WordPress SEO gids

Over WordPress

WordPress is een Content Management System (CMS). Het is gebaseerd op PHP code en biedt een systeem om content te beheren zonder technische kennis. Zo bouw je zelfs zonder kennis van code een perfect functionerende website.

In deze ‘WordPress SEO gids’ beginnen we bij de basis. Je ontdek alles wat je nodig hebt om je WordPress website correct op te zetten én hem te optimaliseren voor zoekmachines. We doen ons proces uit de doeken en nemen je mee achter de schermen.

WordPress.com vs WordPress.org

Er bestaan verschillende manieren om WordPress site op te zetten. Afhankelijk van je technische kennis of interesse, kies je voor een manuele installatie of laat je het technische werk over aan anderen.

Bij WordPress.com maak je gebruik van een centraal systeem. Je betaalt maandelijks voor je WordPress omgeving, inclusief hosting en domeinnaam. Hier zijn verschillende nadelen aan verbonden. We raden je deze manier van werken af.

Nadelen: onnodige kosten voor plug-ins, te dure hosting, minder personalisatie mogelijkheden (het is niet mogelijk om code te wijzigen).

Kies je voor een WordPress.org installatie? Dan ben je volledig vrij. Je download de bestanden voor een WordPress site om ze nadien op je eigen hosting te installeren. Die bestanden upload je op je server en je koppelt je database aan het systeem. Voor een beginner is dit vaak overweldigend, maar na een tijdje zijn dit eenvoudige stappen.

Tip

De meeste hosting providers hebben een optie waarmee ze automatisch een WordPress installatie uitvoeren. Zo werk je in principe met de WordPress.org versie, zonder iets van bestanden of databanken op te zetten.

Dat noemen we bij Digital Climax een automatische installatie.

Waarom kiezen voor WordPress?

WordPress biedt je enorm veel vrijheid. Met thema’s en plug-ins verwezenlijk je alles zelf. Heb je toch nog een extra personalisatie nodig? Dan kan je zelf aan de slag met het schrijven van code.

Kosten/baten is WordPress één van de meest interessante platformen. Je hebt een solide basis om van te vertrekken. Hoeveel extra werk je daar op uitvoert is volledig up to you.

Laat je vandaag een website maken door een webdeveloper en ben je niet tevreden? Dan schakel je makkelijk over naar een andere. Een website die van 0 (zonder CMS) gebouwd werd, is vaak eigen aan de developer. Je hangt als het ware vast aan de ontwikkelaar met vaak hoge kosten en ontevredenheid als gevolg.

Tip

Kies altijd voor een CMS, zorg dat je het zelf host en dat je altijd aan de database en bestanden kan. Zo blijf je zelf baas en vermijd je heel wat problemen in de toekomst. Geloof me, ik kom ze vaak tegen. In 9/10 gevallen gaan die problemen gepaard met onnodige kosten.

Waarom niet kiezen voor WordPress?

WordPress is niet de heilige graal. Er zijn heel wat prima alternatieve CMS systemen. Afhankelijk van je noden is een WordPress omgeving niet stabiel genoeg. Denk aan een gigantische webshop met 10 000’en producten, heel veel personalisaties … Bekijk je situatie steeds met iemand met kennis van zaken.

De nadelen van WordPress

Hoewel WordPress een krachtig systeem is, ontbreekt de basis versie praktisch alle SEO mogelijkheden. Daarom is het vrijwel verplicht om een SEO plug-in te gebruiken. Zo zorg je ervoor dat je bijvoorbeeld je meta titel kan instellen.

Kies voor een onafhankelijke partij

Als je developer gespecialiseerd is in WordPress, zal die minder onafhankelijk advies geven en je sneller in een bepaalde richting duwen. Dat is namelijk in het belang van hun eigen portefeuille.

Je kan veel personaliseren en aanpassen met plug-ins en extra code. Maar, ook hier zitten beperkingen op. Je mag zoveel plug-ins installeren op je website. Al zal de performantie van je website er niet op vooruit gaan.

Gemiddeld installeren wij tussen de 5 – 10 plug-ins op een website. Probeer dat aantal te beperken tot het hoogst noodzakelijke.

Kies daarnaast voor een licht thema. Dat wil zeggen dat de code goed in elkaar zit en geen overbodige database oproepen doet bijvoorbeeld.

Dat noemen wij binnen ons SEO bureau een automatische installatie.

Hoe zit een WordPress website in elkaar?

Opgelet: hier wordt het even heel technisch.

WordPress is gebaseerd op PHP. Een programmeertaal waarmee je logica schrijft. Daarnaast gebruikt de site HTML (om je pagina structuur te geven) en CSS (om de opmaak van je pagina te definiëren).

In sommige gevallen zien we ook Javascript passeren. Dat vermijd je voor SEO liefst zo veel mogelijk. Zoekmachines hebben namelijk moeite met begrijpen wat Javascript juist doet. Als ze het dan al begrijpen, duurt het tig keer langer. Dat is nadelig voor je crawl budget.

HTML en CSS bevatten geen logica. Je gebruikt ze enkel om elementen te tonen. PHP bevat wel logica. Dat staat je toe om berekeningen te doen en te communiceren met je databank.

In essentie gaat het gewoon om een hele hoop bestandjes die met elkaar verbonden zijn. Dat maakt het mogelijk om met elkaar te communiceren.

Daarnaast zorgen die ervoor dat jij niet zelf in de code hoeft te werken, maar op een gebruiksvriendelijke manier aan je content en website werkt.

Waarom is dit belangrijk?

Begrijpen hoe WordPress werkt, helpt je verder in deze gids te begrijpen wat kan en wat niet kan. Onthoud vooral dat Javascript niet goed is voor zoekmachines en een WordPress website ook niet meer of minder is dan bestanden die communiceren met elkaar.

Vraag je SEO scan gratis aan

Staat jouw WordPress website al klaar en wil je zelf aan de slag met SEO? Dan is het handig om te weten welke quick-wins je kan inzetten voor betere rankings.

Onze SEO scan geeft je exact dat. We nemen een kijkje naar je website en bezorgen je een overzicht.

Als SEO bureau helpen we klanten zoals jou naar de top van Google.
We zetten onze expertise als SEO specialist graag in voor jouw zaak.

WordPress opzetten volgens de SEO regels

1) Permalink instellingen

Een permalink is de zichtbare url waarop je een pagina terugvindt. Standaard staat dit niet SEO proof ingesteld. Je dient de instellingen in te stellen als onderstaand voorbeeld:

Permalink

Gebruik daarnaast lagen in je url’s. In het begin der website tijden zaten je pagina’s in mappen. Een pagina zat dan in een map genaamd “sub”. Om die pagina te tonen, riep je dan de volgende url aan: domein.be/sub/pagina.

Gerelateerde pagina’s steek je logischerwijs in dezelfde map. Zoekmachines volgen die logica om te begrijpen hoe je website opgebouwd is.

Wil je pagina’s aan elkaar koppelen? Dan begint dat al in de opbouw van je url. En zo cirkelen we terug naar je website architectuur. Het is essentieel dat je die helder hebt nog voor je aan je WordPress website begint te bouwen.

2) Stel je homepagina correct in

WordPress is een blog systeem. Met een thema focus jij je op het content luik, de technische zaken regelt het thema.

Wens je je site als website te gebruiken? Dan pas je de instellingen van je homepage aan naar een statische pagina.

Dat doe je bij: Weergave > Customizer > Homepage instellingen 

homepage wordpress

3) WWW of niet-WWW WordPress installatie

Één van de grootste nadelen van WordPress in mijn ervaring? De harde opzet met www- en niet www-varianten.

Bij het opzetten van je website, stel je namelijk een website url in. Die staat vast in de code van je site en wanneer je die als leek wijzigt, kan je evengoed de doos van Pandora openen.

Wanneer je een nieuwe website lanceert, kies je best voor eenzelfde opzet als voorheen. Het heeft geen SEO voor- of nadeel om voor www te kiezen of omgedraaid.

Maak je keuze en blijf erbij.

De laatste jaren kiezen developers steeds vaker voor de niet-www variant.

Concreet:

www variant: www.domein.be

niet-www variant: domein.be

Afhankelijk van je instellingen, word je doorgestuurd naar de door jou ingestelde variant.

Staat dat niet goed? Dan krijgen je bezoekers op de “foute” variant een 404 melding te zien.

Niet ideaal dus.

4) XML sitemap maken en indienen

Een XML sitemap helpt zoekmachines om een volledig beeld te krijgen van je website. WordPress maakt standaard geen XML sitemap. Ook al is het een essentieel onderdeel van je website.

Dit los je op twee manieren op:

  • De makkelijkste manier (nu en in de toekomst) is om te werken met een SEO plug-in. Die zorgt voor een XML sitemap die automatisch geüpdatet wordt in de toekomst.
  • Je kan ook manueel een sitemap laten generen. Dat gebeurt automatisch (je website ingeven en klaar), maar bij iedere wijziging dien je de sitemap te updaten.

Je moet je sitemap dan ook manueel uploaden via je FTP omgeving, een stuk technischer dus.

Tip

Het is niet omdat je geen sitemap hebt of een pagina niet in je sitemap zit, dat Google die pagina nooit opneemt. Een sitemap is louter informatief en helpt zoekmachines om al je pagina’s te vinden.

Een goede website architectuur die gebruik maakt van interne links, heeft een stuk meer effect dan een sitemap.

5) Structured data toevoegen

Structured data is extra code om zoekmachines te helpen begrijpen wat er op je pagina en website staat. Enorm nuttig. Vooral omdat dit volgens een universele opmaak wereldwijd werkt. Het is extreem makkelijk voor zoekmachines om te begrijpen wat je bedoelt.
Er zijn drie mogelijkheden om structured data toe te voegen:

Een SEO plug-in

Onze structured data generator

De code manueel schrijven

6) Thema (of page builder) installeren

Het uitzicht en de performantie van je website worden bepaald door een thema.

De kwaliteitsfactoren van een goed thema:

  • Propere en lichte code
  • Aanpasbaar
  • Evolueert mee met het web en WordPress

Tegenwoordig zijn page builders een populaire optie. Dat zijn thema’s (of plug-ins) waarbinnen je zelf de opmaak en de opbouw van je website bepaalt.

Waar je vroeger een mooi thema koos en dat de opmaak van je site bepaalde, heb je vandaag meer vrijheid. Je start eigenlijk van een leeg blad en begint zelf te bouwen.

Of wij hier fan van zijn? Yes dat zijn we zeker!

Al geven we je wel graag mee dat grote vrijheid ook grotere foutmarges met zich meebrengt. Weet dus waar je aan begint.

Wordpress thema

7) Let op responsiveness van je WordPress site

Eigenlijk zou deze titel overbodig moeten zijn. Een website MOET toegankelijk zijn op telefoons en tablets. Toch zien we het nog te vaak gebeuren dat een website volledig gemaakt wordt voor computers en het mobiele aspect vergeten lijkt te zijn.

Het merendeel van je bezoekers surft mobiel. (Strikt genomen is dit afhankelijk per niche, maar je mag ervan uit gaan dat het zo is.)

Zorg ervoor dat ook zij een geoptimaliseerde website te zien krijgen.

8) Geavanceerd: (custom) post types

WordPress is gebaseerd op post types. Dat zijn de types van posts/berichten die je kan aanmaken. Zo zit er standaard een blog post type op elke WordPress installatie.

Het is perfect mogelijk om eigen post types toe te voegen. Let op: Je hebt een extra plug-in nodig om deze toe te voegen. In dit voorbeeld gebruiken we de ‘Custom Post Type UI’ plug-in.

Enkele heel concrete scenario’s waarin wij extra post types voorzien:

  • Vacatures
  • Projecten/Referenties
  • Producten (Woocommerce doet dit standaard)

Zo houd je een duidelijk onderscheid tussen de verschillende soorten content op je website. Ook naar (automatische) structured data heeft dat voordelen.

Zo voeg je bij vacatures automatisch de juiste structured data toe.

Ontdek meer over SEO voor recruiting.

Let op: Zorg dat je custom post types ook opgenomen worden in je sitemap. In heel wat SEO plug-ins dien je dit zelf ook toe te voegen

Custom Post Type

9) Gebruik categorieën & tags

Op elk post type (dus ook de standaard) kan je categorieën en tags instellen. Daarmee koppel je gerelateerde posts aan elkaar. Zo maak je overzichten en help je jouw bezoek rondsurfen.

Categorieën & tags correct gebruiken voor zoekmachines

Categorieën en tags zijn essentieel in je SEO strategie. Neem ze dus zeker mee op bij het samenstellen van je website architectuur.

Neem het makkelijkste voorbeeld: een webshop

  • Je hebt heel wat schoenen met veters.
  • Een schoen is een product (deze valt dus onder het post type producten).
  • Al je schoenen plaats je in de “schoenen” categorie.
  • Daarnaast maak je gebruik van een tag “veters” om extra onderscheid te maken.
  • Met goed ingestelde producten maak je nu extra landingspagina’s voor zoekmachine.
  • Iedere landingspagina mikt op 1 zoekwoord en spit dat uit tot in detail. Uiteraard neem je synoniemen mee op.

Let hier goed op je website architectuur. Te veel categorieën of tags zorgen voor duplicate content, dat willen we ten allen tijden vermijden.

category & tag

10) SEO instellingen voor comments

In onze ogen zijn comments in WordPress een noodzakelijk kwaad. Wanneer je een bedrijfswebsite (inclusief blog) hebt draaien, zijn die comments overbodig. Ze dienen vooral voor grote blog websites.

Comments zijn dan ook zeer SPAM gevoelig en werden in het verleden vaak misbruikt door “SEO specialisten”.

Zo stel je de comments in WordPress SEO proof in:

  • WordPress zorgt er standaard voor dat uitgaande links het “nofollow” attribuut meekrijgen. Op die manier zal Google de links niet volgen en wordt het een stuk minder interessant SPAM te plaatsen op jouw website.
  • Stel in dat je iedere comment manueel wenst goed te keuren. Zo voorkom je ongewenste comments.
  • Schakel het plaatsen van comments uit. Deze instelling treedt alleen in werking voor nieuwe blog berichten, bij reeds bestaande blogs dien je dit manueel in te stellen in het blogbericht zelf.
berichten discussie

11) Stel je robots.txt bestand correct in

Hier wordt het weer even technisch, als beginner sla je dit hoofdstuk best even over.

WordPress voegt standaard een robots.txt bestand toe. In principe hoef je hier als leek dus niet van wakker te liggen. Of je leert zelf een robots.txt maken.

We geven graag nog de waarschuwing mee dat een robots.txt bestand enorm krachtig is, maar je er ook heel wat mis mee kan doen. Je hele website blokkeren voor zoekmachines is eerder de regel dan de uitzondering. Zeker wanneer je dit aanpakt zonder kennis.

Wat doet een robots.txt bestand juist?

Toch even toelichten wat een robots.txt bestand juist doet. Het zet de richtlijnen voor robots uit. Heel concreet zijn dat voornamelijk de crawlers. Herinner je je nog de spinnetjes die het hele internet indexeren? Wel dat zijn ze.

Een robots.txt bestand vertelt waar ze aan mogen komen en waar ze af moeten blijven.

Je stelt een robots.txt bestand op voor alle crawlers, niet alleen die van Google. Je kan zelfs andere regels opstellen voor verschillende crawlers.

12) Menu maken in WordPress

Een menu is, in our humble opinion, het belangrijkste onderdeel van je site. Bezoekers helpen navigeren. Zo vlot mogelijk.

Ook voor Google is je WordPress menu onmiskenbaar belangrijk. Interne links doen heel veel voor je website. En de krachtigste interne links? Die zitten in je menu. Logisch toch?

Je menu, en de links er in, komen op elke pagina terug en helpen om je website te begrijpen.

Een goed menu maakt of kraakt je website architectuur.

Wij schakelen de optie om hoofdpagina’s automatisch toe te voegen aan het menu standaard uit. Aangezien we een duidelijk beeld hebben op onze architectuur en weten hoe alle pagina’s samen hangen kan dat.

Onze menu’s zijn doordacht en wat er in moet staan zetten we er in.

Geen nood dus dat WordPress zelf nieuwe pagina’s toevoegt.

Dit is een voorbeeld. Het uitzicht verschilt naargelang je thema en/of WordPress versie.

menu

Submenu’s: een vloek en een zegen

In WordPress is het mogelijk submenu’s toe te voegen (Afhankelijk van je thema bestaan er zelfs mega menu’s). Daarmee zorg je voor die dropdowns. Op die manier zorg je voor meer links in je menu. Fantastisch, right?

Niet zozeer. We komen wekelijks menu’s tegen met talrijke submenu’s (binnen submenu’s). Wij kunnen er niet aan uit, en Google al helemaal niet.

Wees streng op welke pagina’s je opneemt in je menu en hoe je alles samenbrengt.

De werking van menu’s binnen WordPress

Het is mogelijk om meerdere menu’s te maken. Afhankelijk van je thema wordt een menu op een bepaalde plaats getoond.

Over het algemeen tonen ze je primary menu als het “echte” menu, bovenaan je pagina.

Daarnaast kan je dus zelf nog menu’s maken om ze op allerlei plaatsen te tonen.

Het grote voordeel van een menu is dat je wijzigingen op 1 centrale plaats kan doorvoeren en dan automagisch overal doorgetrokken worden.

SEO proof WordPress installatie op je hosting

WordPress instellen op je hosting is niet voor iedereen even gemakkelijk. In principe zijn het slechts enkele simpele stappen die je moet doorlopen:

  1. Verbind met je FTP server
  2. Upload de WordPress basis bestanden
  3. Maak een databank aan (op je hosting)
  4. Vul de gegevens van je databank in het wpconfig bestand in
  5. Open je website

Easy peasy! Zegt de developer met heel wat jaren ervaring op de teller.

Aangezien je dit toch maar één keer moet doen, laat je dit best doen door een expert. Zo loopt dit stuk vlot.

Staat je WordPress omgeving klaar? Dan kan je beginnen met het technische WordPress SEO luik. Here we go!

1) Zorg voor een SSL-certificaat

Een SSL-certificaat zorgt ervoor dat je bezoekers een beveiligde verbinding leggen met jouw website.

Dit regel je best met je hosting.

Een SSL-certificaat vervalt na een periode. Let er dus op dat je dit opvolgt. Tegenwoordig heb je de mogelijkheid om je hosting dit automatisch te laten regelen. Maar, dat is niet overal het geval.

Wanneer je SSL certificaat in orde is, krijg je een https verbinding in plaats van een http verbinding.

Herinner je je nog de opzet van je www of niet-www variant?

https en http is dus ook zo’n dingetje.

Stel je SSL certificaat in voor je aan je WordPress opzet start. Zo staat vanaf de start alles goed en hoef je niets meer om te vormen achteraf.

Iedere wijziging (zeker op dit niveau) is nadelig voor je SEO.

2) Zorg voor een testomgeving

WordPress draait op thema’s en plug-ins. De basis versie is krachtig, maar tegenwoordig kan je niet meer zonder die aanvullingen.

Je dient je WordPress omgeving regelmatig te updaten. Dat doe je niet alleen voor de beveiliging van je site, maar ook om de nieuwste functionaliteiten te ontvangen.

Een ervaren WordPress developer weet dat er al eens iets mis gaat bij het updaten. Plug-ins die plots niet meer samenwerken, je php versie die niet goed staat …

Allemaal problemen die nadelig zijn voor je zoekmachine optimalisaties.

Werk daarom met een testomgeving. Zo test je updates eerst uit vooraleer je ze op je live-website doorvoert.

3) Optimaliseer de snelheid van je WordPress website

De laadsnelheid van je website is een officiële ranking factor. Toch laden heel wat WordPress websites enorm traag. Al komt dat meestal niet door WordPress zelf.

Een WordPress website in de foute handen wordt traag. Werk daarom met een ervaren developer om je bij te staan. Zeker wanneer je aan de slag wilt met SEO.

Ga samen met je ontwikkelaar kritisch door je plug-ins en thema’s en ontdek wat er beter kan. Of nog beter: wat er weg kan.

 

Zo optimaliseren wij de snelheid van WordPress websites

  • Overbodige plug-ins verwijderen
  • Ongebruikte thema’s verwijderen
  • Plug-ins en thema’s selecteren op basis van code, reviews en aantal installaties
  • Installeren van WP rocket & imagify
    • Optimaliseer afbeeldingen
    • Gebruik lazy loading
    • Kuis je WordPress database op
  • Opbouw van pagina’s nakijken
  • Hosting analyseren
  • PHP versie nakijken
  • Youtube video’s integreren i.p.v. mp4 bestanden
  • Caching gebruiken

Wat doet WP rocket?

WP rocket is een plug-in om je bestanden te optimaliseren.

Maar, moesten we nu juist niet het aantal plug-ins verminderen?!

Klopt! Al gaat WP rocket helpen om het geheel samen te brengen en te optimaliseren.

Vooral het “file optimalization” onderdeel maakt een grote impact.

Met WP rocket optimaliseer je je bestanden, zorg je voor basis caching, maak je lazy loading mogelijk, ruim je je databank op … In het kort is het dus een all-round toolkit om je WordPress sneller te maken.

wp rocket

Tip

Je bestanden hiermee optimaliseren kan je website ook helemaal om zeep helpen. Dan vraagt het wel een technisch expert om dit op te lossen.

Geen paniek, je kan ook kiezen voor de “light” mode of de plug-in weer deactiveren.

Wat doet Imagify?

Imagify is ook een plug-in, weliswaar van dezelfde makers als WP rocket. Net daarom kiezen wij deze bestandsoptimalisatie plug-in boven alle anderen.

Imagify werkt namelijk feilloos samen met WP rocket. Hierdoor is de combo van deze plug-ins enorm krachtig.

Heel concreet zorgt Imagify ervoor dat je foto’s een stuk kleiner worden zonder kwaliteit te verliezen. Dan spreek ik niet over de foto zelf, maar over het bestand van de foto.

Je foto blijft dus even groot en helder, maar zit veel compacter verpakt in het bestand.

imagify

Wat doet caching?

WordPress is een verzameling van bestanden. Remember?

Dat wil zeggen dat elke keer dat jij een pagina aanroept, die pagina opgevraagd, gemaakt en getoond moet worden.

Caching gaat het resultaat (enkel de getoonde versie) opslagen en die onmiddellijk tonen.
Je hoort het al: dat gaat een stuk vlotter en dus win je in snelheid.

Er zijn verschillende soorten caching. Deze worden meestal aangeboden door je hosting partij.

We verkiezen Varnish caching, al verschilt dat voor iedere toepassing

Tip

Caching slaat een versie op. Wanneer je wijzigingen aanbrengt, dien je die caching leeg te maken om je wijzigingen te tonen.

Iedere caching wordt om de zoveel uren automatisch leeggemaakt. Leeg je het niet zelf, dan duurt het gewoon langer voor je wijzigingen zichtbaar zijn.

Wat met een CDN?

Bij het optimaliseren van je website snelheid hoor je de term CDN heel vaak vallen. CDN staat voor Content Delivery Network.

In de basis wil dat zeggen dat je wereldwijd servers in verbinding plaatst. Zij zorgen dan voor een versie van de website/applicatie op de dichtstbijzijnde server.

Voor jou is een CDN 90% van de tijd niet interessant.

Heel wat mensen gaan voorbij aan de bedoeling van een CDN:

Bestanden wereldwijd op een server zo nabij mogelijk beschikbaar maken.

Heb je geen internationale ambities en zit je doelpubliek in België? Dan gaat een CDN niet helpen je website sneller te maken voor je doelpubliek.

Opgelet: Google stuurt zijn crawlers uit vanuit zijn servers, die staan niet altijd in België. Met een CDN kan je website dus wel sneller lijken voor Google. Voor je gebruikers zit er geen verbetering in, voor Google mogelijks wel.

Tip

Kiezen voor een server dicht bij huis kan dus wel helpen om je website sneller te maken. Al zijn daar ook voor- en tegenstanders van.

4) Kies het juiste post type: pagina’s versus posts

Standaard komt WordPress uitgerust met pagina’s en posts (blog artikelen).

Gebruik het juiste type voor de juiste intentie:

  • Een pagina is ook effectief een pagina. Je wil iets tonen, vertellen, verkopen … Het is een vast onderdeel van je site en in principe wijzigt er weinig aan.
  • Posts komen mee in je blog overzicht. Als je mee bent met SEO voeg je daar dagelijks, wekelijks, maandelijks … nieuwe artikelen aan toe. Een post praat dus eerder over informatieve zaken.

Veel verschil voor SEO zit er niet op. Ik heb al websites zien scoren die al hun “blogposts” als pagina’s toevoegen ook.

Voor je eigen overzicht (zeker op lange termijn, waar we voor gaan toch?) maak je best een strenge opsplitsing tussen beide.

Ook Google ziet het verschil. Zeker wanneer je gebruik maakt van structured data om je blogposts aan te duiden. Dan wordt het duidelijk waarom onderscheid belangrijk is.

Tips

  1. Als je permalinks goed ingesteld staan, zit er geen verschil op de url’s van je blogsposts en pagina’s. Tenzij je het specifiek anders hebt ingesteld.
  2. Kies altijd voor de kortst mogelijke url. Let op met WordPress aangezien het systeem standaard je titel omvormt naar de url.

Woocommerce SEO

Wil je in je WordPress website een webshop openen? Dan werk je best met de Woocommerce plug-in.

Omdat de basis hetzelfde is, gelden dezelfde tips & tricks.

Dit voegt Woocommerce toe:

  • Custom post types voor producten en bijhorende categorieën/tags.
  • Attributen om nog meer pagina’s te creëren
  • Code voor de werking van je shop
  • Winkelmandje
  • Afrekenpagina’s en functionaliteit

Wil je graag een aparte gids over Woocommerce SEO? Stuur me een mailtje op axl@digital-climax.be.

Dan boksen we hem in elkaar.

Tip

We hebben een eigen Woocommerce SEO plug-in ontwikkeld om makkelijk long tail zoekwoorden op te pikken.

Interesse om deze mee uit te testen? Stuur me een mail.

WordPress onafhankelijke SEO tips

Deze tips zijn minstens even belangrijk, maar overstijgen de grenzen van WordPress. Ze zijn toepasbaar op alle websites, webshops, CMS’en … Het zijn dus algemenere SEO tips die op meer dan alleen WordPress websites effect hebben.

1) Zorg voor een duidelijke website architectuur

Je hebt ons er al een aantal keer op horen rammen. Je website architectuur is DE basis van je website.

Het is een diagram van hoe je website opgebouwd is en vooral hoe alle pagina’s samenhangen. Interne links zijn hier dan ook een belangrijk onderdeel van.

Het draait om welke soort pagina’s, waar die pagina’s staan (url opbouw), hoe ze samenhangen, waarop ze focussen en belangrijker waarop ze niet focussen.

Door te beginnen met het schetsen van een globaal overzicht verduidelijk je je focus.

Zo weet je welke zoekwoorden je waar target en hoe.

Hoe begin je aan een website architectuur?

Een website architectuur stel je samen nog voor de eerste lijn WordPress code geschreven is. Het kan zelfs zijn dat je architectuur je verplicht een ander CMS te kiezen.

Een website architectuur maken is niet meer dan uittekenen welke pagina’s je waar zet en hoe ze verbonden zijn.

Dit zijn de 2 zaken die je nodig hebt:

Als je al die zaken hebt, krijg je een duidelijk beeld op waarop je wilt inzetten en wat daarvoor nodig is.

Met die data stel je content clusters samen. Dat zijn mini architectuurtjes binnen je groter geheel.

Breng alle data samen en werk een architectuur, plan of mindmap uit voor je site. De benaming mag je zelf kiezen.

Tip

Wil je een SEO specialist inschakelen? Doe dat dan voor je je webdeveloper opbelt. Zo zetten ze de lijnen uit, helpen ze bij het kiezen van je webdeveloper, volgen ze de developer op en begeleiden ze de SEO migratie.

2) Maak gebruik van interne links

Een website architectuur maak je duidelijk met interne links. Dat zijn links binnen je eigen website. Van de ene pagina naar de andere.

Ze helpen je bezoeker doorklikken naar andere interessante content.

Daarnaast begeleiden ze de crawlers van Google naar andere content om te indexeren.

De anker tekst die je gebruikt speelt hierin een enorme rol. Die vertelt aan Google namelijk waarover de gelinkte pagina gaat.

Interne links toevoegen in WordPress

Een interne link toevoegen in WordPress werkt net zoals in Word.

  1. Selecteer je anker tekst (de tekst waarop je een link wil plaatsen)
    a. Kies deze strategisch
  2. Klik op link invoegen
  3. Voeg een link toe
  4. Kies de instellingen van je link
interne links
interne links toevoegen

Tip

Vergeet niet om interne links toe te voegen naar je nieuwe posts in oudere berichten. Die oudere berichten zijn vaak al geïndexeerd en worden regelmatig opnieuw gecrawld. Zo vindt Google je nieuwe content snel terug.

3) Gebruik Google Search Console

Google Search Console is een tool van Google zelf. Deze tool bezorgt je data over je (WordPress) SEO resultaten.

Je volgt er heel wat interessante zaken in op:

  • Zoekwoorden waarop je scoort
  • Aantal klikken en vertoningen van zoekwoorden en hun gemiddelde positie
  • Geïndexeerde pagina’s
  • Je sitemap indienen
  • Structured data (problemen) op je website
  • Backlinks (al is dit een beperkt overzicht)
  • Website snelheid indicatoren
  • Content verwijderen uit Google

Deze tool is zo uitgebreid dat we er een aparte content cluster van gemaakt hebben:

Ontdek alles over Google Search Console

4) Vermijd duplicate content

Duplicate content is het fenomeen dat meerdere pagina’s scoren op eenzelfde zoekwoord. Google weet dan niet goed welke pagina het meest relevant is en wisselt dan maar tussen alle opties.

Hierdoor scoort geen enkele pagina echt hoog en zie je mindere resultaten.

Het is dus geen straf van Google omdat je content gekopieerd en geplakt hebt van een andere site. Al is dat ook iets dat we sterk afraden. Daar kan je wel op afgestraft worden. En niet alleen door Google.

Je zorgt er dus voor dat iedere pagina een duidelijke focus heeft en er geen (interne) concurrerende pagina’s zijn.

Logisch toch?

Tip

Met een goede website architectuur, die voor iedereen helder is en effectief nageleefd wordt, heb je geen kans op duplicate content.

5) Kies een strategische domeinnaam

Een ‘exact match domeinnaam’* heeft nog steeds een voordeel. Niet meer zoveel als 20 jaar geleden maar, je hebt nog steeds een streepje voor.

*Je zoekwoord verwerken in je domeinnaam

Nuance

De nuance die we je graag meegeven is dit: SEO is niet de enige vorm van marketing. Ook branding, e-mail en advertenties draaien mee in je (online) marketing boek.

Dat hoop ik alleszins.

Daarom kies ik liever voor een sterke naam met een leuke branding dan een domeinnaam puur voor SEO.

Ook dit is afhankelijk van je strategie. Ga je all-in op SEO dan valt de weegschaal weer de andere kant op.

WordPress SEO plug-ins

Goed, je hebt een stevige basis verwerkt. Laat ons nu de praktische kant bekijken. Beginnend met de SEO plug-ins die je kan installeren om de mankementen van WordPress zelf te overkomen.

Een goede SEO plug-in bevat volgende functionaliteiten:

    1. Automatisch XML sitemap genereren
    2. Meta titels en beschrijvingen toevoegen
    3. Structured data toevoegen
    4. Afbeeldingen SEO instellen
    5. Redirects instellen

Er zijn nog heel wat functionaliteiten die een SEO plug-in toevoegt. Al merken we op dat je die zaken beter zelf instelt (denk aan een robots.txt of .htaccess bestand) of externe tools gebruikt (voor content analyse, Analytics & Search Console koppelen… bijvoorbeeld)

Een SEO plug-in is nodig en extreem handig, maar geen vervanging van je SEO tools. Die gaan (als het goed is) een stuk dieper en helpen je inzichten verzamelen.

Een SEO plug-in dient in onze ogen om die inzichten praktisch & technisch uit te kunnen werken.

Een overzicht:

    1. SEOpress (onze go-to plug-in)
    2. Rankmath
    3. Yoast SEO
    4. All-in one SEO

Waarom SEOpress?

SEOpress is een krachtige SEO-plugin met propere code. Je kan veel met deze plug-in, heel veel.
Ontdek SEOpress

Breadcrumbs

Breadcrumbs zijn een belangrijk item voor je WordPress SEO.

Ze helpen met automatisch interne links toevoegen. Daarmee dragen ze bij aan de verduidelijking van je website architectuur. Zowel voor Google als je gebruiker. Die laatste gebruikt ze vooral om te begrijpen waar op de website ze ongeveer zitten.

Algemene SEO plug-in tips

Ga eens rustig door alle instellingen. Controleer of alles (wat relevant is) ingesteld is. Zo zorg je onmiddellijk voor een eerste optimalisatie.

Koop daarnaast de premium versie aan. SEO vraagt een investering. Een SEO plug-in met een jaarlijkse prijs van +-€100 is een goede investering.

Als laatste raden we je aan om de groene bolletjes te negeren. Ze vertellen je de basis, maar het is niet omdat alle bolletjes in je SEO plug-in of tool op groen staan dat je ook automatisch hoog zal scoren.

Gebruik je eigen inzicht, verzamel data, breng alles bij elkaar en werk aan een website voor je bezoekers. Dan volgt Google automatisch.

Note

Niet bereid de premium versie aan te kopen of iets te investeren in je SEO? Ga dan terug naar de SEO mindset.

SEO vraagt tijd & centen. Je kan heel wat centen besparen, maar je dient echt wel een minimum aan budget te voorzien.

WordPress SEO tips

1) Stel sterke title tags & meta beschrijvingen in

Je title tag of pagina titel is de titel die effectief in Google getoond wordt. Je meta beschrijving is het stukje tekst dat eronder te lezen valt.

Deze 2 items bepalen dus hoe jouw website verschijnt in de zoekmachines.

Je zet deze vooral in om je Click Trough Rate te verhogen.

De page title en meta description bevatten uiteraard je zoekwoord.

Hun voornaamste doel is echter om zoekers te helpen beslissen of ze op jouw resultaat doorklikken. Zorg er dus voor dat je de bezoeker aanspreekt, unieke punten aanhaalt en zorg dat je de essentie samenvat.

Je sluit je meta description best af met een Call to Action.

Note

Met de opkomst van AI durft Google je title tag en meta description al eens te herschrijven. Het kan dus zijn dat wat jij instelt niet effectief getoond wordt in de zoekmachine.

2) Gebruik headings

Headings, oftewel titels en subtitels, brengen structuur en rust in je artikels. Stel je deze tekst maar eens voor als gewone platte tekst. Dat zou niemand lezen.

Door het lezen van een heading weet je precies waarover de content gaat. Op basis daarvan bepaal je of je dit stuk leest of hier al genoeg over weet en naar het volgende gaat.

  • <h1>: Maximaal 1 per pagina, dit is de hoofdtitel van je pagina en beschrijft het algemene doel. Verwerk hier zeker je zoekwoord in.
  • <h2>: De standaard tussentitel waarmee je de grote blokken opdeelt. Deze bevatten je zoekwoord maar dat is geen verplichting voor iedere H2 titel.
  • <h3>: Wil je nog onderverdelingen maken dan kijk je naar de H3 titel.
  • <h4>: Deze gebruiken we zelden. Af en toe is het echter nodig om nog eens een onderverdeling te maken.
  • <h5>: Deze gebruiken we echt nooit
  • <h6>: Deze al helemaal niet

Het belangrijkste hierbij is dat je de hiërarchie respecteert. Een H2 titel bevat verschillende kleinere titels. Van zodra je overgaat naar een nieuwe H2 is dat een nieuw hoofdstuk dat opnieuw kleinere titels kan bevatten.

Haal ze vooral niet door elkaar.

3) Content design

SEO en content gaan hand in hand. Ze zijn onafscheidelijk. Met content bedoelen we niet ‘platte tekst in een lelijke website gegooid’.

Wij vertrekken voor SEO vanuit het standpunt om jouw toekomstige klanten te helpen. Door hen te helpen, overtuigen ze zichzelf van jouw product, kennis of service.

Dat doe je niet met een platte tekst. Je gebruikt tussentitels en geeft de content een mooie opmaak.

Zorg voor afwisseling met foto’s, icoontjes, kaders …

Daarnaast creëer je rust in je content met witruimte. Zorg ervoor dat de lezer weet wat bij elkaar hoort en belangrijker: wat niet.

Witruimte is essentieel om lezers rustmomentjes te gunnen en betrokken te houden.

Of had je nu echt gedacht dat je een draak van een tekst met heel wat woorden op elkaar geplakt tot op het einde ging lezen zonder zelfs maar te denken aan punten en komma’s? Dat doet toch niemand. We zijn op zoek naar leuke copy met relevante inhoud. Witruimte is een extra meerwaarde die we in dit stuk niet geheel onbewust vergeten zijn. Net daarom hameren we zelf zo op content design. Het is een stuk leuker als je content er goed uitziet en nuttig is. Een hele hoop platte tekst bij elkaar gegooid, zoals hier het geval is, leest niemand. Toch niet graag.

Bovenstaande overgeslagen? You get the point?

Wordcount tip voor WordPress SEO

De wordcount is een controversieel item in SEO. Onderzoek heeft uitgewezen dat langere content hoger scoort.

Dus nu schrijft iedereen blogs met zo veel mogelijk woorden.

Fout.

Wat die onderzoeken écht bewezen hebben? Complete teksten scoren beter.

Niet meer of niet minder.

Je moet dus niet op zoek gaan naar een zo lang mogelijk tekst met zoveel mogelijk woorden.

De kunst bestaat er juist in om zoveel mogelijk te zeggen in zo min mogelijk woorden.

Door een artikel te maken dat echt alles, maar echt alles omvat kom je aan heel wat woorden.

Blijf niet doordrammen over een onderwerp.

Kom tot de essentie, lever meerwaarde en op naar het volgende.

Afbeeldingen optimaliseren in WordPress

Afbeeldingen optimaliseren is belangrijk voor iedere site. Vooral bedrijven die een visueel product verkopen hebben hier baat bij. Afbeeldingen SEO is dan ook grotendeels hetzelfde.

Het rust op:

    • Alt-tag
    • Title-tag
    • Bestandsnaam
    • Bestandsgrootte

In WordPress stel je de alt-tag en title-tag in in de media library.

De bestandsnaam bepaal je uiteraard op voorhand. Wanneer je een bestand 2 keer upload, voegt WordPress automatisch cijfers toe achteraan de bestandsnaam. Logisch, aangezien ze anders het juiste bestand niet meer terugvinden. Let hier dus goed mee op.

Toevoegingen vermijd je door je oud bestand eerst te verwijderen.

Met een tool als Imagify verklein je je bestanden makkelijk, zonder zichtbaar kwaliteitsverlies.

Op die manier heb je alle SEO optimalisaties voor je WordPress afbeeldingen uitgewerkt.

Note

Afhankelijk van je thema en SEO plug-in worden die instellingen overschreven op andere plaatsen.

Controleer dus steeds goed of je tags correct ingesteld staan. Dat doe je door je website te controleren langs de voorkant, best wanneer je niet ingelogd bent.

 

Makkelijk toch?

Note

Afhankelijk van je thema en SEO plug-in worden die instellingen overschreven op andere plaatsen.

Controleer dus steeds goed of je tags correct ingesteld staan. Dat doe je door je website te controleren langs de voorkant, best wanneer je niet ingelogd bent.

WordPress SEO strategie opstellen

Ah de SEO strategie, het favoriete onderdeel van Axl.

3 factoren hebben invloed op de SEO strategie voor WordPress websites:

  • Waar sta je vandaag?
  • Waar wil je naartoe?
  • Wat heb je nodig om daar te geraken?

Gooi die zaken samen en er komt een mooie strategie uit.

De 4de factor die we in overweging nemen is ervaring. Na talrijke jaren in SEO-land zien we een stuk sneller de opportuniteiten, moeilijke zoekwoorden, stevige concurrenten …

Dat wil niet zeggen dat je die zelf niet kan vinden. Het zal alleen meer tijd en bijsturing vragen.

Praktische uitwerking

0)     0-meting

Begin met je huidige positie te bepalen. Hoe hoog scoor je vandaag? Hoe zit je website in elkaar? Zowel de architectuur als de technische basis. Heb je alle tools opgezet?

Breng alles in kaart, dan heb je een basis om op te bouwen.

1)     Zoekwoorden onderzoek

Een zoekwoorden onderzoek helpt je te zien op welke zoekwoorden je vandaag scoort, op welke nog niet en op welke zoekwoorden je concurrenten scoren.

Daaruit leer je heel wat en kan je een lijst met zoekwoorden samenstellen.

2)     Concurrentie analyse

In een concurrentie analyse bekijk je wie je concurrenten zijn en hoe ze scoren. Hun zoekwoorden ken je al. Daaruit leid je af welke zoekwoorden haalbaar zijn en welke (momenteel) nog te ambitieus zijn.

Let voor al op de ‘momenteel mogelijk’.

Alle begin is moeilijk. Ook in WordPress SEO bouw je aan een sneeuwbal die dient te groeien. Hoe groter je sneeuwbal is, hoe makkelijker die zal rollen.

Zoekwoorden die vandaag onhaalbaar zijn, zijn dat binnen 2 jaar misschien niet meer. Je harde werk en continue optimalisaties werpen hun vruchten af.

En ja, SEO mikt op lange termijn. De eerste resultaten mag je al na 3 – 6 maanden verwachten. Termijnen van 2 – 5 jaar zijn geen uitzondering.

Blijven focussen op waarde en kwaliteit is de boodschap.

Tips voor je WordPress SEO strategie

Een strategie is een leidraad.

Bekijk het als een vliegtuig dat van Brussel naar New York vliegt.

De route is bepaald. Alleen is het onmogelijk exact die route te vliegen voor een vliegtuig.

De automatische piloot maakt voortdurend kleine bijsturingen om zo goed mogelijk op koers te blijven.

Hoeveel je het vliegtuig laat afwijken, bepaalt de omweg die je maakt.

Stel een SEO strategie op en stuur voortdurend bij. Niemand heeft een glazen bol, maar zolang je je SEO strategie uitwerkt, leer je bij en beweeg je vooruit.

En ik cirkel nog even terug dat ervaring een heel stuk helpt om sneller te zien wat werkt.

Concrete tips die je hieruit kan halen:

    1. Begin met long-tail zoekwoorden
      Dat zijn zoekwoorden met weinig zoekvolume op, meestal bestaan ze uit meerdere woorden (denk aan vragen). “Veiligheidsschoenen” is de short tail variant van het long-tail zoekwoord “welke veiligheidsschoenen draag ik in de bouw?”
    1. Focus op lokale SEO voor quick wins
      Shortcuts bestaan niet in SEO, quick wins zeker wel. Zo is lokale SEO een stuk toegankelijker. Begin met ranken in je eigen gemeente en omstreken. Voor heel wat winkels is dat trouwens ook de enige SEO strategie die echt rendeert.

Tip

Doe je zoekwoorden onderzoek ook in andere talen en zorg voor een duidelijke briefing naar je vertaler. Het zou zonde zijn om in de ene taal all-in te gaan op SEO en de andere dan te negeren, toch?

WordPress website SEO vriendelijk vertalen

Heel wat WordPress websites, en websites in het algemeen dienen beschikbaar te zijn in meerdere talen.

Dat brengt heel wat SEO uitdagingen met zich mee.

En ja, dit stuk zien we aan de lopende band mis gaan.

Een WordPress website SEO-proof vertalen is een technisch huzarenwerkje.

Enkele aandachtspunten:

  • Vermijdt externe services die je website vertalen en beschikbaar maken via Javascript. Google ziet daar namelijk niets van.
  • Kies voor een goede set-up: werk altijd met subfolders of aparte domeinen voor je vertalingen. Zo heb je aparte url’s per taal, en je weet nog: een aparte url is indexeerbaar en kan je dus verkeer opleveren.
  • Stel je hreflang tags correct in.

Onze favoriete vertaal plug-in voor WordPress is WPML (WordPress Multilingual).

Niet de meest gebruiksvriendelijke (zeker in het begin).

Maar, wel die met de meeste functionaliteiten. Je kan hem dan ook helemaal fine tunen op jouw situatie.

Gelukkig hebben ze heel wat documentatie om je op weg te helpen.

Neem hier je tijd voor of laat je bijstaan door een ervaringsdeskundige.

TODO’s voor je WordPress website

Je website staat ondertussen technisch op punt, je strategie ligt en je weet waarop te letten.

Tijd om nog 2 enorm belangrijke todo’s te introduceren voor je WordPress SEO:

  1. Content schrijven
  2. Off page SEO

Je weet nog dat SEO rust op 3 pijlers: techniek, content en autoriteit.

Je WordPress site mag dan alle SEO regeltjes volgen, als de content niet goed staat geraakt hij nooit bovenaan

Daarnaast heb je ook backlinks (off page SEO) nodig om je autoriteit op te bouwen.

Om hoger te scoren met je WP site moet je dus zowel aan je website, in je website en naast je website bouwen.

Je volledig inlezen in deze SEO stappen?

Audit van je WordPress omgeving

Nu je WordPress omgeving op staat, is het belangrijk deze nog eens grondig te inspecteren. Niet eenmalig, maar op regelmatige basis.

Wij grijpen al snel terug naar Screaming frog voor een eenmalige in-depth audit. Zo controleren we snel of de basics goed staan en of we nog ergens dienen in te grijpen.

Daarnaast zetten we standaard een audit op in Ahrefs. In Cé controleren beide audits op dezelfde zaken, technische foutjes. Toch komen er af en toe andere dingen naar boven.

Kosten-baten is Screaming frog de beste investering om te maken.

Tip

Je kan de Ahrefs SEO audit wekelijks laten lopen, zo heb je een continue opvolging van je technische basis. Gaat er iets mis, dan pik je het snel op.

Google Search Console geeft je op iets langere termijn inzichten. Die tool moet eerst data verzamelen alvorens je er iets uit kan leren.

Deze tool brengt zowel technische zaken als content en autoriteit werkpunten naar boven. Je krijgt ze niet voorgeschoteld als inzichten. Search Console bezorgt je de data om inzichten te verzamelen.

Verwacht dus geen concrete actiepunten.

Tip

Ga ook af en toe eens door je website. Doe je voor als bezoeker die voor het eerst op je site komt. Zo haal je er vaak nog UX optimalisaties uit of fouten die technisch gezien wel kloppen, maar toch niet helemaal zijn wat ze moeten zijn.

Voorbeeld: een link naar de verkeerde pagina, die werkt gewoon en geeft geen technische fouten, maar is wel effectief fout.

WordPress SEO loop

Staat alles op punt? Dan heten we je graag welkom in de SEO loop.

Afhankelijk van je budget ga je dagelijks, wekelijks of maandelijks aan de slag met je SEO.

Plan regelmatig taken in ter controle en optimalisatie van je website.

Acties op regelmatig op te volgen:

  1. Content optimaliseren: Zijn er toevoegingen, andere verwoordingen, meer focus punten … om je content te verbeteren. Denk hier vooral aan je toekomstige klant. Uiteraard mag je af en toe je zoekwoord er eens tussen plaatsen.
  2. Nieuwe content uitwerken: Je hoeft niet elke maand minstens 1 blog te publiceren. Zeker niet als ze niet relevant zijn. Het is waar, nieuwe content helpt je vooruit. Wel alleen als die in je SEO strategie past, een zoekwoord target en kwalitatief is. Schrijven om te publiceren doet niemand een plezier.
  3. Zoekwoorden tracken: Gebruik een rank tracker om de posities van je zoekwoorden te volgen. Zo zie je welk effect je optimalisaties hebben, positief of negatief.
  4. Wijzigingen bijhouden: houdt iedere wijziging aan je site nauwgezet bij. Excel werkt hier prima voor. Zo kan je stijgingen of dalingen terugbrengen tot je optimalisaties. Hieruit leer je wat werkt en wat niet werkt. In dat laatste geval kan je zaken terugdraaien.
  5. Website updaten: je WordPress website updaten is essentieel. Het zorgt ervoor dat je website performant en veilig blijft. Onrechtstreeks heeft dat dus een invloed op je SEO.
  6. Linkbuilding: Ga actief op zoek naar nieuwe backlinks. Controleer je concurrentie, houdt je markt in het oog, netwerk met collega ondernemers … Kwalitatieve content trekt dan wel “vanzelf” backlinks aan, een duwtje in de rug kan nooit kwaad.

Hoe wij inpikken met SEO op je WordPress site

Digital Climax is een SEO bureau. Dat wil zeggen dat we focussen op SEO. Een rijk verleden in het bouwen en optimaliseren van WordPress websites is daarin mooi meegenomen.

Hier en daar wagen we ons nog wel eens aan een WordPress website. Al moet dat in het SEO traject passen.

Laat me dat even toelichten:

We werken steeds in 3 fasen:

  1. SEO opstart
  2. Technische optimalisatie
  3. SEO loop

1) SEO opstart

Tijdens de SEO opstart leren we je bedrijf in detail kennen. Wie is je doelgroep? Welke kennis is er aanwezig? Welke vragen stellen (potentiële) klanten? Hoe bereiken jullie hen vandaag? Waarop zoeken die klanten? Wat doen concurrenten?

Allemaal vragen die we beantwoorden tijdens de opstart.

We gaan eenmalig aan de slag en zorgen ervoor dat we het bedrijf en de markt door en door kennen.

Dat is een investering langs 2 kanten. Hoe beter we hierin mee zijn, hoe beter we de strategie kunnen afstemmen.

Deliverables:

  • 0-meting
  • Zoekwoorden onderzoek
  • Concurrentie analyse
  • Website architectuur
  • SEO strategie
  • TODO’s en prioriteiten
  • Conversietracking
  • Google mijn bedrijf optimaliseren/instellen

2) Technische optimalisatie

Nu duiken we in de technische kant van je site. We kijken onder de motorkap en komen met concrete punten om te optimaliseren.

Die punten nemen we op met je webdeveloper en vragen een offerte om deze te laten aanpakken. Afhankelijk van de kosten ten opzichte van de baten, laten we zaken doorvoeren.

Soms komt het voor dat er iets niet helemaal goed zit, maar de kost of het risico om dit aan te pakken zodanig hoog ligt dat we hiermee dienen te werken.

Dat is exact de reden waarom je in SEO nooit een eenduidig antwoord krijgt maar standaard “hangt ervan af” naar je hoofd geslingerd krijgt.

Dat maakt het complex.

Als het echt te erg gesteld is met je site, laten we een nieuwe bouwen. Dat proces begeleiden we vanaf stap 1 zodat het nu wel goed zit. En ja dan raden we steeds een WordPress website aan. De redenen daarvoor heb je hierboven al gelezen.

Deliverables:

  • Technische audit
  • Verbeterpunten
  • Communicatie & opvolging met webdeveloper

3) SEO-loop

Met een stevige basis en heel wat kennis beginnen we dan aan de maandelijkse samenwerking. Daarin gaan we content produceren, backlinks verzamelen en houden we uiteraard de technische kant in het oog.

In deze fase gaan we de opgestelde strategie effectief uitwerken.

Deliverables:

  • Content creatie
  • Backlinks verzamelen
  • Copy writing
  • Optimalisaties (technisch en content wise)

Communicatie

Communicatie staat bij ons voorop. SEO is complex en jij focust op het overkoepelende plaatje. Wij zorgen ervoor dat je mee bent in elke stap. Zo weet je wat we doen, waarom we het doen en welk effect het heeft.

Dat begint tijdens de opstart en zet zich voort tijdens de maandelijkse samenwerking met een maandelijkse call waarin we alles doornemen.

Zo weet je ook effectief wat er speelt in plaats van een standaard rapportje met nietszeggende cijfers te ontvangen. Want eerlijk, dat lees je toch niet meer na maand 3.

Let op: We kunnen niet op een eiland werken. Je SEO uitbesteden vraagt een investering in tijd en budget.

Uiteraard beperken we dat tot een minimum. Maar jij kent de markt, je product en je klant. Die kennis moet vertaald worden naar sterke landingspagina’s, blogs …

Jij leeft je bedrijf, wij willen die info brengen aan leken en zorgen dat die gevonden wordt.

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.