Wat is SGE?
SGE staat voor Search Generative Experience. Het is de laatste nieuwe toevoeging aan Google. De gigant biedt hiermee artificiële intelligentie aan binnen de zoekmachine. SGE werd gelanceerd op de Google I/O van 2023 en is momenteel beschikbaar voor beta testers.
Nadat Bing eerder ChatGPT integreerde in zijn zoekmachine komt Google nu met SGE op de proppen. Hiermee bieden ze een antwoord op de opkomende AI concurrentie.
Wat is de impact van SGE op SEO?
SEO evolueert continue, de laatste maanden gaat het wel harder dan ooit. De opkomst van AI heeft voor het eerst een geduchte tegenstander voor Google opgeworpen. De manier waarop we informatie zoeken is sterk aan het veranderen.
Dus ook hoe je SEO uitvoert zal wijzigen. Momenteel staat dit nog in zijn kinderschoenen en is de AI zoekmachine enkel beschikbaar in het engels. Na de eerste succesvolle tests verwachten we dat Google dit snel wereldwijd zal uitrollen.
De impact van SGE zal je voornamelijk voelen bij de iets langere zoekopdrachten. Wanneer mensen vragen stellen kan AI nu een compleet antwoord bieden.
In dat antwoord merken we volgende op:
- Er worden bronnen getoond, je zal dus verkeer kunnen ontvangen
- Je kan een vervolg vraag stellen
- Online shoppen zal enorm evolueren
Hoe kan SGE je helpen?
Google is fan van zijn nieuw product, dat mag duidelijk zijn. SGE helpt je om makkelijker te zoeken. Wanneer je vandaag geen goed antwoord kan vinden dien je je zoekopdracht te wijzigen. Soms zelfs meerdere keren. Dat probeert SGE op te lossen.
1) Complexe onderwerpen verduidelijken
Je kent het wel, een nieuw onderwerp waar je niets van kent (zoals Search Generative Experience 😉). Precies dat zal je binnenkort beantwoord krijgen met Artificiële intelligentie. Daarbij krijg je verschillende bronnen voorgesteld om te fact checken.
2) Zeer specifieke vragen beantwoorden
Long tail keywords zijn een ding, we gebruiken zoekmachines anders dan toen ze net ontstonden (en ook daarom geloven wij in AI). Vandaag de dag stellen we hele vragen aan Google. Dat zal nog vergemakkelijken.
Daarnaast kan je dankzij SGE ook extra nuances meegeven. Denk bijvoorbeeld aan “welke zonnecrème moet ik smeren”. Met SGE kan dat plots worden “welke zonnecrème moet ik smeren bij 25°” of zelfs “welke zonnecrème moet ik smeren, houd daarbij rekening met het weer van vandaag”.
Makkelijk, toch?
3) Online kopen loopt een stuk vlotter
Neem hetzelfde voorbeeld “welke zonnecrème moet ik smeren vandaag”. Daarbij kan je onmiddellijk de juiste types zonnecrèmes te zien krijgen, inclusief shopping producten. E-commerce SEO zal dus een enorme & snelle transformatie meemaken.
Toch nog niet tevreden met je antwoord? Dan stel je gewoon een vervolgvraag waarin je verduidelijkt dat je zonnecrème moet dienen voor het strand, niet mag plakken en je snel wilt bruinen.
Waar je vroeger dan zelf verder moest filteren en de nieuwe zoekresultaten doorspitten krijg je nu een vervolg antwoord met suggesties.
Optimaliseren voor de nieuwe SGE
Optimaliseren voor SGE rust momenteel nog steeds op de SEO principes. De technologie is nog zeer nieuw dus er zijn nog geen uitgebreide onderzoeken en tests uitgerold. Van zodra die er zijn lijsten we ze hier op.
Hieronder alvast wat wij verwachten:
Meer nuance in je teksten
Je content zal meer nuances nodig hebben. Je bezoekers kunnen nu op zoek gaan naar heel specifieke scenario’s. Die scenario’s zullen zo breed zijn dat je content echt on point moet zijn en verschillende items aanhalen.
Helpfull content met extra detail niveau weliswaar.
Een vraag die we ons hierbij stellen: zullen content clusters nog belangrijker worden of juist vervagen?
Persoonlijker maken
Hoe ver zal de AI gaan om je resultaten te personaliseren? Weet Google misschien wat je favoriete kleur is en zal je dus ook nog persoonlijkere resultaten ontvangen? Ook hier komen er mogelijks weer heel wat variabelen bij.
Hoe kan je SGE testen?
De nieuwe AI zoekfunctionaliteit van Google zit nog in de testfase. Om SGE te testen zet je jezelf op de wachtlijst van beta testers. Deze is enkel beschikbaar in de USA (al kom je er met een VPN wel door). Je ontvangt een mail wanneer jij de nieuwe SGE kan testen.
SGE vs SEO: waar zitten de verschillen & gelijkenissen.
SGE is de ervaring binnen de zoekmachine van Google. SEO is de kunst om je website te optimaliseren om hoog te scoren. Met SEO zal je dus ook kunnen optimaliseren voor de nieuwe generatieve ervaring.
Het zijn dus 2 afkortingen die iets totaal anders betekenen. Alhoewel ze sterk verbonden zijn met elkaar kunnen we geen verschillen oplijsten.
In essentie is SGE onderdeel van SEO
SGE vs Bard
Google Bard is de rechtstreekse tegenhanger van ChatGPT. Het is een chatbot die gebruik maakt van AI om antwoorden op te maken. Je begeeft je in een chatomgeving en kan vragen en bijvragen stellen. SGE zorgt ervoor dat AI verwerkt zit in de zoekresultaten. Je hoeft dus niet naar een aparte applicatie te gaan om vragen te stellen. Je krijgt AI antwoorden rechtstreeks in de zoekmachine.
Je bedrijf voorbereiden op SGE
SGE is nieuw, zelfs voor specialisten. België heeft officieel nog geen toegang tot de nieuwe SGE resultaten. Het zal dus nog even afwachten worden welke zoekwoorden er juist de SGE behandeling zullen krijgen.
Daarmee bedoelen we dat ze AI ondersteunde antwoorden zullen geven. Hierdoor kan je verkeer naar je website verliezen. Dat komt doordat Google alle antwoorden al geeft binnen de zoekmachine. Zoekers zullen dus minder nood hebben om door te klikken naar jouw site.
Voorlopig blijf je dus best focussen op de basis van SEO:
- Zet je website technisch op orde
- Schrijf content voor je bezoekers en lever een meerwaarde
- Werk aan je online autoriteit met linkbuilding
- De rode draad hierin: focus op kwaliteit