Technische SEO factoren: een overzicht

SEO bureau Hoger Scoren in Google Logo

Wat zijn technische SEO factoren?

Technische SEO factoren zijn technische optimalisaties van een pagina die bezoekers niet zomaar kunnen zien. De optimalisaties zitten in de backend van jouw website, ze zijn ingebouwd in de code van de website.

 

Waarvoor gebruik je technische SEO factoren?

Met technische SEO factoren verbeter je de SEO van jouw website vanaf de basis. Deze technische SEO factoren zorgen ervoor dat het voor zoekmachines makkelijker wordt om jouw website te crawlen. Dat heeft een positieve invloed op de indexatie en op jouw ranking in de zoekresultaten.

Om jouw algemene SEO-score te verbeteren, denk je naast on-page en off-page SEO dus maar beter ook aan de technische SEO factoren.

 

Het belang van technische SEO factoren

Technische SEO factoren zijn belangrijker dan je denkt. Ze vormen mee de basis van jouw website. Kleine foutjes vallen in eerste instantie niet op, maar kunnen grote gevolgen hebben. Je mag de content op je website nog zo goed geoptimaliseerd hebben voor SEO, wat heb je eraan als de zoekmachine de pagina nergens kan vinden of hij middenin het crawlproces de weg kwijtraakt?

Door van in het begin rekening te houden met de technische SEO factoren, kan je heel wat problemen voorkomen.

 

Welke technische SEO factoren zijn er?

Je weet waarschijnlijk al dat er héél veel ranking factoren bestaan waar zoekmachines rekening mee houden. Ook met technische SEO factoren wordt er rekening gehouden. Maar welke technische SEO factoren bestaan er zoal?

Laadsnelheid

Laadsnelheid van je website

Hoe snel je website laadt is voor Google een belangrijke technische SEO factor. Bezoekers willen snel geholpen worden en hebben geen zin om secondenlang te wachten tot een pagina geladen is. Google weet dat en houdt dus rekening met de laadsnelheid van je website. Je kan deze snelheid beïnvloeden door bijvoorbeeld kleinere afbeeldingsbestanden te gebruiken.

Structuur

De structuur en navigatie van je website

Ook de structuur van je website is belangrijk. Niet alleen voor zoekmachines, ook zeker en vast voor je bezoekers. Door ervoor te zorgen dat je website duidelijk gestructureerd is, dat wil zeggen dat je gebruik maakt van duidelijke menu’s, links en categorieën, maak je het voor Google makkelijker om je website te crawlen en te begrijpen.

Content silo’s om je technische SEO te verbeteren

Door content silo’s te gebruiken kan je de structuur van jouw website duidelijker maken aan Google. Een content silo is eigenlijk een verzameling van allerlei pagina’s met artikels over hetzelfde onderwerp.
Content silo’s worden vaak gebruikt op webshops (vb. productcategorieën) maar kunnen ook op andere website toegepast worden. Kijk maar eens op onze website. Onze pagina over SEO is de hoofdpagina met daarin alle relevante artikels die we maakten over SEO. Die artikels staan gerangschikt in verschillende categorieën. Zo is het voor jou als lezer duidelijk, maar ook voor Google.

 

Mobielvriendelijkheid

In deze mobile-first wereld is het van groot belang dat jouw website mobielvriendelijk is. Het is zelfs zo dat Google eerst de mobiele versie van een website zal crawlen en nadien pas de desktopversie. Door je website mobile-responsive te maken, boost je jouw SEO. Dit is voor Google een heel belangrijke technische SEO factor.

Mobile responsive

Websitebeveiliging

Een gewaarschuwd man is er twee waard. Beveiliging is superbelangrijk geworden. De gegevens van je bezoekers moeten veilig zijn. Om je website te beveiliging heb je een SSL-certificaat nodig. Heb je dat niet? Dan is de kans groot dat Google je website ergens helemaal onderaan plaatst.

Beveiligd

Robots.txt

Met het robots.txt bestand kan je de crawlers heel wat belangrijke informatie meegeven. Je kan in dat bestand bijvoorbeeld gebruikmaken van de index/noindex tag en van de follow/nofollow tag.

 

Tags gebruiken

Deze tags kan je ook in het <head> gedeelte van je broncode plaatsen. Ook dan hebben ze een grote waarde voor de technische SEO kant van je website. Deze tags vertellen de crawlers namelijk of een pagina wel of niet geïndexeerd mag worden en of de links op de pagina gevolgd mogen worden of niet.

 

Gedupliceerde content als technische SEO factor

Duplicate content is voor Google een echte no-go. Canonical tags kunnen hiervoor een technische oplossing bieden. Maar let op: technische foutjes kunnen ook de oorzaak zijn van duplicate content. Bijvoorbeeld wanneer verschillende URL’s dezelfde inhoud tonen.

 

XML-sitemaps

Een XML-sitemap is niet meer dan een overzicht van alle (belangrijke) pagina’s op jouw website. Zoekmachines maken van deze sitemaps gebruik om je websites te crawlen. Ze vormen namelijk een leidraad. Een correcte sitemap is dus van belang om je website vlot te laten crawlen en indexeren.

 

Response codes

Om duidelijk weer te geven welke actie een server uitvoerde, maak je gebruik van response codes zoals bijvoorbeeld een 301-redirect. Wanneer in zo’n code amper één cijfertje verschilt, gaat het over een heel andere actie. Het is dus belangrijk dat deze response codes correct gebruikt worden.

 

Taal aangeven met hreflang

Wanneer jouw website uit meerdere talen bestaat, is het belangrijk om aan te geven welk stukje content in welke taal geschreven is. Zo kan Google de juiste content aan de juiste doelgroep tonen. Je wil immers niet dat Franstalige content getoond wordt aan een Nederlandstalige doelgroep wanneer die content ook gewoon in het Nederlands beschikbaar is. Met de hreflang tag kan je perfect aangeven in welke taal een tekst geschreven is.

 

Structured data

Met structured data geef je extra informatie over de inhoud van een pagina. Door structured data te gebruiken is het voor Google makkelijker om te begrijpen waar jouw pagina over gaat en zo kan die pagina bij relevante zoekopdrachten getoond worden.

 

Hoe is het gesteld met de technische SEO op jouw website?

Wil jij er graag achter komen hoe goed de SEO-score van jouw website is? Met onze gratis SEO-scan krijg je inzicht in de SEO-score van jouw website en kom je meer te weten over welke on-page, off-page en technische SEO factoren er aan verbetering toe zijn.