SEO-copywriting

SEO-copywriting is het schrijven van overtuigende teksten op basis van zoekwoorden waarmee je in Google gevonden wil worden.

Jouw website die helemaal bovenaan de zoekresultaten in Google verschijnt. Klinkt goed he?! Maar hoe zorg je voor zo’n goede content?

SEO copywriting

 

SEO en copywriting: twee aparte vakken

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimalization. In het Nederlands betekent dat “zoekmachineoptimalisatie”. Wat dat inhoudt? Je optimaliseert je website zodat hij gemakkelijk gevonden wordt op Google. Belangrijk hierbij zijn de zoekwoorden waarmee je wil dat mensen jou vinden als ze het internet doorzoeken.

Copywriting is het schrijven van teksten die overtuigen. Gooi deze twee begrippen samen en je bent bezig met SEO-copywriting: het schrijven van overtuigende teksten op basis van zoekwoorden waarmee je in Google gevonden wil worden.

 

Zoeken naar zoekwoorden voor een goede SEO-copywriting

Laten we eerst kort het SEO-gedeelte onder de loep nemen. Om aan SEO-copywriting te doen, is het belangrijk om de juiste zoekwoorden te selecteren.

Eerst ga je op zoek naar relevante zoekwoorden. Waar hou jij je mee bezig? Welke zoekwoorden gebruikt de concurrentie? De keywordplanner van Google helpt je op weg. Denk al goed na waarover je wil schrijven om zo de juiste trefwoorden te kiezen.

Natuurlijk mag je ook de technische kant van het verhaal niet over het hoofd zien. Om je website helemaal SEO-top te maken, geven we je nog 12 extra tips om hoog te scoren in Google.

 

Copywriting: meer dan alleen SEO

Je weet waarover je gaat schrijven én hebt passende zoekwoorden gekozen? Dan is het nu tijd voor pen en papier! Of ja, een laptop natuurlijk.

Om het voor Google makkelijker te maken om jou te vinden, gebruik je best één trefwoord(engroep) per pagina. Dat trefwoord herhaal je regelmatig. Begin met de titel, plaats het in de eerste alinea en in een of meer tussentitels. Daarnaast kan je het trefwoord verspreid in de tekst laten terugkomen. Houdt er rekening mee dat ook de context van het woord altijd moet kloppen.

Let er wel op dat je niet kopieert van je concurrenten. Google is streng maar rechtvaardig, duplicate content worden afgestraft.

Staar je niet blind op de zoekwoorden, het belangrijkste is nog steeds wat je schrijft. Stel jezelf daarom volgende vragen:

  • Wat wil mijn bedrijf bereiken?
  • Wie is mijn doelpubliek?
  • Welke vragen stelt mijn doelpubliek zich? Wat willen mijn prospects weten?
  • Hoe helpt deze tekst mij om mijn doelen en doelpubliek te bereiken?

Hoewel trefwoorden belangrijk zijn voor Google, is Google zelf niet jouw doelpubliek. Spreek je prospects aan, met een waardevol onderwerp en in een taal die zij begrijpen.

 

Long form content voor een goede SEO copywriting

Het algoritme van Google kijkt naar hoe lang mensen op jouw website vertoeven. Er is immers een groot verschil of mensen 10 seconden of 5 minuten op je website blijven. Op 10 seconden kunnen ze nooit jouw volledige blogpost gelezen hebben.

Google beloont bedrijven die tijd steken in hun gebruikers. Langere blogs en teksten zullen daardoor hoger gerankt worden dan korte teksten. Hoe langer mensen op een pagina blijven, hoe hoger de “Time on Page” ranking.

Tip: zet zeker in op evergreen content om je SEO te boosten!

 

Schrijven maar

Zoals je ziet zijn zoekwoorden een belangrijke factor voor Google. Maar er is veel meer. Het loont dus zeker om naast de zoekwoorden, ook in te zetten op kwalitatief geschreven content. De inhoud is minstens zo belangrijk.

Gebruik je SEO copywriting goed, dan creëer je waardevolle en aantrekkelijke content. Content die mensen willen delen en waar ze naar willen linken. Dat zorgt ervoor dat de betrouwbaarheid en autoriteit van je merk stijgen en de pagina’s die je wil laten ranken hoger gaan scoren in Google.

Als je lezers jou als “top” bestempelen met hun gedrag op je website, zal Google dat ook doen in zijn zoekresultaten.

 

Genoeg gelezen, nu aan de slag!

Inhoudsopgave