SEO-bureau Digital Climax uit Lille (Antwerpen) zorgt er voortaan ook voor dat hun klanten in ChatGPT gevonden worden. Ze anticiperen zo op de opkomst van Large Language Models (LLM’s), die met behulp van AI een conversatie voeren met hun gebruikers. Zo winnen ze zienderogen aan populariteit als online zoekmachines. “Voor AIO bouwen we verder op de SEO-kennis die we de voorbije jaren opdeden”, vertelt zaakvoerder Axl Van Steenacker.

Digital Climax is gespecialiseerd in SEO: Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie. “We helpen onze klanten zo hoog mogelijk in zoekmachines te verschijnen wanneer hun klanten op zoek zijn naar hun producten of diensten”, legt Axl uit. “De voorbije twintig jaar was Google met voorsprong de meest gebruikte zoekmachine. Maar we zien dat nieuwe generaties sneller in ChatGPT en andere AI-modellen zoeken.”
Digital Climax keek niet toe vanaf de zijlijn, maar volgde de ontwikkelingen op de voet. “Voor ons is SEO de basis van marketing, omdat je vertrekt vanuit de vraag van je klanten. Het voorbije jaar hebben we veel bijgeleerd en geëxperimenteerd. Om te weten hoe de website van je bedrijf opgenomen wordt in ChatGPT, moet je eerst weten hoe ChatGPT zelf werkt.”
Praktische online gids
Nu helpt Digital Climax als eerste Belgisch SEO-bureau klanten met AIO of AI optimalisatie, om gevonden worden in AI-zoekmachines. “AIO is gebaseerd op dezelfde principes als SEO”, vertelt Axl. “Wie de voorbije jaren investeerde in SEO, heeft nu een aanzienlijke voorsprong. Maar bovenaan staan in Google garandeert nog geen zichtbaarheid in ChatGPT. Daarvoor voeren we belangrijke correcties door. Zo optimaliseren voor AI wordt de komende jaren alleen maar belangrijker en belangrijker.”
Wie zelf aan de slag wil met AIO, vindt een ChatGPT onderzoek met opvallende conclusies en een uitgebreide AIO gids met praktische tips op de website van Digital Climax. Uiteraard kunnen ondernemers ook bij Digital Climax terecht. “AIO is een aanvulling van onze uitgebreide SEO-diensten, net zoals Digital PR, waarmee we de merkbekendheid van onze klanten versterken. Zo blijven onze klanten zichtbaar voor hun doelgroep, vandaag én morgen.”