Customer Relationship Management (CRM)

Wat is CRM? 

CRM, Customer Relationship Management ofwel klantenrelatiebeheer staat voor het geheel van alle interacties van jouw bedrijf met zowel leads als huidige klanten.

Het doel van CRM is het verzamelen en analyseren van consumentendata. Om zo op lange termijn je klantenrelaties te verbeteren en te optimaliseren, waardoor je organisatie groeit en je omzet verhoogt. CRM vormt een ideale basis voor je volledige SEO.

Om dit proces zo efficiënt mogelijk te maken, bestaan er CRM-systemen om de interactie met je klanten te monitoren. Deze softwareprogramma’s geven jou de mogelijkheid om je communicatiestroom te optimaliseren. Of je nu een kleine onderneming hebt, of een groot internationaal bedrijf. Elke organisatie heeft baat bij het gebruik van Customer Relationship Management.

Persoon bij een consumptieproces

Krijg inzicht in je doelgroep met de juiste CRM-software

Een CRM-systeem verzamelt alle data over en gesprekken tussen jouw bedrijf en (potentiële) klanten. Denk maar aan communicatie over verkoop, contact met de klantenservice, aankoopgeschiedenis of e-mailverkeer. Je krijgt zicht op de weg die jouw leads afleggen voor ze overgaan tot een aankoop. En bovendien weet je perfect wie jouw doelgroep is. Hierdoor stem je jouw marketingcampagnes beter af op de behoeften en zoekintentie van je potentiële klanten.

CRM-software zorgt voor de nodige automatisering van processen die vaak de administratieve flow belasten. Zoals telefoongesprekken die je documenteert, verkoopprocessen die je opvolgt of andere gedetailleerde rapportages met belangrijke gegevens. CRM verhoogt de efficiëntie van jouw organisatie. En maakt het, door verzamelde data, mogelijk om je klanten een persoonlijke service te bieden.

De klant centraal bij CRM

Bij CRM staan jouw leads en klanten centraal. Door processen automatisch te verwerken, krijg je inzicht in je doelgroep en optimaliseer je je klantenrelaties. Dit leidt op lange termijn niet alleen tot tevreden klanten, maar ook tot een grotere omzet en groei van je bedrijf.

Populaire CRM systemen

Om jouw klantenrelaties optimaal te beheren, maak je gebruik van de juiste CRM-software. Elk systeem biedt een aantal mogelijkheden. Kies de juiste oplossing op basis van je noden, je budget en de grootte van je onderneming.

  • Salesforce: uitgebreid systeem dat vooral geschikt is voor grotere ondernemingen. Krijg inzicht in verkoop, marketing en klantenservice. En koppel functies zoals lead- en contactbeheer.
  • HubSpot: een gratis CRM-systeem dat perfect is voor start-ups en kleinere bedrijven. De software is makkelijk te gebruiken en groeit, indien nodig, mee met je bedrijf.
  • Zoho: gebruiks- en budgetvriendelijke software die ideaal is voor kmo’s. Automatiseer je klantenrelaties, verkopen en e-mails.
  • Insightly: een totaaloplossing voor kmo’s met handige functies voor contact- en projectbeheer.
  • Pipedrive: specifieke software voor verkoop. Analyseer je leads en monitor je verkoopproces.
  • SuiteCRM: een compleet systeem dat focust op het opbouwen van klantendossiers en een overzicht in alle contactpersonen, afspraken en communicatie.
Axl Van Steenacker

Over de auteur

Axl Van Steenacker

Sinds 2018 specialiseert Axl zich in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Dankzij praktische ervaring legt hij problemen, optimalisaties en strategieën op tafel. Meer bezoekers aantrekken en overtuigen is de rode draad in zijn carrière.