Hoe relevant zijn backlinks

Vandaag zijn backlinks een belangrijk onderdeel van het Google-algoritme. En dat zal nog wel even zo blijven. Toch zijn ze niet de belangrijkste van de meer dan tweehonderd factoren waarmee Google rekening houdt voor de score.

In ons onderzoek maken we gebruik van het zoekwoord ‘seo’ voor de resultaten, voor het woord zelf en de bijhorende pagina’s.

Wat als… Google enkel naar het aantal backlinks zou kijken?

We zoeken op ‘seo’ en sorteren onze gegevens op het aantal backlinks. Dat levert de onderstaande rangschikking op. Bekijk de laatste kolom: position. Dat is de score in Google van die pagina. Wat valt je op? Volgens deze methode:

  • zijn de eerste drie resultaten uit de top 10 (positie 1, 10 en 4) nog steeds goed vindbaar in Google.
  • zijn de zoekresultaten die momenteel helemaal niet scoren (positie 78, 86 en 90) nu wel vindbaar in Google.

Sorteren op aantal backlinks: 3 van de 10 sites of pagina’s zouden opnieuw goed scoren

En als Google enkel naar het aantal verwijzende domeinen zou kijken?

Ranken we de gegevens volgens het aantal verwijzende domeinen zien we nog wat fluctuaties. Twee resultaten uit de huidige top 10 (positie 1 en 4) zouden ook nu scoren.

Sorteren op aantal verwijzende domeinen: 2 van de 10 zouden opnieuw goed scoren

Ranking volgens de Ahrefs-rank

Wat gebeurt er als we hetzelfde bekijken via de Ahrefs-ranking? Dan krijgen we een ander resultaat. Maar één website (positie 7) uit de huidige top 10 scoort.

Ranking volgens de Ahrefs-rank: 1 van de 10 zou opnieuw goed scoren

Ranking volgens domeinrating

De domeinrating (domain rating, DR) is de score van het volledige domein. En ook die geeft geen accuraat beeld van de werkelijkheid.

Ranking volgens domeinrating: 1 van de 10 zou opnieuw goed scoren

Waarom lijken de domeinrating en de ranking volgens Ahrefs zo sterk op elkaar?

De Ahrefs rank is een specifiekere onderverdeling binnen de DR. DR geeft een score op 100, daardoor hebben verschillende websites dezelfde score. De Ahrefs rank is een volgorde volgens Ahrefs. Elke website krijgt één positie. Op basis van die cijfers kun je verder specifiëren.

Ranking volgens URL-rating

Net zoals de individuele URL-rating is dit een rating van de URL zelf.

Ranking volgens URL-rating: 2 van de 10 zouden opnieuw goed scoren

Conslusie van de metrics

Volgens deze gegevens geeft het aantal backlinks de meest accurate weergave van de top 10. Een score van 3 op 10 is een dikke buis. Toch komt dit beeld het dichtst de werkelijkheid. De conclusie die we hieruit trekken? Het bepalen van jouw ranking is niet uitsluitend gebaseerd op het aantal links of domeinen die naar jouw website verwijzen.

Vergelijking voor “handschoenen”

De SEO-industrie is een competitieve industrie. En iedereen die actief is in SEO, zet in op het verkrijgen van backlinks. Daarom is het interessant om ook eens te kijken naar een industrie waar backlinks minder sterk leven. We nemen ‘handschoenen’ als zoekwoord en doen hetzelfde onderzoek.

Wat als Google enkel naar het aantal backlinks zou kijken?

Aantal backlinks: 2 van de 10 sites of pagina’s zouden opnieuw goed scoren

Wat als Google enkel naar het aantal verwijzende domeinen zou kijken?

Aantal verwijzende domeinen: 2 van de 10 zouden opnieuw goed scoren

Ranking volgens de Ahrefs rank

Ranking volgens de Ahrefs rank: 1 van de 10 zou opnieuw goed scoren

Ranking volgens Domain Rating

Ranking volgens Domain Rating: 1 van de 10 zou opnieuw goed scoren

Analyse van backlinks

We analyseren alle backlinks van de zoekopdrachten. Herkennen we patronen in de backlinks van zoekresultaten?

Het aantal websites dat vertrouwen probeert te winnen door te linken naar Wikipedia is ontelbaar. Dat is nog een heel ander SEO-aspect. Bij deze oefening laten we deze mastodont buiten beschouwing.

Gemiddelde DR van de backlinks

Sorteren we op de gemiddelde DR van de backlinks? Dan krijgen we een vreemd beeld. Van de huidige top 10 komen drie sites terug maar die hebben wel een veel lagere score (positie 7, 9, 10). De gemiddelde DR van backlinks is niet doorslaggevend voor de ranking.

Gemiddelde DR van de backlinks: 3 van de 10 zouden opnieuw goed scoren

Hoogste DR van backlinks

Kijken we uitsluitend naar de hoogste DR van backlinks? We zien opnieuw drie sites terugkomen in de top 10 maar niet exact dezelfde. En enkele zeer laag scorende websites scoren hoog.

Hoogste DR van backlinks: 3 van de 10 zouden opnieuw goed scoren

Gemiddelde UR van backlinks

De samenhang tussen de gemiddelde UR van de backlinks van een pagina en de uiteindelijke positie in Google is vrijwel onbestaande.

Gemiddelde UR van backlinks: 1 van de 10 zou opnieuw goed scoren

Hoogste UR van backlinks

En als we kijken naar de meest kwalitatieve UR? Daar is toch iets meer samenhang. Van alle backlinks nemen we die met de hoogste UR. Na sorteren levert dat onderstaande tabel. Die ziet er veelbelovend uit.

Conclusie: de kwaliteit van je backlinks is belangrijker dan de kwantiteit of het algemene geheel.

Hoogste UR van backlinks: 3 van de 10 zouden opnieuw goed scoren

UR en logica

We zagen eerder al dat, als we kijken naar de URL Rating, de rating van de pagina op zich geen accurate voorstelling is. Wat gebeurt er als we daar een beetje SEO-logica op loslaten?

De eerste drie resultaten zijn afkomstig van grote Engelstalige websites. Google weet dat wij geen Engels maar Nederlands spreken. SEO is een internationaal begrip, toch krijgen we resultaten in onze eigen taal.

Negeren we de Engelse websites? Dan krijgen we een compleet nieuwe top 10.

Resultaat: 3 van de 10 zouden opnieuw goed scoren

Kleine steekproef van backlinks

Onze steekproef is natuurlijk te klein om er doortastende conclusies uit te trekken. Toch tonen ze wel degelijk aan dat backlinks niet de enige maatstaf van Google zijn. Voor het bepalen van je ranking, tellen ze voor ongeveer dertig procent mee.  

Daarom luidt ons advies: kijk eerst intern voordat je externe links aantrekt: optimaliseer je website. Zet je in op kwalitatieve content en hou je je website ook technisch up-to-date? Dan volgen backlinks vanzelf. En zo heeft Google het graag.

Voel je na een tijdje dat je vastzit? Dat is het moment om in te zetten op extra links.

Natuurlijk spring je daar als SEO-pro anders mee om. Weet je wat er misloopt, hoe je het oplost en waarop je moet focussen? Dan zet je in op verschillende elementen en bepaal je zelf je prioriteiten. Ben je niet voldoende onderlegd in SEO? Begin dan met de basis. Of neem contact met ons op. We helpen je er graag mee.

Inzoomen op het backlinkprofiel van uitschieters

Weinig content en toch een hoge positie in Google

Voor een eerste inschatting van hoe gedetailleerd een artikel is, kijken we naar het aantal woorden op een pagina. In de tabel hieronder zien we één uitschieter: met 352 woorden scoort de site van edwords toch positie 4 in Google. Wat zien we nog? De pagina heeft een groot aantal backlinks van uiteenlopende domeinen.

Sorteren we op de UR van deze pagina, dan rankt die op nummer 8 van de 100. En als we naar het artikel surfen? Dan vinden we een summiere uitleg over SEO. Terwijl er op andere sites veel uitgebreidere en praktischere artikels beschikbaar zijn.

Nemen we de ranking op basis van de UR nog eens onder de loep. Wat valt op? Dat pagina’s met een extreem hoge UR vaak slecht scoren. Uitschieters als Moz en Google zelf hebben hun kwaliteit natuurlijk al bewezen.

De informatie over SEO op Edwords is dus gering. En toch scoort de site hoog. Het bewijs dat backlinks een invloed hebben op jouw ranking. Maar juich niet te vroeg. Backlinks zorgen ervoor dat Google – op korte termijn – jouw kleine foutjes door de vingers ziet. Wil je scoren op lange termijn? Dan moet je basis goed zitten: optimale techniek en kwalitatieve content.

Wij zijn alvast benieuwd hoe lang deze uitschieter standhoudt in de top 10. We houden het nauwlettend in de gaten. En zodra we interessante bewegingen zien, brengen we je op de hoogte.

Veel backlinks en toch niet scoren

Onze sortering op het aantal backlinks geeft onderstaand resultaat. Om een correctere inschatting te maken, voegden we extra data toe.

Twee dingen vallen onmiddellijk op:

  • be scoort met een 94ste positie enorm slecht terwijl het toch aan alle vereisten voldoet.
  • De website met de meeste backlinks lijkt een uitgebreide beschrijving te geven en de juiste elementen te bevatten en scoort toch vrij laag (positie 23).

Waarom scoort die pagina niet hoger? Om dat te begrijpen moeten we nagaan waar de backlinks vandaan komen. En wat blijkt? De 646.730 backlinks zijn voornamelijk spamlinks: subdomeinen, anderstalige pagina’s die uit het niets “zoekmachineoptimalisatie” vermelden en vooral: geen relevante websites. Die ongeleide projectielen leveren bitter weinig meerwaarde op. Dat blijkt ook hier.

Welke backlinks hebben wel een grote meerwaarde? Backlinks van websites uit jouw niche, met content over de onderwerpen die jij aanhaalt.

Naast een vervuild backlinkprofiel gaat de pagina niet in op SEO. De teksten zijn te oppervlakkig en hebben geen meerwaarde voor de bezoeker. Daar komt nog bij dat de structuur onoverzichtelijk is. Google detecteert het gedrag van de bezoekers op de site (gebruikerssignalen). De zoekmachine leidt daaruit af dat de content te wensen overlaat en dat de structuur niet gebruiksvriendelijk is. De opzet om dat te verdoezelen met slechte backlinks is dus mislukt.

Conclusie

De elementen waarmee Google rekening houdt is heel divers en het aantal is groot. Gebruik je achterpoortjes waardoor bepaalde elementen haperen? Dan trekken die je onverbiddelijk de dieperik in. Alleen als alles goed zit (optimale techniek, kwalitatieve content, relevante backlinks) scoor je op lange termijn hoog in de rankings.

Heb je vragen over SEO? Neem contact met ons op. We helpen je graag verder!

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.