden van Large Language Models of LLM’s. Deze netwerken met artificiële intelligentie trainen zichzelf met (voornamelijk) online content. Door patronen te analyseren, proberen ze die beter te begrijpen en zelf te gebruiken om antwoorden te geven op vragen.
Een LLM produceert zelf niets, het herkauwt enkel wat het al kent. Op de prompt ‘genereer een afbeelding van een wijnglas dat overloopt’ krijg je bijvoorbeeld enkel halfvolle wijnglazen. Zelfs doorvragen helpt niet om het juiste beeld tevoorschijn te toveren.
In de trainingsdata zitten namelijk alleen foto’s van halfvolle wijnglazen.
Au fond gebruikt een LLM zijn opgeslagen informatie om een nieuwe tekst te voorspellen. Het bouwt zinnen op basis van voorbeelden, waarbij het berekent hoe waarschijnlijk het is wat het volgende woord is. Stephen Wolfram maakt het concreet: na de zin ‘The best thing about AI is its ability to’ komt in online teksten vaker het woord ‘learn’ voor dan ‘do’.
Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.
Key takeaway
Backlinks met juiste ankerteksten blijven belangrijk, maar daar komen online vermeldingen bij. LLM’s kijken namelijk naar woorden die vaak naast elkaar of in elkaars buurt staan. Zet in op branding en koppel vermeldingen van je bedrijfsnaam aan je expertise of niche. Denk bijvoorbeeld aan ‘SEO bureau Digital Climax’ in een krantenartikel.
(Geen) nauwe band tussen SearchGPT en Bing
OpenAI werkt sinds 2019 samen met Microsoft. De softwaregigant kwam aan boord als investeerder, maar vandaag spreken beide partijen over een partnership. Nu OpenAI steviger inzet op winst, staat de ‘bromance’ onder spanning. Toch is het nog steeds redelijk om aan te nemen dat de antwoorden van SearchGPT veel overeenkomsten vertonen met zoekresultaten in Bing, de zoekmachine van Microsoft.
We deden een beperkt zoekwoorden onderzoek met een 30-tal termen in SearchGPT, Bing en Google. Daarbij gingen we van brede zoektermen als “muurklimmen” en “bijenhotel” tot specifieke opdrachten zoals “hoe geef ik een plant water” of “vanavond wil ik wild eten in een restaurant in de buurt van Lille”. Hieruit blijkt dat de band tussen SearchGPT en Bing niet noodzakelijk steviger of nauwer is dan die tussen SearchGPT en Google.
ChatGPT maakt wel enkel gebruik van pagina’s die geïndexeerd zijn door Bing.
Key takeaway
Meld je aan voor Bing Webmaster Tools om je prestaties in die zoekmachine op te volgen. Zorg ervoor dat je de crawlers van Bing niet uitsluit in je robots.txt. Je technische SEO blijft belangrijk om te ranken. Je on-page content en off-page autoriteit zijn cruciaal om hoger te ranken.
Voor SearchGPT bestaan geen statistieken in online tools, dus is het moeilijk om de prestaties van je pagina’s op te volgen.
Zo werkt SearchGPT
ChatGPT gebruiken als zoekmachine doe je door het wereldbolicoontje linksonder de zoekopdracht aan te klikken.
Afhankelijk van de zoekintentie krijg je een verschillende vormgeving, waarbij wij meestal tekst, afbeeldingen plus tekst, en een kaart plus tekst tegen kwamen. SearchGPT genereert geen lijstje met producten en linken, zoals de klassieke zoekmachines, maar formuleert zelf een antwoord.
In sommige zoekresultaten staan wel links, vooral bij bedrijven met een locatie, of doorklikknoppen, naar bijvoorbeeld webshops of overheidswebsites. Wanneer je over de knop hovert, verschijnen het favicon, de paginatitel en de eerste tekstregels van de link. Door onderaan het zoekresultaat te klikken op ‘bronnen’, verschijnt rechts een paneel met bronvermeldingen en zoekresultaten. Ook daar kunnen gebruikers verder gaan naar je website.
Key takeaway
SearchGPT moedigt gebruikers niet bepaald aan om door te klikken naar externe websites, maar het is wel mogelijk. Dezelfde evolutie richting ‘zero click searches’ zien we al langer in de klassieke zoekmachines, maar daar zijn mensen het al jaren gewend om door te klikken. Veel hangt af van hun zoekintentie (waarover meer verderop in deze white paper) en hoe snel ze het antwoord op hun vraag krijgen.
De nadelen van LLM versus zoekmachines overboord
Een veelgehoorde verzuchting over chatbots is dat ze bestaande informatie herkauwen zonder bronnen te vermelden. Het lijkt gloednieuwe en betrouwbare informatie die ze voorzien. Maar gloednieuw is het alvast niet. Dat blijft ook zo met SearchGPT.
Ook bij de betrouwbaarheid worden regelmatig vragen gesteld. Ondertussen wemelt het internet van voorbeelden van chatbots die beginnen te hallucineren. Zo verzon ChatGPT desgevraagd een wereldrecordhouder ‘te voet de Noordzee oversteken’ en wetenschappelijke artikels die de gezondheidsgevaren van kaas aantonen.
Maar AI traint zichzelf en het aantal hallucinaties en fabricaties lijkt te dalen. SearchGPT vermeldt wel bronnen, waardoor de zoekresultaten in elk geval gefundeerder overkomen. Gedaan dus met content hergebruiken zonder credits te geven.
Key takeaway
Ook SearchGPT waardeert de principes van EEAT (ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid). Zorg voor content die toont dat je weet waarover je spreekt. Dan is de kans groter dat je pagina’s hoger eindigen in Google én in SearchGPT.
Een gesprek aanknopen met een zoekmachine
Een zoekmachine suggereert een aantal websites als antwoord op een zoekopdracht. Een LLM maakt gebruik van AI om een vraag te beantwoorden op basis van online content. Twee verschillende werkwijzen, die toch alsmaar naar elkaar toe lijken te groeien. Zo biedt Google vandaag vaak zelf al het antwoord op informatieve zoekopdrachten. Surfers die nieuwsgierig zijn naar ‘hoofdstad australie’ krijgen onmiddellijk het antwoord ‘Canberra’.
De meerwaarde die SearchGPT biedt als LLM die opschuift richting zoekmachine, is de mogelijkheid om door te vragen. Neem bijvoorbeeld de zoekopdracht ‘beste laptop kopen’. SearchGPT geeft 5 producttips inclusief foto’s en korte samenvatting, plus enkele praktische tips om de juiste laptop te kiezen.
Wanneer je vervolgens antwoordt ‘ik wil enkel mails, word en excel gebruiken’, begrijpt de LLM dat de high-end modellen afvallen en komt het met een nieuw, specifieker lijstje.
Key takeaway
Door door te vragen, voeren gebruikers onbewust long tail keywords in met meerdere woorden. Daar waren we al fan van, onder meer voor Sniper SEO. Ze blijven belangrijk, zeker door de opkomst van zoekbots.
Down the funnel met SearchGPT
Net zoals klassieke zoekmachines structureert SearchGPT zijn antwoorden anders voor verschillende zoekintenties. We namen de proef op de som met een fictieve zoektocht naar een elektrische damesfiets.
Informatief (Attention en Interest in AIDA, Know voor Google)
Voor de zoekopdracht ‘elektrische damesfiets’ biedt SearchGPT enkele afbeeldingen en tekstblokken, met onder meer de belangrijkste kenmerken, populaire merken en aankoopadvies. De bronnen blijken toch vooral commerciële websites.
Transactioneel (Action in AIDA, Do voor Google)
Voor de zoekopdracht ‘elektrische damesfiets online bestellen’ geeft SearchGPT een Google Map met onder meer de fysieke locaties van Bol.com en Gazelle (niet bijster nuttig) en enkele tips om een gerichte keuze te maken. Zowel de bronnen als zoekresultaten zijn commercieel.
Navigerend (Website voor Google)
Koga is een merk van elektrische fietsen. SearchGPT biedt foto’s en informatie over het merk en enkele modellen. Knoppen leiden naar de website van Koga, blauwe links naar aanbieders in de wijde omgeving. Zowel in de bronnen als zoekresultaten staat de homepage van Koga bovenaan, klaar om aangeklikt te worden.
Key takeaway
We verwachten dat informatieve zoekopdrachten in de toekomst alleen maar minder verkeer gaan opleveren. Ze helpen je wel met je naamsbekendheid en autoriteit.
Gebruikers klikken wel nog door om iets te bestellen of te reserveren. Blijf dus aandacht besteden aan het beantwoorden van zoekopdrachten én zoekintenties.
De resultaten van SearchGPT
Uit ons minionderzoek haalden we alvast enkele prille bevindingen.
- AI is zelflerend. Dat betekent dat precies dezelfde zoekopdracht telkens verschillende resultaten kan opleveren. Dat zagen we in de praktijk ook een aantal keer gebeuren. Voor gebruikers blijft het dus belangrijk om bronnen te checken.
- De zoekresultaten in SearchGPT zijn waarschijnlijk gebaseerd op de content van websites. Een voordeel van SearchGPT voor gebruikers: de chatbot zoekt tussen anderstalige resultaten en vertaalt die. Voor een Nederlandstalige zoekopdracht krijg je in Google en Bing meestal enkel Nederlandstalige resultaten.
- Google en Bing verkiezen websites en pagina’s met hogere URL- en domeinratings. Voor minder bekende merken lijkt de kans om te scoren in SearchGPT groter.
- Op basis van ons onderzoek slaagden we er niet in om conclusies te trekken over de invloed van de zoekresultaten in Google of Bing op die in SearchGPT. Ook verbanden tussen de websites in de bronvermeldingen en die in de zoekresultaten zijn niet onmiddellijk zichtbaar. Het goede nieuws: er is vaak overlap tussen beide. Zo heeft jouw website een dubbele kans om te scoren en om bezoekers binnen te halen.
- Wanneer SearchGPT een kaart presenteert als antwoord, is het mogelijk om door te klikken naar Google Maps (dus niet naar Bing Maps). De locatiebepaling is niet erg nauwkeurig – zo dacht SearchGPT dat wij in Merksplas zaten, niet eens een buurgemeente van Lille.
Optimaliseren voor SearchGPT: onze conclusies
SearchGPT is bij het verschijnen van dit artikel nog maar enkele weken online. Er zijn geen tools zoals Google Search Console, Bing Webmaster Tools of Ahrefs om je prestaties en doelpubliek in SearchGPT op te volgen. En voorlopig blijft Google goed standhouden, ook na de introductie van ChatGPT en de voorspelde overloop van gebruikers. Dat die er nooit is gekomen, is logisch wanneer je weet dat Google een flinke som betaalt om de standaard zoekmachine te zijn op mobiele toestellen. En het merendeel van het verkeer komt vandaag via mobiel.
SearchGPT is een nieuwe zoekmachine, die nieuwe kansen biedt. Het heeft dus zeker zin om te optimaliseren voor SearchGPT. Daarvoor blijft de basis van SEO belangrijk. Zorg dat je website technisch in orde is, zodat hij geïndexeerd kan worden en je kans maakt om vermeld te worden. Publiceer helpful content en werk aan je off-page autoriteit.
Zorg er daarbij zeker voor dat backlinks de nodige context bevatten en strategische zoekwoorden naar voor komen op dezelfde pagina. Zo is de kans het grootst dat je bovenaan eindigt in de klassieke én de nieuwe zoekmachines, en dat het ook effectief iets oplevert voor jouw bedrijf. Gevonden worden is leuk, daar conversies uithalen is het effectieve doel.
Inhoudsopgave: Optimaliseren voor SearchGPT en andere LLM’s
- Optimaliseren voor SearchGPT en andere LLM’s
- Zo werkt een Large Language Model
- (Geen) nauwe band tussen SearchGPT en Bing
- Zo werkt SearchGPT
- De nadelen van LLM versus zoekmachines overboord
- Een gesprek aanknopen met een zoekmachine
- Down the funnel met SearchGP
- Informatief (Attention en Interest in AIDA, Know voor Google)
- Commercieel (Desire in AIDA)
- Transactioneel (Action in AIDA, Do voor Google)
- Navigerend (Website voor Google
- Persoonlijk bezoek (voor Google)
- De resultaten van SearchGPT
- Optimaliseren voor SearchGPT: onze conclusies