Google introduceert EEAT

E-A-T kennen we al een hele tijd. Die 3 letters staan voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Daar voegde Google recent een extra E aan toe voor Experience. Sinds december 2022 kijkt de zoekmachine dus naar EEAT om de kwaliteit van je website te bepalen.

Heel concreet zijn dit de richtlijnen die de Search Quality Raters meekrijgen om websites te beoordelen. Dat zijn mensen van vlees en bloed die websites bekijken en bepalen of ze kwalitatief zijn. Met hun input verbetert Google het algoritme.

Impact van EEAT op de resultaten

Google wil kwalitatieve content zien, daar hameren we al jaren op. EEAT definieert wat content kwalitatief maakt.

Note

EEAT signalen beïnvloeden je rankings niet direct. De mensen die sites beoordelen geven hun input, die input gaat in 1 groot systeem en leert zo bij wat kwalitatief is en wat niet. Daarna past het systeem rankings aan op basis van de globale input.

Experience

Kwalitatieve content toont vaak de ervaring van de schrijver aan. Denk aan delen hoe je iets gedaan hebt, eigen foto’s gebruiken, je ervaring delen… Je content bewijst zo dat je niet over een concept spreekt maar over iets dat je effectief gedaan of meegemaakt hebt.

Expertise

Hierin beantwoord je de vraag of de auteur expertise heeft in het topic. Hebben ze kennis van zaken, opleidingen en credibiliteit om over het onderwerp te spreken.

Authoritativeness

Autoriteit gaat vooral over je reputatie. Wat zeggen anderen over jou. In realiteit is dit vooral gebaseerd op backlinks. Durf ook verder kijken naar je sociale media, mailings, … Die laatste hebben dan geen directe impact op je positie, marketing draait om meer dan alleen SEO.

Trustworthiness

De overkoepelende betrouwbaarheid factor brengt alles samen. De raters kijken naar wie de content schreef, de content zelf en de website in zijn geheel.

Al die factoren samen bepalen of een website te vertrouwen is. Het draait hier dus niet enkel om dat specifiek artikel maar om je hele website.

EEAT samengevat

In grote lijnen komt het erop neer dat je geen content dient te braken. Schrijf over onderwerpen die je kent, waar je iets over kan vertellen en vooral herkauw niet gewoon wat de concurrentie zegt. Voeg kennis en expertise toe.

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.