AI copywriting voor SEO met ChatGPT

Waarom onze AI-concurrent geen concurrent is

2023 was het jaar waarin AI doorbrak bij het grote publiek. In november 2022 stelde OpenAI haar chatbot ChatGPT gratis beschikbaar voor wie een account aanmaakt. Die leek elke vraag te beantwoorden met een duidelijke, heldere en leesbare tekst.

Het duurde niet lang of AI copywriting brak massaal door. ChatGPT werd gebruikt voor het schrijven van opstellen, blogposts en zelfs boeken. Doodsklokken luidden het einde van de copywriter in.

Gelukkig loopt het helemaal niet zo’n vaart. Uit alle experimenten met ChatGPT is namelijk gebleken dat het model zijn beperkingen heeft en daar voorlopig ook redelijk hard op botst.

De bot genereert content op basis van de vraag van de gebruiker en van wat er al online over geschreven is. Maar een onzorgvuldige vraag of onzorgvuldige bronnen leiden vaak tot onbruikbare teksten.

AI gegenereerde copy moet je nog altijd controleren op onwaarheden, filteren op online plagiaat en herschrijven in de tone-of-voice van jouw onderneming. Enter the copywriter!

ChatGPT is dan ook geen vervanger voor menselijke copywriting, wel een hulpmiddel waarmee we efficiënter werken. De saaie taken besteden we uit, zodat wij ons helemaal focussen op het creatieve.

ChatGPT voor SEO copywriting

Hoe ChatGPT jou helpt met AI copywriting

SEO teksten dienen om mensen op een organische en duurzame manier naar jouw website te halen. Je schrijft een tekst die antwoord biedt op hun vragen, gebaseerd op de zoekwoorden die zij ingeven. Yep, SEO teksten schrijven is hard labeur. Ze uitbesteden aan een gespecialiseerd SEO bureau is dan ook een verstandige keuze. Contacteer ons om jou te helpen.

Wie zich toch zelf aan AI copywriting zet, opent ChatGPT. Zoekwoorden zoeken, research doen, een structuur uitschrijven, meta data genereren, CTA’s bedenken… Bij bijna elke stap in het proces roep je de hulp in van de chatbot. De uitzondering is het schrijven zelf, waar jij de copy aanvult met je expertise, ervaring en autoriteit om vertrouwen op te bouwen, volledig in lijn met E-E-A-T. Zo creëer je helpful content waar Google én je doelpubliek helemaal gek op zijn.

Behandel ChatGPT als elke andere SEO copywriter

En dan bedoelen we niet het kantoor binnen stormen, brullen “waarom staan we nog niet op 1!?”, dertien schabouwelijke pagina’s tonen die MOETEN scoren, de deadline vastpinnen op “gisteren” en vlak voor het dichtslaan van de deur nog meedelen dat de toch al niet royale betalingen wat vertraging hebben opgelopen.

Nee, beschouw ChatGPT liever als een in-house persoonlijk assistent voor al je schrijfopdrachten. Net zoals een SEO copywriter van vlees en bloed heb je voor AI copywriting een duidelijke briefing en zoveel mogelijk details nodig. Voorzie de chatbot dus van alle informatie over jouw doelgroep, jouw tone-of-voice, jouw zoekwoorden, de lengte, de structuur en het doel van je tekst, de vorm waarin hij verschijnt…

copywriter meme

Voorbeeld

Liever niet: “Schrijf een LinkedInpost over de opening van een nieuwe meubelzaak.”

Betere optie: “Schrijf een engagerende LinkedInpost van maximum 200 woorden over de opening van Meubels & Meer. Meubels & Meer is een nieuwe meubelwinkel in Hasselt die zowel nieuw meubilair als tweedehands meubilair verkoopt. De doelgroep zijn mensen ouder dan 35 jaar in een straal van 25 kilometer rond Hasselt. Zorg voor een tekst die interesse opwekt en lezers aanzet om te klikken op de link naar de homepage van Meubels & Meer. Gebruik een speelse vertelstijl.”

AI copywriting: eerste poging van ChatGPT om een LinkedInpost te schrijven
AI copywriting: tweede poging van ChatGPT om een LinkedInpost te schrijven

 

De eerste versie is een samenraapsel van clichés en platitudes, met alleen namen, data en adressen die de ene meubelzaak van de andere onderscheiden. Maar met nog wat schaafwerk aan de tweede versie heb je op relatief korte tijd een catchy LinkedInpost klaarstaan, zonder dat je hele netwerk doorheeft dat je wat AI-hulp gebruikte.

AI copywriting voor SEO-teksten: zo begin je eraan

ChatGPT is inzetbaar voor verschillende stappen in het creëren van nieuwe content. In de voorbeeldkaders vind je telkens een prompt die je makkelijk aanpast aan jouw specifieke vraag.

Zoekwoorden onderzoek

De onderwerpen en insteken voor je teksten haal je uit een zoekwoorden onderzoek. Deze prompt levert je onmiddellijk inspiratie met zoekwoorden over jouw product of dienst. Natuurlijk toets je die nog zelf af aan het zoekvolume en de moeilijkheid om te scoren. Je hebt liefst hogere zoekvolumes en een lagere ‘keyword difficulty’ (KD).

Voorbeeld

“Geef me een lijst van [aantal] zoekwoorden over [onderwerp].”

Minstens even belangrijk als zoekwoorden is de zoekintentie. Wat is de vraag achter de vraag? Googlet iemand om producten te vergelijken, om snel antwoord te krijgen of om meer informatie te ontdekken? Zoekintentie verdelen we onder in verschillende categorieën, een taakje waarmee ChatGPT je prima helpt. Stem je inhoud af op de zoekintentie en kijk na of die overeenstemt met de content op de SERP, de pagina’s met zoekresultaten.

Voorbeeld

“Groepeer de volgende zoekwoorden op basis van zoekintentie: informatief, navigerend, commercieel, transactioneel: [zoekwoorden].”

ChatGPT zoekwoorden onderzoek oplijsting

 

Tien zoekwoorden waarvan je het zoekvolume en de moeilijkheid gaat onderzoeken, netjes ingedeeld volgens zoekintentie, met bovendien extra duiding bij de transactionele zoekintentie. Dank je wel, ChatGPT!

ChatGPT zoekwoorden per zoekintentie

Research

Voor de inhoud van je tekst vertrek je vanuit je eigen expertise, ervaring en autoriteit. Toch is het nooit fout om te kijken wat anderen al geschreven hebben. Niet om klakkeloos over te nemen en duplicate content te produceren, wel als inspiratie en aanvulling. Bij lange teksten is dat een tijdverslindend klusje. Probeer daarom eens deze prompt.

Voorbeeld

“Maak een samenvatting van maximaal 150 woorden van onderstaande tekst: [gekopieerde tekst].”

Een andere mogelijkheid is de tekst ingeven in ChatGPT en er vervolgens vragen over stellen, alsof je een gesprek voert met de oorspronkelijke auteur.

Structuur uitschrijven

Met je zoekwoord in je achterhoofd, je ervaring in je vingertoppen en een heleboel inspiratie in je rugzak sta je te trappelen om te beginnen schrijven. Onze tip: leg eerst de structuur van je tekst vast. Zo krijg je een beter beeld waar welke headings komen. Die zijn belangrijk voor de leesbaarheid én voor crawlers die je tekst indexeren. Vind je het lastig om zelf een structuur vast te krijgen? Dan vraag je toch gewoon even een aanzet.

Voorbeeld

“Geef me een uitgebreide outline, inclusief H2- en H3-koppen, voor een artikel met als titel [jouw titel]. Zet bij elke kop 2 bullet points met onderwerpen om dieper op in te gaan.”

Schrijven

Eindelijk! Laat die woorden maar uit je toetsenbord vloeien. Je vult je structuur in met al jouw kennis en voorbeelden. Daarbij maak je natuurlijk gebruik van onze 7 Word tips. Last van writer’s block? Of op zoek naar een formulering die je net niet te pakken krijgt? Dan switch je even naar ChatGPT, jouw AI copywriting tool.

Voorbeelden

“Geef me drie verschillende metaforen voor een artikel over [onderwerp]. De metaforen moeten mijn tekst levendiger en kleurrijker maken.”

“Geef me 3 verschillende varianten voor onderstaande tekst. Schrijf elke variant in een andere stijl. [jouw tekst]”

ChatGPT tekst in drie verschillende stijlen
ChatGPT drie metaforen voor hetzelfde onderwerp

 

Jouw inhoud in drie verschillende stijlen zien biedt voldoende inspiratie voor een inventieve herschrijving. De metaforen zijn enigszins poëtisch maar opnieuw goede aanzetten om je copy wat op te fleuren.

Nalezen

Klaar! Nog even online zetten en op naar het volgende. Dan sla je wel een belangrijke stap over. Niets storender en onprofessioneler dan een ontbrekend woord of een dt-fout in je tekst. Ben je niet helemaal zeker van je schrijfvaardigheden of vind je het lastig om je eigen copy te controleren, besteed die opdracht dan liever uit.

Voorbeeld

“Neem de rol aan van een professionele redacteur en redigeer onderstaande tekst. Haal spelfouten eruit en controleer de grammatica. Zorg voor een vlot lezende tekst: gebruik korte en duidelijke zinnen, helder en eenvoudig taalgebruik, en een goede structuur. [jouw tekst]”

Meta data en social media copy

ChatGPT biedt ook inspiratie voor short copy zoals een page title, een meta description of tekst voor sociale media. Die moeten een bepaalde lengte hebben en mensen overtuigen om door te klikken, dus zorg ervoor dat de chatbot daarmee rekening houdt.

Voorbeeld

“Geef me [aantal] [SEO-titels/meta descriptions/tweets] van maximaal [60/155/280] karakters voor onderstaand blogartikel. Zorg dat je de interesse en nieuwsgierigheid van de lezer opwekt. De [SEO-titels/meta descriptions/tweets] moeten uitnodigen om door te klikken naar het blogartikel. [jouw blogartikel]”

ChatGPT 5 SEO titels
ChatGPT 5 meta descriptions

Neem alle antwoorden van ChatGPT met een korrel zand. Zowel bij de page titles als de meta descriptions zijn er slechts twee die voldoen aan de maximum lengte. Bovendien gruwelen we van titels met uitroeptekens en woorden die allemaal beginnen met hoofdletters. Maar door de vijf suggesties te combineren met je eigen ervaring kom je veel sneller tot meta data dan door urenlang naar je scherm te staren, wachtend op inspiratie.

Haal alles uit ChatGPT voor je SEO copywriting

AI copywriting is het slim gebruiken van tools om efficiënter content te produceren. Deze tips en tricks waarmee ChatGPT je SEO copywriting helpt, willen we je niet onthouden.

Voorbeeld

“Analyseer de onderstaande tekst en geef een omschrijving van de stijl, zinsopbouw, woordgebruik en tone-of-voice. Wees heel specifiek en duidelijk. [jouw tekst].”

Met het antwoord op deze opdracht vat ChatGPT jouw schrijfstijl samen. Sla die op en gebruik hem volgende keer om een tekst in jouw stijl te genereren. Die schaaf je natuurlijk nog bij met concrete ervaringen en voorbeelden uit de praktijk.

Voorbeeld

“Verduidelijk je antwoord.”, “Maak de paragraaf onder de tweede titel eenvoudiger.”, “Kort de inleiding in.”

Niet tevreden met de output of nood aan extra opties? Onderaan het antwoord staan enkele symbolen: een klembord om de tekst te kopiëren, een duim omhoog en omlaag om feedback te geven en een ronddraaiende pijl. Met een klik op die laatste genereert ChatGPT een nieuw antwoord op je vraag. De prompts hierboven zijn natuurlijk ook goeie manieren om de output te verbeteren.

Met deze gids zet je ChatGPT efficiënt in voor het verbeteren van jouw SEO copywriting. Ben je toch niet tevreden over het resultaat? Contacteer ons, dan helpen we je als gespecialiseerd SEO bureau verder met copywriting en alle andere aspecten van je SEO.

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.