Bounce rate
Wat is een bounce rate?
Bounce rate of bouncepercentage is het percentage van je websitebezoekers die je website bezoeken en vervolgens de website onmiddellijk weer verlaten. Deze websitebezoekers bezoeken geen andere pagina’s en kijken niet verder rond op je website. Ze ‘bouncen’ weg. Je kan het bekijken als een indicatie voor de relevantie van je content.
Valkuilen van de bounce rate
Iemand die op je website terechtkomt en geen andere pagina’s bekijkt, is dat slecht? Dat hangt er vanaf. Wanneer iemand 20 minuten bezig is met een blogpost op jouw website te lezen en daarna wegklikt, is dit een bounce. Wanneer iemand op jouw blog terechtkomt, niets leest maar wel nog naar de homepagina gaat en die na 10 seconden wegklikt, is dit geen bounce. In dit geval is de bounce toch de betere optie.
De blogpost was interessant en relevant voor de bezoeker. Nadat hij klaar was met lezen ging hij verder met iets anders. Jij hebt hem met jouw artikel alle nodige informatie over dat onderwerp bezorgd. Die blogpost zal dan een hoge bounce rate hebben, maar toch biedt hij waarde aan je bezoekers. Een pagina met een hoge bounce rate is dus niet altijd een slechte pagina.
Wat leidt er tot een bounce?
Er zijn verschillende acties die een bounce veroorzaken. Ze zijn gelukkig niet allemaal negatief. Deze 4 acties tonen aan dat je pagina de verwachtingen van de bezoeker waarschijnlijk niet heeft ingevuld:
- Terugklikken naar een vorige pagina
- De browser sluiten
- Een andere URL intypen
- Geen interactie: de sessie eindigt na 30 minuten
Soms leidt een actie tot een bounce, terwijl de bezoeker toch precies doet wat jij wil. Bijvoorbeeld wanneer je linkt naar een partnersite, dan wil je natuurlijk dat je bezoeker op die link klikt. Of wanneer een bezoeker naar een authenticatiesite van een derde partij gaat om te kunnen inloggen op jouw website.
Bounce rate vs. exit rate
Bounce rate en exit rate (uitstappercentage) zijn niet hetzelfde. Bij bounce rate gaat het om gebruikers die zonder verdere interactie je website verlaten. De exit rate is het percentage van gebruikers die eender waar en wanneer je site verlaten. Dit kan dus bijvoorbeeld ook een exit zijn nadat een gebruiker zijn aankoop in jouw webshop voltooid heeft.
Jouw bounce rate verlagen
Om jouw bouncepercentage te verlagen, ga je eerst op zoek naar de oorzaak. Zoals we al zeiden, is een hoge bounce rate niet per se negatief. Je moet daarom naar het totaalplaatje kijken. Er zijn een aantal factoren die ervoor kunnen zorgen dat bezoekers je website meteen verlaten:
- Je website is niet geoptimaliseerd voor mobiel gebruik
- Je SEO en SEA zijn niet op de juiste doelgroep gericht
- Je website is niet duidelijk: bezoekers moeten in één oogopslag zien wat jij hen te bieden hebt
- Je USP komt niet naar voren of valt niet op
- Je website is niet up-to-date of het design is niet meer van deze tijd
Als je de oorzaak hebt gevonden, ga je deze aanpakken en nakijken of je bounce rate lager wordt.
Wat is een goede bounce rate?
De gemiddelde bounce rate ligt tussen de 30% en de 50%. Belangrijk hierbij is het type website, want er zijn grote verschillen. Vooral contentrijke pagina’s zijn vaak bounce-waardig. Denk aan nieuwssites, FAQ pagina’s, service pagina’s en blogberichten. Shoppingwebsites hebben meestal de laagste bounce rate omdat bezoekers daar veel rondneuzen.
De bounce rate hangt dus nauw samen met de relevantie van je content, maar je moet altijd het geheel bekijken. Een hoge bounce rate op een pagina is niet per se slecht en een lage bounce rate betekent niet direct dat bezoekers lang op je website rondkijken.