7 voordelen van SEO

SEO of zoekmachineoptimalisatie is een vak apart. Het kost je veel tijd en inspanning, maar er zijn enorm veel voordelen aan verbonden.

Benieuwd? Wij geven je alvast 7 voordelen. Gaandeweg ontdek je er vast nog veel meer.

1) Gratis clicks

In tegenstelling tot Search Engine Advertising (SEA) betaal je voor Search Engine Optimization (SEO) geen advertentiekosten aan Google. Wanneer mensen op jouw resultaat in de SERP klikken, betaal je daar dus niets voor.

Daarnaast worden SEA resultaten steeds duurder. Jij en je concurrent bieden tegen elkaar op voor de hoogste positie. Hoe meer concurrenten, hoe meer biedingen. De prijs stijgt dus voortdurend. Iedereen wil immers bovenaan verschijnen. Terwijl Google de zoekresultaten organisch rangschikt op kwaliteit. Daar kan een concurrent met meer middelen niets aan veranderen.

Opgelet: dat betekent niet dat SEO gratis is. In het technisch in orde zetten van je website, het creëren van helpful content en het vergroten van je autoriteit kruipen immers ook een budget en tijd.

Voordelen van SEO - Meer verkeer

2) Meer verkeer

Voor SEO clicks hoef je niet te betalen, maar er is meer. Met een goede zoekwoorden analyse weet je precies op welke keywords je best inzet om jouw doelpubliek binnen te halen. Door bovenaan te scoren zorg je voor meer zichtbaarheid en meer bezoekers op je website. Vervolgens is het aan je website om die bezoekers te converteren tot leads en betalende klanten.

Gericht verkeer

Zet gericht in op zoekwoorden die een meerwaarde betekenen voor jouw bedrijf. In technische termen zijn dat zoekwoorden met de juiste zoekintentie. Zo breng je heel gericht nieuwe bezoekers naar je website. Die surfers zijn immers exact op zoek naar jouw product of dienst.

Hogere CTR

Veel mensen beschouwen de advertenties in Google nog steeds als irrelevant. Er klikken dan ook meer mensen op de organische SEO resultaten dan op betaalde SEA resultaten. Je straalt dus ook betrouwbaarheid uit met je SERP resultaat.

3) Duurzame groei dankzij SEO

Aangezien je niet betaalt voor betere resultaten maar werkt aan een betere website kies je voor een groei op lange termijn. Je website wordt steeds beter. Dankzij SEO sta je altijd verder dan toen je begon.

Het resultaat van advertenties is beperkt in de tijd. Wanneer de geldkraan dicht moet, is je marketing bovendien volledig weg. SEO zet je niet zomaar aan of uit en blijft dus voortdurend gratis klikken genereren.

Ontdek meer gelijkenissen en verschillen tussen SEO en SEA

SEO vs SEA

4) Hoge ROI

Bovenstaande voordelen geven het eigenlijk al aan. Door in te zetten op SEO kies je voor lange termijn winst. Het is perfect mogelijk een knappe blog te schrijven op 1 dag. Als je zorgt voor evergreen content, gaat die pagina nog enkele jaren mee. Je voert af en toe wijzigingen door en let op de SEO evoluties. Zo doe je in verhouding weinig moeite om hoger te scoren in Google.

Let hierbij wel goed op je concurrentie. Sommige niches hebben af te rekenen met heel wat SEO concurrentie. Daarom is het belangrijk dat je regelmatig je posities opvolgt, bijstuurt en herwerkt.

5) Google werkt als een filter

Door organisch te scoren kom je een stuk geloofwaardiger over. Google werkt namelijk als een filter die onbetrouwbare, SPAM of valse websites niet tussen de top pagina’s zal tonen.

In de loop der jaren heen zijn ze dan ook enorm sterk geworden in het in kaart brengen van jouw website. Ze analyseren je website en weten perfect waarover die gaat.

6) Algemene verbetering

Google toont enkel gebruiksvriendelijke websites tussen de resultaten. Je scoort dus enkel als je mee bent de laatste ontwikkelingen. Een goed werkende, gebruiksvriendelijke website hoort daar bij. Zaken die je dus moet aanpassen en optimaliseren, waardoor je website en je bedrijf beter worden.

7) Je kan het volledig zelf!

Misschien wel het belangrijkste voordeel. Afhankelijk van je budget, tijd en interesse ga je zelf aan de slag met SEO. Let wel op: je hebt best wel wat kennis nodig om te scoren in Google. Afhankelijk van je concurrentie zit al snel heel wat uren te optimaliseren. Zeker wanneer je juist start.

Een tip om zelf aan de slag te gaan? Kijk zeker eens naar interessante long tail keywords.

Wil je liever met een SEO bureau met enkel SEO experts van start? Stuur ons dan een mailtje.

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.