Keyword cannibalization
Wat is keyword cannibalization?
Wanneer dezelfde website 1 zoekwoord op verschillende pagina’s (intensief) gebruikt spreken we over keyword kannibalisatie. Dit zorgt ervoor dat zowel websitebezoekers als zoekmachines niet meer goed weten wat de juiste pagina is voor hun zoekopdracht.
Hierdoor ga je tegen jezelf strijden waardoor sommige bezoekers op verkeerde pagina’s terecht komen en jij klanten verliest.
Negatieve gevolgen van keyword cannibalization voor SEO
Keyword cannibalization heeft allerlei negatieve gevolgen voor jouw SEO. Je gaat namelijk tegen jezelf strijden voor een hogere Google ranking.
Stel, je hebt een webshop waarop je schoenen verkoopt. Je zet dus intensief in op het zoekwoord “schoenen”.
Maar: er is wellicht een verschil tussen “damesschoenen”, “herenschoenen” en “kinderschoenen”. Op de pagina van elke categorie verwijs je naar de specifieke producten op de pagina. Je zet dus in op specifiekere zoekwoorden in plaats van op het algemene “schoenen”. Zet je op elke pagina in op het algemene zoekwoord, dan zullen bezoekers en zoekmachines vaak op de foute pagina terechtkomen en zal jouw website minder hoog scoren in Google.
Google moet dan zelf uitzoeken welke pagina het belangrijkste is. En hoewel Google heel slim is, maakt hij daar wel eens een foutje. Aan jou dus om te zorgen dat Google duidelijk weet welke pagina het belangrijkste is. Zo blijf je op de goede weg richting die hoogste positie.
Ook voor je bezoekers wordt het lastiger. Zij komen niet op de juiste pagina terecht en zullen je website sneller verlaten.
Keyword cannibalization opsporen
Om na te gaan of er op jouw website sprake is van keyword cannibalization, kan je gebruik maken Ahrefs.
- Typ jouw websiteadres in de Site Explorer
- Ga naar Organic Keywords 2.0
- Exporteer de keywords
- Open het bestand in Excel en sorteer alfabetisch
- Markeer alle dubbele zoekwoorden
Zo krijg je een goed overzicht van welke zoekwoorden op verschillende pagina’s terugkomen.
Keyword cannibalization en intentie
Wanneer twee pagina’s van je website geoptimaliseerd zijn voor hetzelfde zoekwoord, betekent dat niet automatisch dat het om cannibalization gaat. Het heeft allemaal te maken met de intentie achter de pagina. Wanneer de intentie voor beide pagina’s hetzelfde is, gaat het om keyword cannibalization. Maar hebben ze elk een andere intentie, dan kunnen de zoekresultaten perfect naast elkaar leven zonder een conflict te veroorzaken.
Het eerste zoekresultaat geeft bijvoorbeeld een pagina waarop een bezoeker gemakkelijk verschillende laptops kan vergelijken en algemene informatie krijgt. Het tweede zoekresultaat helpt de bezoeker om exact de specificaties te vinden die hij nodig heeft en zet de aankoop in gang.
Wanneer één zoekwoord dus meerdere resultaten van dezelfde website geeft, is dat niet altijd een probleem.
Keyword kannibalisatie oplossen
Gelukkig bestaat er voor elk probleem een oplossing. Heb jij twee of meerdere pagina’s op je website die strijden met hetzelfde zoekwoord? Dan kan je deze pagina’s samenvoegen tot 1 sterke pagina of artikel.
Je neemt een artikel van de twee en past deze aan zodat de informatie uit het andere artikel er in past. Je kan dan een compleet nieuw artikel maken en de twee oude verwijderen, of een van de twee aanpassen door alle informatie daar in te zetten. Het is dan belangrijk dat je bezoekers doorverwijst naar het nieuwe artikel.
Heb je twee artikels waarvan er eentje achteraf gezien geen meerwaarde heeft? Dan verwijder je hem beter.
Raak dus niet meteen in paniek wanneer je meerdere pagina’s voor één zoekwoord hebt, maar kijk kritisch en bewust naar de bedoeling van de pagina. Gaat het over keyword cannibalization? Pas je content dan aan zodat alle informatie op 1 plek terug te vinden is.