Zoekwoorddichtheid
Zoekwoorddichtheid wordt ook wel “keyword density” genoemd. Deze term geeft het aantal keer dat een zoekwoord op een pagina voorkomt weer.
In de beginjaren van zoekmachines was het van belang om een zoekwoord zo vaak mogelijk te laten voorkomen op die pagina. Hoe vaker je zoekwoord voorkwam, hoe meer kans je had om hoog te scoren.
Vandaag de dag zijn de zoekmachines veel slimmer. Er wordt gekeken naar de gehele context op je website en niet enkel naar het aantal keer dat een zoekwoord voorkomt. Is keyword density dan nog wel van belang? Zeker wel! Het is uiteraard belangrijk dat je zoekwoord enkele keren voorkomt. Het is echter niet de bedoeling de tekst om te vormen zodat een zoekwoord zo vaak mogelijk voorkomt, ook wel keyword stuffing genoemd. Dat komt zowel bij de bezoeker als bij zoekmachines niet natuurlijk over.
Je zoekwoorddichtheid meten
Je meet je keyword density op de pagina zelf. Dat komt omdat alle woorden op de pagina meetellen. Dus ook die uit je menu, footer en alle andere elementen die zichtbaar zijn op je pagina. Kopieer dus niet zomaar de tekst van bijvoorbeeld je blogpost in een Worddocument om de berekening te maken. Er zijn gelukkig een heleboel tools die de zoekwoorddichtheid van een pagina berekenen, bijvoorbeeld de SEOBook Toolbar. Wanneer je een tool gebruikt, check je best even of de title tag, meta description en meta keywords niet meegeteld worden.
De formule die gebruikt wordt om de keyword density te meten is de volgende:
De ideale zoekwoorddichtheid
Nu je weet hoe je de zoekwoorddichtheid kan berekenen, vraag je je waarschijnlijk af wat de ideale uitkomst is. In het algemeen streven we naar een dichtheid van 2% tot 5%. Kijk hierbij goed naar de concurrentie. Soms kom je met 2% toe, soms heb je wat meer nodig. 6% is wel echt het maximum. Waarom de juiste keyword density belangrijk is? Als hij te laag is, dan is het voor Google niet duidelijk waar je artikel over gaat. Het zal dan ook minder goed scoren in Google.
Zoekwoorden verdelen in de tekst
Omdat je niet mag overdrijven met zoekwoorden, is het belangrijk ze op de juiste plek te gebruiken. Laat ze zeker terugkomen in de eerste zin van je artikel en verdeel ze daarna gelijkmatig over de tekst. Denk er aan om ook synoniemen te gebruiken. Soms is het gewoon nodig een woord vaak te herhalen in een bepaalde alinea. Dat haalt je zoekwoorddichtheid wel omhoog, maar het is geen ramp als het de inhoud van je content ten goede komt. Overdrijven is nooit goed, maar wat moet dat moet.
Plaats je zoekwoorden strategisch zodat Google en je bezoekers weten waar je het over hebt. Keywords zijn key in een goede SEO strategie.