Google Sandbox

Wat is Google Sandbox?

De Google Sandbox kan je zien als een soort proefperiode voor nieuwe websites. Tijdens deze periode verschijnt je website nog niet in de zoekresultaten.

 

Wat is de bedoeling van de Google Sandbox?

Om hoog te scoren in Google moet je jezelf bewijzen. Je website moet waarde hebben en relevant zijn. Om de kwaliteit van de zoekresultaten te garanderen, plaatst Google nieuwe websites in de Sandbox. Het wil eerst de tijd nemen om te kijken wat er op de website staat, hoe de website beheerd wordt en of de site wel veilig is.

Met deze spamfilter wil Google vermijden dat een website, die op het eerste zicht prima is maar waar na verloop van tijd slechte content op geplaatst wordt, hoog scoort in de zoekresultaten. Enkel kwalitatieve websites verdienen immers een hoge plaats in de zoekresultaten.

 

Het kan ook voorvallen dat je nieuwe website de eerste dagen zeer hoog scoort en dan plots nergens meer te bespeuren is. In dat geval ben je meestal gewoon in de Google Sandbox geplaatst en wil dat dus niet zeggen dat je een penalty gekregen hebt.

Google Sandbox

Enkel nieuwe websites komen in de Sandbox terecht. Heb je een bestaande website recent laten vernieuwen, dan hoef je dus niet bang te zijn dat je tijdelijk uit de zoekresultaten verdwijnt.

 

Hoe lang blijft een website in de Sandbox staan?

Hoe lang een website in de Sandbox blijft, is moeilijk te zeggen. Een exacte duur is er niet. Wat we wel weten, is dat nieuwe websites direct na de lancering helemaal niet vindbaar zijn op Google. Na een aantal uur tot maximaal een aantal dagen zal de website te vinden zijn op basis van de domein- of bedrijfsnaam.

De volgende 4 à 6 weken zal dit het geval blijven. Heb je een winkel in tuinmeubilair dan zal je site enkel te vinden zijn op basis van de naam van je winkel en niet via zoekopdrachten zoals “tuinstoelen kopen”.

 

Hoe lang je exact in de Sandbox zal zitten, hangt af van onder andere hoeveel mensen je website bezoeken, hoe vaak je nieuwe content voorziet en hoeveel andere websites naar jou verwijzen.

 

De Sandbox sneller verlaten

Natuurlijk wil je zo snel mogelijk uit de Sandbox verdwijnen zodat je optimaal gevonden kan worden. Heel veel invloed kan je hier helaas niet op uitoefenen. Wat je wel kan doen, is duidelijk maken aan Google dat jij te vertrouwen bent.

 

Dat kan je bijvoorbeeld doen door een Google Mijn Bedrijf pagina aan te maken en bedrijfspagina’s op sociale media te gebruiken. Ook een SSL-certificaat en een Google Analytics account hebben een positieve invloed op de status van je website. Als laatste kan je (indien van toepassing) volgende informatie op je website voorzien: privacy statement, algemene voorwaarden, btw-nummer, contactpagina en een over-ons-pagina. Als je persoonsgegevens verzameld, is een privacyverklaring zelfs verplicht!

Deze tips zullen geen groot verschil maken, maar zijn hoe dan ook aan te raden om je website te optimaliseren voor SEO.

 

Google Sandbox vs. penalty

Het is belangrijk om te weten dat in de Sandbox zitten niet hetzelfde is als een penalty krijgen. Hoe weet je waar jij mee te maken hebt?

 

SandboxPenalty
Je krijgt geen melding dat je in de Sandbox zit.Je krijgt een melding met uitleg over je penalty.
Je kan geen verzoek tot heroverweging aanvragen, je kan enkel wachten.Je kan een verzoek tot heroverweging aanvragen, waarna Google beslist of je penalty opgeheven wordt of niet.
Uit de Google Sandbox kom je sowieso uit zonder dat het verdere gevolgen heeft.Een penalty kan worden opgeheven, maar zal altijd op jouw “strafblad” bij Google blijven staan.
Iedereen met een nieuw domein belandt in de Sandbox.Enkel wie zich niet aan de richtlijnen van Google houdt, krijgt een penalty.

 

Inhoudsopgave