Aan het begin van augustus zagen we zelf al serieuze verschuivingen in de zoekresultaten. Dat gebeurde op een moment dat we een grote update van Google verwachtten. Bij de zoekmachine zelf bleef het echter stil. Tot op 15 augustus de melding kwam van de August 2024 Core Update. De uitrol zou een maand duren, maar was voltooid op 3 september.
Google zelf over de augustus 2024 Core Update
Google updates opvolgen is essentieel voor de zoekmachineoptimalisatie van je website. Je pagina’s veranderen namelijk niet alleen van posities doordat jij of je concurrenten aanpassingen doorvoeren. Google finetunet ook zijn algoritmes meerdere keren per dag. En enkele malen per jaar rolt de zoekmachine een core update uit, waarbij de volledige werking bekeken en op punt gezet wordt. De vorige bijstelling, de March 2024 Core Update, was de grootste in 12 jaar tijd.
Op 15 augustus plaatste Googlemedewerker John Mueller een relatief vaag bericht online. “Vandaag hebben we onze core update voor Google Search van augustus 2024 gelanceerd. Daarmee zetten we ons werk verder om de kwaliteit van onze zoekresultaten te verbeteren. Dat doen we door meer inhoud weer te geven die mensen echt nuttig vinden en minder inhoud die aanvoelt alsof ze alleen is gemaakt om goed te presteren in Search.”
De maanden voordien hadden Mueller en andere medewerkers van Google hun oor te luister gelegd bij kleine en onafhankelijke websites die hard geraakt waren door de Helpful Content Update van september 2023. Enkele van hen haalden met de dramatische dalingen van hun bezoekerscijfers verschillende grote media. Zo publiceerde HouseFresh, een website waarop luchtverfrissers besproken worden, een case study met de veelzeggende titel ‘How Google is killing independent sites like ours’. Hun verhaal werd opgepikt door onder meer The New Yorker, de BBC en Knack.
De gevolgen van de augustus 2024 Core Update
Deze update veroorzaakte opnieuw heel wat verschuivingen in de SERP, de pagina met zoekresultaten. Veel kleinere websites zagen aanvankelijk een stijging in bezoekersaantallen, waarna terug een daling volgde. Natuurlijk is er meer tijd dan enkele dagen nodig om de volledige impact van een Core Update in te schatten.
Google lijkt zichzelf alvast gewapend te hebben tegen nieuwe kritieken. Op hun website plaatsten ze vernieuwde aanbevelingen voor website-eigenaars die negatief getroffen zijn door een Core Update. Enkele tips:
- Controleer het Google Search Status Dashboard om zeker te zijn dat er een update wordt uitgerold en hou in de gaten wanneer de implementatie afgerond is.
- Wacht een week na de uitrol en vergelijk dan met een week voor de uitrol voor een betere analyse.
- Voor kleine verschuivingen van enkele posities onderneem je beter geen actie.
- Voor grotere dalingen bekijk je of je website wel helpende en betrouwbare content voor mensen aanbiedt. Zorg voor langetermijnverbeteringen voor je gebruikers.
- Soms hebben aanpassingen een paar dagen later al impact, soms duurt het maanden, misschien zelfs tot de volgende kernupdate.
Basically blijft Google je aanraden om in te zetten op de drie pijlers van SEO: sterke techniek, helpful content en kwalitatieve linkbuilding. Heb je daar hulp bij nodig? Contacteer Digital Climax, dan helpen we je om hoger te scoren in de zoekresultaten. Afsluiten doen we met een fijnzinnige quote van Google om alles in perspectief te plaatsen: “Webpagina’s die dalen zijn niet noodzakelijk ‘slecht’, er staan gewoon andere pagina’s boven”.