12 SEO mythes ontrafeld
SEO is een krachtige marketingstrategie. Het is niets nieuw, maar zoekmachine optimalisatie wordt wel steeds belangrijker. Steeds meer bedrijven (lees: website-eigenaars) ontdekken de kracht van SEO. Met andere woorden: er komen steeds meer concurrenten bij.
Dringend tijd dus om alle mythes rond SEO te weerleggen of te bevestigen. Zo weet jij exact waar je aan begint.
Loop je tegen andere SEO mythes aan? Of ben je op zoek naar SEO advies? Contacteer ons dan gerust! Wij helpen jou graag verder.
Mythe 1: SEO is een korte termijn strategie
Tien SEO teksten publiceren en er de volgende maand de vruchten van plukken? Zo werkt SEO jammer genoeg niet. Zoekmachine optimalisatie is een langetermijnstrategie. Het duurt gemiddeld 6 tot 12 maanden voor je resultaat ziet van je inspanningen.
Het duurt misschien even, maar de voordelen zijn enorm. In tegenstelling tot SEA zorgt SEO voor gratis clicks, van mensen die gericht naar je website surfen. SEO heeft dan ook een hoge ROI.
Mythe 2: SEO is voor iedereen
In een ideale wereld zou SEO de geschikte marketingstrategie zijn voor iedereen. Maar dat is het niet. Je SEO mindset moet namelijk goed zitten. Dat wil zeggen: geduld, toewijding, consistentie en mentale ruimte. SEO is een langetermijnstrategie, remember? En dat is niet voor iedereen weggelegd.
Mythe 3: Je focust je puur op zoekmachines tijdens je optimalisatie
Fout, fout en nog eens fout. Jouw hoofdfocus blijft liggen waar die altijd al had moeten liggen: bij je doelpubliek. SEO is enkel een strategie om beter gevonden te worden.
Je moet je doelgroep nog steeds overtuigen. Technische optimalisaties zoals het verbeteren van je laadsnelheid zijn een belangrijke factor voor Google. Maar vooral: je gebruiker blijft langer als alles snel laadt.
Dat is ook het geval bij je SEO teksten. Jouw focus ligt op het informeren of overtuigen van je lezer. SEO zorgt ervoor dat de lezer op je pagina terecht komt.
Mythe 4: Black hat SEO technieken hebben geen negatieve impact op je ranking
Was het maar zo eenvoudig. Hier en daar wat keywords op een witte achtergrond, pagina’s klakkeloos kopiëren van je concurrent… NIET DOEN! (sorry voor het roepen…)
Deze technieken leveren soms op korte termijn resultaten op, maar Google is slim. Zo slim dat hij je afstraft voor het gebruik van deze technieken op lange termijn. Dus voor eens en voor altijd: black hat SEO technieken moet je vermijden.
Mythe 5: Je afbeeldingen optimaliseren draagt bij aan je SEO
Eindelijk, eentje waar we wel achter staan! Een voorbeeld van een SEO-aangepaste afbeelding vind je hiernaast: niet te groot, duidelijke bestandsnaam en een alt tag, allebei met het zoekwoord erin. Je afbeeldingen optimaliseren is dan ook een héél slimme zet voor je zoekmachine optimalisatie. Het maakt geen significante impact, maar het is wel het duwtje in de rug dat jouw content nodig heeft. Daarnaast zorgen SEO geoptimaliseerde afbeeldingen ook voor een snellere laadtijd. Een dubbele win!
Mythe 6: Een SEO strategie is overbodig
Mythe 7: Je moet je focus leggen op zoekwoorden met veel zoekvolume
Dit is niet altijd waar. Soms zit er bijna geen zoekvolume op je hoofdzoekwoord, maar is 1 hit wel de investering waard. Welke zoekwoorden je juist moet gebruiken, is geen exacte wetenschap. Gebruik zoekwoordentools om je strategie vorm te geven, maar luister ook naar je buikgevoel.
Mythe 8: Lokale SEO is een quick win
In het SEO-landschap bestaan er weinig quick wins. Al durft lokale SEO wel eens het tegendeel te bewijzen. Door je te focussen op lokale zoekwoorden (zoekwoord + gemeente), scoor je vaak sneller dan op het algemene zoekwoord. Zeker de moeite waard als dit van toepassing is voor jouw bedrijf!
Mythe 9: SEO is geen interessante strategie voor B2B bedrijven
Vaak wordt gedacht dat SEO niet weggelegd is voor B2B bedrijven. Maar wie denk je dat binnen een bedrijf de research doet? Juist ja, een mens. En laat die zoektocht nu vaak beginnen in Google… B2B SEO is dus wel degelijk een slimme zet.
Mythe 10: SEO is een goede strategie voor recruitment
Yes, yes en nog eens yes! Zoekmachines zijn de perfecte plaats om je openstaande vacatures tentoon te stellen. Want zoals elke queeste begint een zoektocht naar een nieuwe job in Google. Door te investeren in SEO voor recruiting, vang je mensen op die actief op zoek zijn naar een job.
Mythe 11: Je architectuur is de basis van je SEO
Dit klopt als een bus. Je architectuur is allesbepalend. Door deze helder te stellen, navigeren Google én gebruikers makkelijk door jouw website. Start je met een nieuwe website? Dan denk je best eerst een SEO vriendelijke website architectuur uit.
Je begint dus met je zoekwoorden onderzoek en werkt je content clusters uit voor je aan de slag gaat met je website. Zo staat alles op de juiste plaats om later op verder te bouwen.
Tip
Denk op voorhand na over je URL’s. Zorg ervoor dat deze volgens je architectuur worden opgebouwd.
Mythe 12: Je kan de SEO waarde van je oude website niet overdragen naar je nieuwe website
Rank jij al in Google voor bepaalde belangrijke zoekwoorden, maar wil je een nieuwe website laten maken? Dan hebben wij goed nieuws voor jou. Want je kan de SEO waarde van je oude website wel degelijk overdragen naar je nieuwe website. Dit gebeurt niet automatisch, hiervoor moet je een SEO migratie doen.
Samen nog meer SEO mythes ontrafelen?
Bij Digital Climax zijn we échte SEO nerds. We staan ermee op en gaan ermee slapen. We doen niets anders dan SEO theorieën testen, maar vooral: bewijzen. Want SEO werkt. Ook voor jouw website.
Benieuwd hoe we jouw website bovenaan in Google krijgen? Contacteer ons voor een vrijblijvende kennismaking!