Wanneer je aan het brainstormen bent over welke zoekwoorden je best gebruikt, kan het interessant zijn om te achterhalen welke zoekwoorden jouw concurrentie gebruikt.
Wie zijn mijn concurrenten?
Om erachter te komen welke zoekwoorden je concurrenten gebruiken, moet je natuurlijk eerst weten wie jouw concurrenten zijn. Er bestaan heel wat (gratis en betalende) online tools waarmee je jouw concurrenten kan identificeren en een concurrentieanalyse kan uitvoeren. Maar je kan ook eenvoudig via Google achterhalen wie jouw grootste concurrenten zijn.
Dat kan je doen door even logisch na te denken: welke zoekwoorden zijn relevant en interessant voor mijn website, voor mijn sector? Met die zoekwoorden voer je een zoekopdracht uit op Google. Bekijk welke bedrijven bovenaan verschijnen op de SERP.
Met het Search Operator commando “related:” kan je ook nagaan welke websites er gerelateerd zijn aan de jouwe.
Ook sociale media zijn een handig hulpmiddel om je concurrenten te identificeren. Je krijgt namelijk regelmatig pagina’s te zien die je misschien ook leuk vindt volgens het sociale mediaplatform. Deze pagina’s zijn gerelateerd aan jouw online activiteit en de pagina’s die je al volgt.
De zoekwoorden van jouw concurrenten achterhalen
Er leiden wel meerdere wegen naar Rome. Zo zijn er ook een heel aantal manieren om de zoekwoorden van je concurrentie te achterhalen. Je kan gebruikmaken van online tools of je kan zelf een analyse maken.
Zelf de zoekwoorden van je concurrent analyseren
Met een beetje kennis van SEO en zoekwoorden kan je zelf op zoek gaan naar de zoekwoorden die je concurrenten gebruiken.
Bekijk de Google zoekresultaten en analyseer de titel en metaomschrijving die jouw concurrenten gebruiken. Het zoekwoord waar zij op scoren zal daar zeker in voorkomen. Tenminste als ze een beetje verstand hebben van SEO natuurlijk…
Open daarna de website en ga op zoek naar antwoorden op de volgende vragen:
- Welke woorden worden er op de website gebruikt?
- Welke niet-merkgerelateerde woorden gebruiken ze?
- Welke artikels hebben ze gepubliceerd? Over welke onderwerpen schrijven ze en welke titels gebruiken ze daarbij?
Hieruit kan je heel wat relevante informatie en inspiratie voor zoekwoorden halen.
Als laatste kan je via Google kijken wat de pers allemaal over je concurrenten te vertellen heeft. Ook daar kan je inzichten uithalen.
Online tools gebruiken om de zoekwoorden van jouw concurrenten te vinden
Er zijn heel wat online tools te vinden waarmee je zoekwoordideeën kan opdoen voor jouw website. De meeste tools hebben daarbij ook de mogelijkheid om de zoekwoorden van je concurrenten te bekijken.
Google zoekwoordenplanner om de zoekwoorden van je concurrenten te ontdekken
Open de zoekwoordplanner van Google en kies voor “nieuwe zoekwoorden ontdekken”.
Daarna selecteer je “begin met een website”.
Geef hier de link van de website of van een specifieke pagina van een van je concurrenten in. Wanneer je de volledige website wil gebruiken, zorg je dat het eerste bolletje “de volledige site gebruiken” aangevinkt is. Heb je de link van een specifieke pagina ingegeven waarvan je de zoekwoorden wil kennen? Vink dan “alleen deze pagina gebruiken” aan.
Je zal nu een overzicht van de zoekwoorden, ook long-tail zoekwoorden, die je concurrent op zijn website of op een pagina van zijn website gebruikt kunnen bekijken.
SEO-tools om een zoekwoordanalyse uit te voeren
Welke SEO-tools kan je, naast de Google zoekwoordenplanner, gebruiken om een zoekwoorden onderzoek uit te voeren? We geven je een overzicht van de beste en meest gebruiksvriendelijke tools:
- Ahrefs
- SEMrush
- Ubersuggest
- SpyFu
- SE ranking
Zoekwoorden van de concurrentie inzetten voor jouw SEO
Nu je weet hoe je de zoekwoorden van jouw concurrenten kan achterhalen, ben je vast benieuwd hoe je deze zoekwoorden effectief kan gebruiken binnen je eigen SEO strategie.
Je kan alle gevonden zoekwoorden van je concurrenten onderverdelen in twee categorieën:
- De zoekwoorden waar ze hoog op scoren in Google.
- De zoekwoorden waar ze zich wel op richten, maar waarvoor ze nog niet (hoog) scoren.
Zowel met de zoekwoorden waar je concurrent op scoort als waar hij nog niet op scoort kan je aan de slag gaan.
Inspiratie voor nieuwe zoekwoorden
Eerst en vooral kan je uit de zoekwoorden van je concurrenten inspiratie halen voor je eigen zoekwoordenonderzoek. Misschien kom je wel zoekwoorden tegen waar je totaal nog niet aan gedacht had maar die toch relevant kunnen zijn.
Inzichten in de prestaties van je concurrenten
Met jouw analyse krijg je inzicht in de prestaties van je concurrenten. Scoren ze goed of juist heel slecht op bepaalde zoekwoorden? Deze inzichten kan je gebruiken in jouw eigen SEO strategie. Zo kan je bijvoorbeeld inzetten op zoekwoorden waar de concurrentie nog niet op inzet, maar die voor jullie beiden toch relevant kunnen zijn.
Je concurrenten verslaan met hun eigen zoekwoorden
Als je weet welke zoekwoorden een succes zijn bij de concurrentie en met welke keywords ze dus bezoekers aantrekken, kan je uiteraard ook proberen hen hierop te verslaan. Dat doe je door jouw content nog beter te optimaliseren voor dat zoekwoord én door content te voorzien die nog beter, nog relevanter en nog sterker is dan die van je concurrent.