Orphan page (weespagina)

Wat is een orphan page?

Een orphan page of “weespagina” is een pagina waar niet intern naar gelinkt wordt.

Hoe onstaat een orphan page?

Een orphan page ontstaat als er geen enkele interne link naar de pagina verwijst, dus ook niet in het menu. Vaak gaat het om pagina’s die ooit belangrijk waren voor de website, maar na verloop van tijd niet meer relevant waren. De links die ernaar verwezen, zijn verwijderd en ze zijn niet meer terug te vinden in het menu. Dit is bijvoorbeeld het geval bij nieuwsberichten die gedeactiveerd zijn of bij webshops die een product niet meer in voorraad hebben.

 

Welke problemen brengen orphan pages met zich mee?

Het grootste probleem is dat weespagina’s erg moeilijk gecrawled kunnen worden door zoekmachines. Crawlers volgen namelijk links van de ene pagina naar de andere. Een pagina waar niet naar gelinkt wordt, is dus lastig te bereiken.

 

Orphan pages en SEO

Doordat de pagina’s moeilijk geïndexeerd kunnen worden, zullen ze ook niet hoog ranken in Google. De zoekmachine kan namelijk niet beoordelen of deze pagina bij je website past en relevant is. Een weespagina bouwt dus geen autoriteit op, hij krijgt geen waarde doorgegeven vanuit andere pagina’s. Dit zal ervoor zorgen dat jouw website als minderwaardig wordt gezien. Het is dus wel duidelijk dat orphan pages een negatieve invloed hebben op jouw SEO.

 

Een orphan page is geen dead-end page

De term orphan page wordt weleens verward met dead-end page. Bij een orphan page wordt er niet intern gelinkt naar de pagina. Een dead-end page is een pagina die zelf geen links bevat en de bezoeker of crawler dus geen uitweg biedt. De enige optie die de bezoeker heeft is de pagina sluiten of terugkeren. In tegenstelling tot een dead-end page, kan een orphan page dus wel (interne) links bevatten.

Weespagina of Orphan Page - Digital Climax

Orphan pages vinden en oplossen

Weespagina’s tijdig opsporen is van groot belang voor je SEO. Voorkomen is nog steeds beter dan genezen, maar een foutje is natuurlijk snel gemaakt. Om orphan pages op jouw website te vinden en het probleem op te lossen, volg je deze stappen:

 

1. Je URL’s verzamelen

Wil je weten of je website weespagina’s bevat, maak dan eerst een overzicht van alle pagina’s op je website. Dat kan je doen door de sitemap te bekijken en alle URL’s daaruit te kopiëren. De sitemap van je website kan je terugvinden in de Google Search Console.

 

2. Je website laten crawlen

Met tools zoals Screaming Frog kan je gemakkelijk en snel je website laten crawlen. De resultaten die daaruit komen, plaats je naast  de resultaten die je uit je sitemap hebt gehaald.

 

3. Je resultaten bekijken

Vergelijk de resultaten uit je sitemap met die van de crawler. Verwijder of doorstreep de URL’s die bij beiden voorkomen.

 

Is je lijstje nu leeg? Goed zo, je website bevat geen orphan pages!

Blijven er toch een of meerdere URL’s in de lijst over? Lees in de volgende stap hoe je die weespagina’s kan aanpakken.

 

4. Je orphan pages aanpakken

Hoe je de orphan pages best aanpakt, hangt af van de pagina zelf.

 

Optie 1: De pagina is niet relevant meer.

Dit is vaak het geval bij pagina’s die gemaakt zijn voor een specifieke campagne of productpagina’s van artikelen die niet meer terugkomen in je assortiment. Deze pagina’s kan je gewoon verwijderen.

 

Optie 2: De inhoud van de pagina sluit aan bij die van een andere pagina.

Het kan zijn dat je een recentere pagina hebt gemaakt met ongeveer dezelfde inhoud. Naast een orphan page heb je dan waarschijnlijk ook duplicate content op je website staan. Los deze problemen samen op door de content te vergelijken en alle informatie samen te voegen op de recente pagina. Daarna kan je de weespagina verwijderen.

 

Optie 3: De pagina is relevant en zou in de zoekresultaten moeten verschijnen.

In dit geval is het noodzakelijk om relevante interne links toe te voegen naar de orphan page. Weet je niet zo 1, 2, 3 welke pagina’s relevant zijn om naar de orphan page te laten verwijzen? Gebruik dan dit simpel trucje:

 

Open Google en typ in “site:www.jouwwebsite.be onderwerp”. Vervang “jouwwebsite.be” door de URL van je eigen website en vul bij “onderwerp” het onderwerp van de orphan page in. Google geeft nu in de zoekresultaten alle pagina’s op jouw website weer die iets te maken hebben met het onderwerp van de weespagina.

 

Als we dat voor Digital Climax doen en we kijken bijvoorbeeld naar welke pagina’s het over backlinks hebben, dan ziet dat er zo uit:

Weespagina vinden en oplossen - Digital Climax

Nu kan je op die pagina’s links plaatsen naar je orphan page. Dubbel check natuurlijk het onderwerp en zorg voor sterke en gevarieerde ankerteksten. Zo, dat probleem is van de baan!

Inhoudsopgave