Google & AI

De opkomst van AI heeft niemand gemist. Met tools als ChatGPT en de integratie hiervan in Bing merkt Google (voor het eerst?) stevige concurrentie. Zoeken op het internet gaat door een gigantische evolutie. We zijn benieuwd wat de toekomst brengt.

Vandaag updaten we je alvast over wat Google zelf aankondigt tijdens hun laatste I/O event.

Samenvatting van Google I/O

Hier vind je de samenvatting van de Google I/O. In deze recap gaat het over meer dan enkel SEO evoluties. Denk ook aan Google photos, maps, …

Wij zijn vooral geïnteresseerd in al het nieuws rond zoekmachine optimalisatie. Zo wordt Bard nu ook effectief uitgerold naar 180+ landen. Voorlopig enkel in het Engels.

AI in zoekresultaten

 

1)      Nieuwe SERP layout

Het uizicht van de SERP zal compleet veranderen. AI resultaten geven een gepersonaliseerde uitleg en antwoord bij je zoekopdracht. Dat neemt meer ruimte in. Hierdoor verschuiven de klassieke ‘blauwe linkjes’ naar onderen.

Voor zover te zien in de video gaat het hier vooral om lange vragen/prompts.

 

2)      Follow-up vragen

Je kan op basis van je vorige zoekopdracht dieper graven met opvolg vragen. Zo kan je specifieker zoeken naar het juiste antwoord. Zo kan je als het ware een gesprek voeren met Google.

Wij zijn alvast benieuwd naar de evoluties van AI binnen zoekmachines. Voorlopig is dit nog een nieuw gegeven en rollen de updates nog uit in het Engels. Van zodra we meer leren en zien hoe je hiervoor kan optimaliseren geven we een update.

 

AI in search voorspellingen

Onze voorspelling draait vooral rond wat je opneemt in je content. De kwaliteit van je content zal nog belangrijker worden. Dat tonen de afgelopen updates een voor een aan, en dat zijn er heel wat. Vertrek dus van je eigen kennis en vat deze samen in sterke artikels of pagina’s. Alleen zo zal je het verschil maken.

AI zoekresultaten staan nog in hun begin schoenen en voorlopig lijkt het dat ze vooral impact zullen maken op long-tail zoekopdrachten. Dat zijn zoekopdrachten waarin je hele vragen stelt.

De vraag is vooral: hoe zal zoeken evolueren.

Tip

Herinner je je nog hoe je Google voor het eerst gebruikte? Dat zal waarschijnlijk een stuk eenvoudiger zijn. Ondertussen weet je hoe je dient te zoeken en welke filter je zelf moet gebruiken. Volgens ons is dat hetzelfde met AI.

De technologie is nog nieuw en we moeten nog leren hoe we ermee om gaan. De prompts die we vandaag invoeren zullen dus ook nog evolueren, naarmate we beter begrijpen hoe we de beste resultaten ui AI halen.

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.