Lokale SEO

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO spreekt voor zich: je zet je in om online gevonden te worden in je regio. Er zijn wel degelijk enkele verschillen en aandachtspunten ten opzichte van algemene zoekmachine optimalisatie.

In deze gids lopen we je door de praktische stappen, technische aspecten en strategie om zelf met local SEO aan de slag te gaan. Zo rankt jouw website binnenkort bovenaan in de SERP in jouw stad of gemeente.

Hoe ziet lokale SEO eruit?

Lokale SEO resultaten rusten op een aantal zaken:

  • Goole maps vermeldingen op basis van Google Mijn Bedrijf
  • Standaard resultaten die gelokaliseerd werden
  • Eventuele extra vermeldingen gerelateerd aan de locatie

In onderstaand voorbeeld zie je het resultaat van een lokale zoekopdracht naar onze klant Coiffure Modern. Met een goede lokale SEO strategie, scoor je bovenaan in de lokale zoekopdrachten.

Lokale_SEO_Resultaten

Vergeet niet dat er synoniemen zijn voor je zoekwoord, ook hierop kan je scoren met lokale SEO.

Lokale_SEO_Resultaten_2

Note: We voeren deze zoekopdracht uit van buiten de gemeente (Zandhoven).

Met lokale SEO kan je op verschillende manieren scoren

    In de buurt wanneer iemand zoekt naar zoekwoord + “in de buurt”

    Hiermee bereik je echte locals. Mensen uit de regio die op zoek zijn naar een zaak in de buurt om hen verder te helpen. De kans dat ze onmiddellijk langskomen of een afspraak maken is groot.

    Voorbeeld: “kapper in de buurt”

    Verder weg wanneer iemand zoekt naar zoekwoord + gemeente

    Bij dit soort zoekopdrachten gaat het meestal om mensen die in de toekomst de locatie gaan bezoeken. Denk aan een restaurant voor een weekendje weg of iemand die sprak over een winkel in die gemeente.

    Daarnaast zoeken ook de lokale inwoners op hun zoekwoord in combinatie met hun eigen gemeente.

    Voorbeeld: “kapper Zandhoven”

    Algemene zoekopdrachten

    Voor 90% van onze klanten werken we op algemene zoekopdrachten. Het is logisch dat hier meer op gezocht wordt en dus ook meer resultaat oplevert. We nemen lokale SEO altijd mee op in de strategie omdat het een quick win is. Je concurreert namelijk enkel met lokale spelers. Dat maakt dat je een stuk sneller bovenaan zal scoren.

    Voorbeeld: “kapper” (wanneer je in de buurt bent van Zandhoven)

    De meerwaarde van lokale vindbaarheid

    Lokale SEO werkt énorm goed voor lokale spelers. Bedrijven met een fysieke locatie of winkel die mensen effectief kunnen bezoeken. De gemiddelde KMO ziet snel resultaat van zijn lokale SEO inspanningen.

    Voor ons valt local SEO dan ook onder “laaghangend fruit”. SEO is een lange termijn strategie, toch kan je met de juiste lokale zoekwoorden snel resultaat halen.

    Voor wie is local SEO interessant?

    Ieder bedrijf haalt voordeel uit de juiste lokale optimalisaties. Er zitten dan wel geen gigantische zoekvolumes op (hoeveel mensen maandelijks een zoekwoord intypen). Toch brengen die lokale zoekwoorden je hyper relevant verkeer. Verkeer dat een grote kans heeft om te converteren (klant worden). Daarom is zowel SEO voor de Kempen als SEO voor Antwerpen erg interessant.

    Lokale SEO en SEA

    SEO en SEA gaan hand in hand. Voor je lokale strategie zitten er wel wat nuances om te overwegen.

    Met SEA kan je je regio instellen, met SEO niet

    Met SEA kan je perfect de gemeentes aanduiden waarin je jouw advertenties wilt tonen. Met SEO ben je afhankelijk van je optimalisaties en hoe iemand zoekt (effectief naar je regio zoeken). Het één is niet beter als het ander in dit geval, de aanpak verschilt gewoon.

    Met lokale SEA betaal je per klik

    Waar je met SEA betaalt voor iedere website bezoeker, zorgt SEO voor gratis bezoekers. Met SEO moet je dan wel eerst aan je website werken. Afhankelijk van je ambities kan je met beide tegelijkertijd aan de slag.

    Hoe werkt lokale SEO?

    Lokale SEO werkt volgens de technische seo factoren als “standaard” SEO. Je volgt in principe dezelfde stappen als voor een klassieke optimalisatie.

    1. Je website moet technisch op punt staan
    2. Je website architectuur is logisch opgebouwd
    3. Je content vertelt iets nuttigs
    4. Kwalitatieve en relevante backlinks om je autoriteit te verbeteren

    Daarbij voeg je dan een lokale focus toe. Meer dan dat is het niet.

    Let op:

    Heel wat bedrijven proberen per gemeente een pagina aan te maken om zo overal te scoren. Hoewel die tactiek in sommige gevallen kan werken, raden we hem meestal af. Aangrenzende gemeentes en regio’s kan je prima mee opnemen.

    Afhankelijk van je focus is het helemaal niet relevant om in een stad, 100km verder te ranken.

    Bepaal dus heel helder je doelpubliek, wat je wil bereiken en welke gemeentes relevant zijn.

    Zoekwoorden met regionale focus

    Je begint, zoals altijd, met een zoekwoorden onderzoek. Daarmee zoek je relevante zoekopdrachten en leg je de zoekvolumes bloot. Elk van die zoektermen spiegel je dan met de lokale variant.

    Zo wordt “kapper”, waar maandelijks 47.000 keer op gezocht wordt “kapper Zandhoven” waar maandelijks 300 keer op gezocht wordt. Voor deze specifieke kapper is het niet interessant om in Gent gevonden te worden, ook al zit daar meer zoekvolume op.

    Je zoekwoorden onderzoek focust dus vooral op algemene zoekwoorden, synoniemen en gerelateerde vragen om te beantwoorden. Nadien voeg je daar je lokale focus aan toe.

    Zo wordt er op “kapsalon” maandelijks 23.000 keer gezocht. Een stuk minder dan “kapper”. Dit wordt dan ook ons belangrijkste zoekwoord. We trekken de trend door naar onze lokale zoekwoorden.

    Lokale SEO strategie uitwerken

    In de regio gevonden worden is een grote meerwaarde. Voor heel wat bedrijven zijn lokale klanten nog steeds de belangrijkste. Meer lokale klanten aantrekken doe je onder andere met local SEO, eventueel zet je zelfs een lokale advertentie campagne op met Google ads.

    Vergeet niet dat zoekmachines maar een onderdeel zijn van je overkoepelende strategie. Denk ook aan sociale media, e-mails, flyers… Je kan heel wat doen om lokale klanten te bereiken. Wij geloven dat lokale SEO een van de meest rendabele manieren is om dat te doen.

    Je lokale SEO strategie uitwerken begint bij het verzamelen van data, je doelpubliek leren kennen en een duidelijk stappenplan maken.

    1)     Bepaal je doelpubliek

    Uit welke regio, gemeenten of steden komen jouw klanten? Welke afstand willen ze afleggen om tot bij jou te komen? Wees kritisch en ga niet te breed.

    2)     Gebruik je zoekwoorden onderzoek

    Bepaal op welke zoekwoorden je wilt ranken, wie er nu rankt en hoe jij hier ook op kan gaan ranken. Vorm een beeld over wat er nodig is om hoger te scoren in de zoekmachines, houd je focus duidelijk op lokale zoektermen.

    3)    Maak een stappenplan

    Lijst de vereiste acties op om hoger te scoren. In het volgende onderdeel wandelen we je door de algemene stappen die je kan zetten. Iedere situatie is anders. Gebruik de stappen ter inspiratie, maar denk ook goed na over jouw situatie en jouw klanten.

    Lokale SEO in de praktijk: 7 stappen

    1)     Zet de basis informatie juist op je website

    Zorg voor juiste contactgegevens. Vermeld je telefoonnummer, e-mail, volledig adres en je BTW nummer (dat laatste is trouwens bij wet verplicht). Eventueel voeg je zelfs een Google maps integratie toe, dit helpt je bezoekers om je locatie te visualiseren.

    Vermeld deze gegevens in:

    • Je footer (onderaan elke pagina)
    • Je contactpagina

    Optioneel voeg je je email en telefoonnummer ook toe aan je menu en gebruik je die doorheen je website. Zo kunnen mogelijkse klanten je makkelijk contacteren. Weeg kritisch af (en kijk naar de data) hoe klanten je het meest contacteren.

    Tip:

    Zorg ervoor dat al je contactgegevens overal hetzelfde zijn. Op je website, in je Google mijn bedrijf, op je socials, …

    2)     Maak een Google Mijn Bedrijf vermelding

    Je kan je bedrijf registreren bij Google. Makkelijker dan dat wordt het echt niet. Maak je Google mijn bedrijf aan en voorzie alle informatie. Van tijd tot tijd kan je je Google Mijn Bedrijf optimaliseren.

    Tip:

    Dit is de makkelijkste quick win om te implementeren. Lever accurate data aan Google aan en ze nemen je bedrijf op in Google maps. Je dient je locatie wel te verifiëren.

    3)     Registreer je bedrijf bij lokale gidsen

    Er bestaan heel wat lokale zoekwebsites. Registreer je bedrijf bij deze gidsen. Meestal zijn deze gratis (of is de gratis vermelding voldoende). 2 vliegen in 1 klap, je bouwt autoriteit & credibiliteit op bij Google en ook via de platformen zelf kunnen klanten je bedrijf vinden.

    Platformen waar je je kan registreren:

    • Handelsgids
    • Yelp
    • Unizo
    • Website van je gemeente (meestal hebben ze een overzicht van lokale ondernemers)
    • Sociale media

    4)     Gebruik structured data (schema.org)

    Met Structured data geef je informatie aan zoekmachines in een universeel formaat. Dat is handig want zo begrijpen ze makkelijk wat je bedoelt. Met het “local business” formaat geef je vlot alle gegevens mee.

    Tip:

    Structured data is vrij technisch, gebruik onze structured data generator om eenvoudig, foutloze code te genereren.

    5)     Content optimaliseren

    Wat er te lezen valt op je website is én blijft enorm belangrijk. De content op je website moet dus echt op punt staan. Wil je op lokaal niveau gevonden worden? Dan dien je de locatie te verwerken in je content.

    Verwerk je zoekwoord en locatie in je content:

    • In je pagina titel en beschrijving
    • In de H1 van je pagina
    • In je tussentitels
    • Doorheen de tekst
    • Achter je afbeeldingen

    Zorg ervoor dat je de basis goed hebt staan. Je adres en contactgegevens staan dus vermeld in je footer en op je contactpagina.

    6)     Lokale backlinks aantrekken

    Om autoriteit op te bouwen moet je investeren in linkbuilding. Vergeet ook hier je lokale focus niet. Zo raden we je aan om lokale evenementen, verenigingen of initiatieven te sponsoren. In ruil krijg je vaak een vermelding van je logo op de flyers en website. Vraag zeker dat ze hier een link naar jouw website in verwerken.

    Ook hier weer een dubbel-win. Je bedrijf wordt op korte termijn getoond aan je lokaal doelpubliek en op lange termijn krijg je er een backlink bij. Mooi meegenomen, toch?

    7)     Technische SEO

    SEO rust op 3 pijlers (techniek, content en autoriteit). We maken vaak de vergelijking met een auto om uit te leggen wat SEO juist is. De technische pijler blijft een belangrijk onderdeel. Wanneer die niet goed zit, zijn alle bovenstaande stappen hopeloos. Zonder een technische fundering kan je niet bouwen aan je content en autoriteit.

    Begin bij het begin en bouw van daaruit verder.

    De impact van reviews op lokale zoekresultaten

    Reviews zijn altijd belangrijk, ze bouwen vertrouwen op bij je toekomstige klant. Ook voor lokale SEO hebben reviews een meerwaarde. Zo kan je reviews verzamelen op je Google mijn bedrijf vermelding.

    We merken op dat deze reviews mee bepalen op welke zoekwoorden je getoond wordt. Daarnaast worden bedrijven zonder reviews minder getoond.

    Spreek je klanten aan en vraag hen om een eerlijke review. Het helpt je bedrijf (over SEO heen) een hele stap vooruit.

    Waarom investeren in local SEO?

    Nog niet overtuigd van lokale SEO? Laat ons er een schepje motivatie bij doen. We zien lokale SEO renderen als kinderen in een snoepwinkel. KMO’s die hun doelpubliek willen opvangen investeren best in local SEO. Met opvangen bedoelen we dat mensen zelf aangeven dat ze naar iets op zoek zijn en jij hen de oplossing biedt. Geen pusherige verkooptechnieken, maar oprecht helpen.

    SEO is een van de meest rendabele marketingtechnieken. Lokale SEO gaat daar nog een stap verder in. Je hebt vaak minder concurrentie en zet daardoor mooie resultaten neer.

    Waar een verkoper van koelkasten moet opboksen tegen de giga webshops, heeft die het speelterrein in de regio vaak voor zich alleen.

    Met lokale SEO kan je dus opboksen tegen de grote spelers. Je bent dan wel beperkt tot de regio waarin je zit. Al is dat voor heel wat handelaars juist de bedoeling.

    Lokale SEO zelf doen of uitbesteden?

    Je kan zelf werken aan je lokale vindbaarheid. Dit artikel geeft je alvast een eerste kijk en tips om lokaal verkeer aan te trekken. Stop niet hier en neem ook de algemene SEO principes en optimalisaties mee in je website. Je vindt alle tips en tricks op onze website. We helpen je graag op weg.

    Heb je geen tijd, interesse of loop je vast? Dan staan we uiteraard klaar om jouw hoger te laten scoren in de lokale zoekresultaten.

    Axl Van Steenacker

    Over de auteur

    Axl Van Steenacker

    Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.