Statistieken van zoekmachines gratis bekijken
Met Google Search Console krijg je gratis inzicht in jouw prestaties in Google. Je kan statistieken, rapporten en tools raadplegen om jouw SEO te verbeteren. In tegenstelling tot andere tools krijg je hier data uit eerste hand (van Google zelf) en is die data gratis beschikbaar.
Geen schattingen van zoekvolume, gedaan met betalen om tools te gebruiken en geen addertjes onder het gras.
Welke SEO statistieken krijg je te zien in de Google Search Console?
Er zijn heel wat verschillende gegevens die je kan raadplegen binnen de Google Search Console. De meeste van die statistieken spreken voor zich. Om zeker te zijn doorlopen we de verschillende datapunten samen.
SEO Klikken
Kleur: Blauw
De blauwe data geven weer hoeveel personen er op een pagina van jouw website hebben geklikt in Google. Vanaf de start krijg je een algemeen overzicht en ontvang je inzicht in het verkeer dat jouw SEO strategie heeft opgeleverd.
SEO Impressies of vertoningen
Kleur: Paars
Het totaal aantal vertoningen wordt weergegeven door de paarse gegevens. Dit is de som van alle vertoningen die jouw website heeft ontvangen.
Wat is een impressie?
Een impressie of vertoning wordt geteld van zodra jouw website mee opgenomen wordt in de SERP. Dat wil dus niet zeggen dat je website zichtbaar is.
Dat wil dus zeggen dat wanneer je website op positie 8 of 25 staat je een impressie gekregen hebt. De zoeker hoeft je website dus niet perse gezien te hebben.
Click Through Rate
Kleur: Groen
Door bovenstaande gegevens (Klikken en vertoningen) in een formule te gieten kan je de CTR of Click Through Rate berekenen. Een handige maatstaf die je in een algemeen overzicht zoals dit weinig vertelt maar tijdens het inzoomen op zoekwoorden stevig kan verder helpen.
Gemiddelde positie
Kleur: Oranje
De gemiddelde positie verklaart zichzelf eigenlijk volledig. Deze gegevens worden in het oranje weergegeven en geven weer op welke positie je gemiddeld scoort. In een algemeen overzicht als dit brengt dit je weinig verder. De echte kracht van deze statistiek komt kijken bij het inzoomen op individuele zoekopdrachten.
Op welke zoekwoorden scoor ik?
Met Google Search Console bekijk je makkelijk statistieken van de zoekwoorden waarop je scoort. Dat toont ook onmiddellijk de grootste zwakte van het platform. Je krijgt geen data van andere, mogelijks interessante zoekwoorden.
De Google Search Console toont enkel zoekopdrachten waarvoor je minstens 1 vertonen ontvangen hebt.
Zijn de Google Search Console statistieken juist?
De data uit Google Search Console worden door Google zelf aangeleverd. De SEO statistieken zijn in principe dus juist. In de realiteit merken we echter dat je deze statistieken niet altijd kan gebruiken om zoekvolumes en exacte posities te bepalen.
Zo kan het zijn dat jouw site af en toe getoond wordt voor een zoekopdracht. Dat komt omdat je site niet relevant genoeg is maar Google bijvoorbeeld wil testen hoe relevant je site op dit moment is. Of je valt net binnen of buiten de top 100.
De vertoningen zijn dus geen accurate inschatting van maandelijkse zoekvolumes. Wel zijn het de juiste statistieken over hoe vaak jouw website getoond werd in de SERP.
SEO statistieken vergelijken
Je kan jouw statistieken ook vergelijken. Zo kan je het verschil tussen de afgelopen periode en vorige periode bekijken. Daaruit weet je of je vooruit gaat of net achteruit.
Je kan de periode van jouw statistieken instellen via de ‘datum’ filter.
Door deze optie open te klikken kan je ook switchen naar ‘vergelijken’.
Je hebt de keuze tussen vooraf ingestelde periodes. Onderaan kan je ook een eigen periode tussen bepaalde datums selecteren. Je bent dus volledig vrij om de periode van jouw SEO statistieken te kiezen.
Standaard staat de periode ingesteld op 3 maanden.
SEO statistieken filteren
Naast datums kan je ook heel wat filters loslaten op jouw Google Search Console data.
Filteren op zoektype
De minst gebruikte filter, althans door ons, is een selectie op basis van het zoektype. Standaard staat deze filter op ‘Web’ ingesteld. Afhankelijk van je niche kan het interessant zijn om ook op de andere opties afbeelding, videobestanden en nieuws te filteren.
Extra filter toevoegen aan Google Search Console SEO statistieken
Naast deze twee standaard filters kan je zelf heel wat opties instellen. Daarmee filter je makkelijk jouw gewenste SEO statistieken.
Via de ‘+ Nieuw’ knop voeg je een extra filter toe.
Je kan kiezen uit volgende extra filters:
- Zoekopdracht
- Pagina
- Land
- Apparaat
- Zoekopmaak
Kies de gewenste optie
We lopen je graag door de verschillende opties en hoe je ze effectief kan inzetten.
Filteren op zoekopdracht
Om te bekijken hoeveel vertoningen, klikken, … je hebt voor één bepaald zoekwoord of zoekopdracht filter je op zoekopdracht.
Geef je zoekwoord in en aanschouw welke pagina’s scoren en wat jouw statistieken zijn.
Wellicht de meest interessante metric is de gemiddelde positie voor dat zoekwoord. De data is niet 100% accuraat, aangezien het een gemiddelde is, maar geeft je toch een goed beeld over waar je scoort.
Tip: Kijk vooral naar de evolutie van je positie. Stijgend of dalend, dan weet je of je moet ingrijpen.
De geavanceerde zoeker kan hier aan de slag met reguliere expressies. Hiervoor is technische kennis vereist maar je kan er heel handige inzichten mee behalen.
Tip: Gebruik deze tool om je reguliere expressies op te stellen
Handige reguliere expressies om te testen in Google Search Console
Net omdat reguliere expressies technische kennis vereisten hebben we er een aantal opgesteld die je zo kan kopiëren en plakken in het zoekveld. Zo kan iedereen er alvast mee aan de slag.
Vragen van zoekers ophalen
Met deze reguliere expressies toon je op welke informatieve vragen jouw website scoort.
^(wie|wat|waar|wanneer|waarom|hoe|is|zijn|als)[” “]
Long tail zoekwoorden
Ontdek zoekwoorden van 8 of meer zoekwoorden. Het getal kan je aanpassen zoals gewenst. Ideaal om langere zoekwoorden te ontdekken. Hier zit doorgaans minder concurrentie op. Zo kan jij makkelijker scoren.
([^” “]*\s){7,}?
Reguliere expressies zien er heel indrukwekkend en moeilijk uit. Je moet niet begrijpen wat je juist ingeeft maar het is zeker interessant hier de nodige kennis over op te doen. Je kan er namelijk heel wat goed inzichten uithalen.
Pagina filter
Net als bij de url-inspectie tool geef je hier een specifieke url in. Je krijgt dan te zien op welke zoekwoorden dit pagina scoort.
Filteren op land
Een interessante filter die vaak vergeten wordt is het filteren op land. Je krijgt al wel eens impressies vanuit het buitenland. Meestal gebeurt dat per ongeluk. Denk bijvoorbeeld aan Belgische websites die in Nederland onderaan scoren maar in België wel goed scoren.
Deze filter vergeten zorgt ervoor dat je niet de juiste gegevens krijgt. Afhankelijk van je doel (internationaal of nationaal scoren) kies je dus best hoe je deze filter inschakelt.
Om deze filter te gebruiken kies je een land uit de lijst.
Apparaat filter instellen
Daarnaast kan je ook per type apparaat filteren. Denk aan desktop, mobiel en tablet. Sinds de overschakeling op mobile first indexatie is hier minder verschil op te zien. Toch merk je nog verschillen. Het kan interessant zijn deze goed in beeld te brengen.
Filteren op zoekopmaak
Om te bekijken voor welke speciale zoekopmaken je in aanmerking komt kan je filteren op zoekopmaak. Denk hierbij aan vertoningen met FAQ structured data in de SERP.
SEO statistieken exporteren
De Google Search Console bied je heel wat mogelijkheden om je data te bewerken. Toch is het vaak handig je statistieken ook in Excel te kunnen analyseren. Daarom is het handig om je data te kunnen exporteren in het juiste formaat.
Via de knop ‘Exporteren’ kan je een formaat kiezen voor je export
Afhankelijk van jouw verkozen bewerkmethode kan je jouw SEO statistieken exporteren voor Google spreadsheets, Excel of in CSV formaat.
Je kan nu aan de slag met je geëxporteerde SEO data.
Wanneer worden de SEO statistieken geüpdatet?
Je kan geen manuele update doorvoeren. Wel krijg je te zien wanneer de gegevens voor het laatst werden geüpdatet. Zo weet je hoe accuraat en recent de gegevens zijn.