URL-inspectie tool in Google Search Console

Wat is de URL-inspectie tool van Google Search Console

De URL inspectie tool is een van de meest gebruikte tools binnen Google Search Console. SEO experts gebruiken deze handige tool om in te zoomen op individuele pagina’s. Aan de hand van deze tool ontdek je heel wat mogelijke SEO fouten en optimalisaties.

URL inspecteren in Google Search Console

Je kan de tool gebruiken via het linker menu of door je muis in de zoekbalk bovenaan te plaatsen. Vervolgens geef je de url in die je wilt inspecteren. Google gaat nu in de eigen index kijken naar de status van die pagina of url.

Url inspectie tool Google Search Console

Geef je url in in de zoekbalk

Als alles goed gaat krijg je volgend resultaat:

URL inspecteren in Google Search Console

Google geeft hiermee aan dat de url gecrawld & geïndexeerd is.

Tip: Als je recent wijzigingen hebt aangebracht kan je manueel een indexering aanvragen.

Functionaliteit van de URL-inspectie tool

De inspectie tool geeft je een individuele kijk op de status van een bepaalde pagina. Je kan er volgende zaken mee:

  • De huidige indexatie status bekijken + reden van die status
  • Pagina (her)indexatie aanvragen
  • Problemen bekijken
  • De code van de pagina bekijken
  • Een screenshot van de pagina bekijken

Die laatste 2 krijg je via de knop ‘Gecrawlde pagina bekijken’.

Je website is (nog) niet geïndexeerd door Google

Een pagina die nog niet geïndexeerd werd bij Google, bijvoorbeeld een nieuwe pagina, geeft je een heel ander scherm. Het icoon maakt onmiddellijk duidelijk of je pagina goed zit of er nog werk aan is.

Niet geïndexeerde website Google

Tip: Nieuwe pagina’s sneller laten indexeren kan dus door hier manueel indexatie aan te vragen. Een kwalitatieve website met een goede website architectuur heeft dit doorgaans niet nodig. Je kan deze optie gebruiken wanneer je merkt dat het lang duurt vooraleer pagina’s opgenomen worden.

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.