Zoekwoorden onderzoek met Google Search Console

Hoe begin je aan een zoekwoorden onderzoek met Google Search Console?

Een zoekwoorden onderzoek is vaak de eerste stap richting een SEO optimalisatie. Er zijn heel wat tools beschikbaar. In dit artikel zoomen we in op de tool van Google zelf: Google Search Console. Een tool met heel wat handige rapporten, inzichten en ook zoekwoorden.

Het nadeel van Google Search Console voor zoekwoorden onderzoek

Laten we met de deur in huis vallen. Google Search Console heeft 1 groot nadeel: het toont enkel zoekwoorden waarvoor je minstens 1 vertoning ontvangen hebt. Dat wil zeggen dat je geen nieuwe zoekwoorden kan ontdekken.

Daarnaast kloppen het aantal vertoningen niet altijd. Dat is vooral zo wanneer je een vrij lage gemiddelde positie hebt. Het kan zijn dat het algoritme je soms wel en soms niet toont.

Voor deze 2 factoren schiet de Search Console dus te kort. Gelukkig zijn er heel wat andere voordelen aan de tool.

De voordelen van Google Search Console voor zoekwoorden onderzoek

Gelukkig wegen de voordelen op tegen de nadelen. Je kan de Google Search Console dan niet gebruiken om nieuwe zoekwoorden te ontdekken. Je kan er wel mee aan de slag om laaghangend fruit te vinden.

Google Search Console is gratis

De tool biedt heel wat mogelijkheden en is gewoon gratis te gebruiken. Een groot voordeel als je weet dat verschillende SEO tools al snel enkele 100’en euro’s per maand kosten.

Data rechtstreeks uit de bron

Je krijgt data rechtstreeks vanuit Google zelf. Je kan er dus vanuit gaan dat de data klopt. Al moet je sommige resultaten met een korrel zout nemen.

Zo zijn zoekvolumes niet exact omdat je niet altijd getoond wordt. Vergelijken met een externe tool of een SEA campagne brengt altijd betere inzichten naar voren.

Hoe voer je een zoekwoorden onderzoek uit met Google Search Console?

De belangrijkste gegevens voor je zoekwoorden onderzoek in Google Search Console zijn het aantal vertoningen en je gemiddelde positie.

1)      Sorteer je zoekresultaten op vertoningen en nadien op positie

In het prestatie overzicht selecteer je beide metrics en sorteer je om de beurt op die data. Zo kom je te weten welke zoekwoorden vaak vertoond worden.

Interessante zoekwoorden uit Google Search Console

Hieruit krijgen we te zien op welke zoekwoorden we al vaak getoond worden maar waar onze positie eventueel nog niet hoog genoeg is om klikken te ontvangen.

Deze lijst rustig afschuimen brengt steevast heel wat content ideeën naar boven waarmee we nieuwe artikels kunnen maken of bestaande artikels kunnen optimaliseren.

Nadien sorteren we positie in oplopende volgorde. De zoekwoorden waar we al in de top 10 scoren zijn voor een zoekwoordenonderzoek minder interessant. We zijn op zoek naar zoekopdrachten waar we al goed scoren maar nog net niet goed genoeg.

Enkele minimale optimalisaties zijn vaak al voldoende om toch te scoren op deze zoekwoorden.

Aan de andere kant is het ook interessant om zoekopdrachten te ontdekken waarvoor je totaal nog niet scoort. Die onderwerpen kan je meenemen naar toekomstige blogs of toevoegen aan de pagina die momenteel scoort op die zoekterm.

2)      Bekijk iedere zoekterm in detail

Het is aangeraden om door te klikken op zoektermen waarvan je denkt dat ze wel eens interessant kunnen zijn.

In onderstaand voorbeeld kan je zien dat het aantal vertoningen (paars) fors gestegen is naarmate we hogere posities (oranje) haalden.

De gemiddelde positie van deze zoekopdracht zal dus nog iets lager liggen aangezien we in het verleden minder goed scoorden.

Daarnaast was het zoekvolume in het verleden minder accuraat aangezien de website niet als interessant aanschouwd werd. Hierdoor verschenen we niet tussen de zoekresultaten.

Zoekwoorden onderzoek met Google Search Console

3)      Kijk de pagina’s die scoren na

Door na te gaan welke pagina’s juist scoren voor een zoekopdracht weet je ook welke pagina je moet optimaliseren.

In sommige gevallen scoort bijvoorbeeld een ‘verkeerde’ pagina. Zo weet je welke pagina de voorkeur van Google krijgt en waar jij jouw focus op kan leggen.

Zoekwoorden onderzoek met Google Search Console

Tip: Filter bij landen enkel op het land waarvoor je wilt scoren. Zo verkrijg je accuratere data en vermijd je SPAM.

Long-tail zoekwoorden opvragen met Google Search Console

De geavanceerde gebruiker van Google Search Console kan aan de slag met reguliere expressies om andere interessante zoekopdrachten te vinden.

Denk aan long-tail zoekwoorden.

Met volgende reguliere expressie filter je alvast op zoekopdrachten met 8 of meer woorden.

([^” “]*\s){7,}?

Je zou ervan verschieten welke pareltjes van zoekopdrachten deze handige tip naar voor kan brengen.

Pagina’s optimaliseren met Google Search Console

Een omgekeerde manier van werken is dat je vertrekt vanuit de pagina die je graag wilt optimaliseren. Je gebruikt dan de pagina filter en geeft een bepaalde URL in.

Je krijgt dan een overzicht van de verschillende zoekopdrachten waarvoor de pagina, minstens 1 keer, verschenen is. Koppel daar de positie aan en je weet welke elementen nog niet voldoende vermeld werden.

Met deze inzichten kan je jouw pagina optimaliseren om ook op de andere zoekopdrachten te scoren.

Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.